INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Svaz průmyslu a dopravy ČR nadefinoval 14 klíčových oblastí pro rozvoj české ekonomiky. Do voleb chce s těmito prioritami seznámit všechny politické strany, které v průzkumech dosáhly minimálně 4 % volebních preferencí. Priority definují požadavky českého businessu na budoucí vládu, od které Svaz chce například nový stavební zákon, přijetí eura či podporu spolupráce vědy a podniků. Na formulování priorit spolupracovalo přes 400 odborníků z firem pracujících v expertních týmech Svazu, odráží také zkušenosti Svazu z tripartity a dlouhodobého připomínkování české legislativy.

„Je důležité si uvědomit, že za růstem ekonomiky a zvýšení konkurenceschopnosti stojí podnikatelé, ale významně ho ovlivňuje i kvalita podnikatelského prostředí, které svou legislativou utváří vláda,“ upozornil prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Reprezentanti největšího zaměstnavatelského svazu proto letos stejně jako před čtyřmi lety osloví politické strany a seznámí je s ekonomickými prioritami. Mezi ty klíčové Svaz řadí nový stavební zákon, podporu exportu a přijetí eura, digitalizaci či snížení byrokracie. Mezi priority patří také podpora výzkumu vývoje a inovací, Průmysl 4.0, trh práce a vzdělávání. Dále Svaz řeší daně, energetiku, životní prostředí či zdravotnictví a přehlednost a předvídatelnost legislativy. „Firmám se velmi těžce podniká, pokud jim někdo neustále mění pravidla hry. Preferoval bych přístup – jestli chceš jeden nový zákon, zruš stávající dva,“ upozornil na administrativní zátěž pro podnikatele Jaroslav Hanák.
    Úprava povolovacích předpisů byla před čtyřmi lety stejně jako dnes jedním z hlavních faktorů ekonomického růstu. V České republice však nefunguje dálniční síť s kvalitním propojením na sousední země, jen těžce se staví nové továrny a limitován je i rozvoj chytrých sítí. To vše kvůli legislativě, která tuto výstavbu blokuje. „Co se stavebního zákona týká, vracíme se na začátek. Je potřeba připravit nový zákon a zajistit princip jednoho úřadu, jednoho řízení a jednoho rozhodnutí. V této oblasti se vláda za čtyři roky téměř neposunula,“ komentoval Jaroslav Hanák fakt, že stávající legislativa je nedostatečná.
    Diverzifikace exportu a podpora exportérů zůstává prioritou a Svaz věří, že se nová vláda aktivně zapojí do jeho podpory. Svaz pravidelně spolu s podnikateli doprovází do zahraničí prezidenta ČR, premiéra a ministry. V loňském roce uspořádal celkem 13 podnikatelských misí. Letos umožnil českým firmám vyjet v doprovodu politické reprezentace do Kanady, Chorvatska a na Kubu, do dalších tří zemí plánuje Svaz mise do začátku léta.
    „Od příští vlády očekáváme, že bude bojovat i za další liberalizaci vnitřního trhu EU, na kterém jsou naši exportéři existenčně závislí. Potřebujeme, aby vláda jasně vystupovala proti protekcionářským tendencím jakýchkoliv členských států, i kdyby mělo jít o ty nejvýznamnější,“ doplnil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar.
    Vstup do ERM2 a euro vnímá Svaz jako politické rozhodnutí, přičemž přijetí eura podporuje. „Nebojím se, že čeští exportéři budou tratit kvůli přijetí eura. Dlouhodobá konkurenceschopnost českých firem není o koruně a euru,“ upozornil Jaroslav Hanák.
    Digitalizace přináší jasné výhody pro podniky i občany. „Chceme vládu, která bude chápat význam digitálních technologií pro rozvoj našeho hospodářství a využije je k tomu, aby si občané i podniky mohli vyřídit vše potřebné jednoduše, nejlépe z pohodlí vlastního domova či kanceláře,“ představila Milena Jabůrková, členka představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR, další z priorit. Zároveň poukázala na náročná pravidla ochrany osobních údajů, která začnou platit od května 2018 a vyžádají si značné finanční, lidské i technické zdroje. „Svaz i vláda musí firmám s přípravou na evropské nařízení pomoci,“ sdělila Milena Jabůrková.
    Mezi své priority Svaz zařadil i vzdělávání. České hospodářství stojí a padá s dostatkem kvalifikované a vzdělané pracovní síly. „Budeme se i nadále zasazovat o to, aby naše školství vzdělávalo žáky v kvalitních přírodovědných a technických oborech a připravovalo je na změny přicházející s postupující digitalizací našeho průmyslu i celé společnosti,“ řekla Milena Jabůrková.
    „Důležité je, abychom dokázali reagovat na změny na trhu práce. Ubývá těch nejméně kvalifikovaných dělnických prací, mění se struktura pozic, častěji se zavádí automatizovaný provoz. Firmy také potřebují, aby vláda zajistila podmínky pro zaměstnávání cizinců či nastavila jasná, nepolitická kritéria pro stanovení minimální mzdy,“ komentoval požadavky Svazu první viceprezident Jan Rafaj, když hovořil o businessových prioritách z oblasti trhu práce.     

(tz)



Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3