Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) nově ocenila dvacet pět českých nezávislých prodejen originální značkou kvality TRADIČNÍ ČESKÝ OBCHOD – CERTIFIKOVÁNO. Obchodníkům byla značka udělena v rámci již 19. kongresu pro tradiční trh Samoška v pražském TOP Hotelu.
Hodnocení každé certifikované prodejny vychází z pevně stanovených hodnotících kritérií. Prodejna musí splnit výchozí požadavky na podíl českého sortimentu v nabídce, sídlo i český kapitál či bezdlužnost a dále projít odborným kontrolingem, při němž se posuzuje pět kategorií; exteriér, interiér, personál, podpora prodeje a sortiment. Projekt certifikace spustila Asociace českého tradičního obchodu na konci listopadu loňského roku. Od té doby certifikát kvality získalo již 32 českých prodejen z pěti maloobchodních sítí BRNĚNKA, CBA, COOP, ENAPO a PRAMEN CZ. Několik desítek dalších prodejen již podalo přihlášku.
„Velmi si vážím českých obchodníků, bez nadsázky jsou to hrdinové dnešní doby. V nadmíru tvrdém konkurenčním prostředí, bez zahraničního kapitálu a týmů nejrůznějších specialistů dokázali bojovat, obstát a pouze díky vlastní píli, umu a obětavosti vybudovat kvalitní prodejny. Za to jim patří obdiv a poděkování,“ řekl Ing. Miloš Škrdlík, místopředseda AČTO, na adresu oceněných obchodníků během slavnostního udílení značky.
Certifikační proces obchodníkům poskytne nezávislý audit a zprávu o stavu jejich prodejny a návrhy na zlepšení. Značka a certifikát pak obchodníkům nabízí konkurenční výhodu oproti ostatním obchodníkům, zákazníky motivuje a dává jim informaci o tom, který obchod jim zaručuje kvalitu služeb i zboží. Oficiální udílení certifikátu se značkou TRADIČNÍ ČESKÝ OBCHOD – CERTIFIKOVÁNO probíhá v rámci hlavního programu kongresu SAMOŠKA, vždy v lednu příslušného roku v Olomouci a v červnu v Praze.
Asociace českého tradičního obchodu je historicky první a největší konsolidovaný subjekt, který sdružuje české maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. V současnosti má AČTO 19 členů z řad českých maloobchodních sítí i českých výrobců potravin. Reprezentuje na 7 000 prodejen s 30 000 zaměstnanci, čímž představuje cca 25% podíl na trhu s potravinami. Hlavním posláním AČTO je hájit zájmy svých členů před trvale nepříznivým působením nekalé konkurence, obchodních řetězců i ostatních institucí, ohrožujících další existenci českých obchodů, z velké části zajišťujících obchodní obslužnost venkova. Navíc si zakladatelé dali do vínku hájit vše české a to znamená i podporovat výrobu a prodej českých potravin u nás.Projekt certifikace, spojený s udílením značky TRADIČNÍ ČESKÝ OBCHOD – CERTIFIKOVÁNO, spustilo AČTO na konci listopadu 2016 za podpory ministra zemědělství a prezidenta Potravinářské komory.