V Praze se v červnu uskutečnilo celorepublikové setkání manažerů, kteří pomáhají firmám přežít, řídit změny a důležité projekty, vyrovnat se s nedostatkem či výpadkem odborných kapacit nebo se změnou situace na trhu. Setkání organizovala Česká asociace interim managementu (CAIM), přední organizace sdružující interim manažery, která se zaměřuje na rozvoj informovanosti, know-how a budování zázemí pro růst kvalitních českých interim manažerů.
Na akci zazněly zkušenosti z českého i zahraničního prostředí, řešily se rozjezdy výrobních firem z pohledu lidského potenciálu, odměňování interim manažerů, jejich nedostatek a možnosti uplatnění v sektoru malých a středních podniků nebo také při restrukturalizaci hospodářsky slabších regionů.
Česká ekonomika roste, ale problémů ve firmách neubývá. Interim manažeři jsou známí tím, že řeší krize, ale firmy a majitelé si je stále častěji najímají i na jiné problémy či rozvojové projekty. V současné době, kdy je nedostatek odborníků v celé řadě odvětví, mohou interim manažeři „vykrýt“ aktuální potřeby firem nebo jako HR manažeři pomáhat s vyhledáváním klíčových pracovníků. „Naše zkušenosti ukazují, že interim manažeři mají pro firmy velký přínos. Výsledkem jejich práce není jen realizace projektu nebo restrukturalizace podniku. Interim manažer také během své mise ve firmě předává svým kolegům a spolupracovníkům, ale třeba i majitelům firmy, své bohaté znalosti a zkušenosti tak, aby firma byla i po jeho odchodu životaschopná a mohla se dále samostatně rozvíjet,“ uvedl předseda České asociace interim managementu Tomáš Pastrňák.
V některých projektech je zapotřebí týmová práce specialistů a v takových případech se může dobře uplatnit právě asociace, která sdružuje odborníky se zaměřením na různé aspekty podnikání z celé republiky. Interim management je v ČR na vzestupu, stále však doznívá určitá nedůvěra vůči najímání interim manažerů a někdy se musejí potýkat s názorem, že jejich služby jsou příliš drahé. To byl jeden z důvodů, proč se asociace rozhodla udělat průzkum podmínek práce interim manažerů v tuzemsku. Jeho závěry na setkání manažerů představil Ján Dolejš, jeden ze zakládajících členů asociace a odborník na oblast personalistiky a tvorbu strategií. „Odměnu interim manažeři stanovují individuálně podle délky projektu, velikosti a situace klienta. Vycházejí však především z porovnání s odměnou manažera na obdobné pozici nebo konzultanta v poradenské firmě. Dotázaní manažeři pracují nejčastěji na základě denní sazby, ta se pohybuje většinou kolem 10 000 korun,“ uvedl J. Dolejš. Jak dále průzkum ukázal, interim manažeři působí hlavně na pozicích generálního nebo výkonného manažera, výrobního manažera nebo manažera v oblasti financí a kontrolingu či obchodu a marketingu. Pracují nejčastěji přes vlastní právnickou osobu nebo jako OSVČ. Délka projektu/kontraktu bývá obvykle kolem jednoho roku. Působení interim manažerů v zahraničí zhodnotil na setkání manažerů Ricky L. Stewart za Management Angels a WIL Group. Interim manažeři jsou nejvíce využívaní v Německu, Velké Británii, Francii a USA. Nejčastěji pracují ve strojírenství a průmyslu obecně a přibývá nadnárodních projektů. Firmy oceňují především jejich „svěží vítr“ a odborný pohled „zvenčí“. Mezi interim manažery dominují muži, žen ale přibývá. (tz)