Propojení obchodní obslužnosti venkova se službami pošty je velmi dobrým krokem pro zachování stability služeb a lepší budoucnosti našeho venkova, i když to není v Česku nic nového. Coop ale i další maloobchodní prodejci to řeší přibližně deset let a to se střídavými úspěchy.
S největšími problémy jsme se potýkali při sjednocování pohledu a z toho plynoucího postupu partnerů na nastavení zásadních a neoddiskutovatelných pravidel pro pokud možno plnou spokojenost a bezporuchovou funkčnost obou stran.
V našem případě to bylo bezporuchové zajištění chodu prodejny, která spojila své služby se službami poštovními. Dost mi to připomíná potíže se sjednocením pohledů příslušných institucí a hledání cest v případech, kdy se v některých případech stává maloobchodní prodej veřejnou, tedy dotovanou službou. I na tento problém není ve státní správě stejný pohled a momentálně se o jeho sjednocení pokoušíme přes jednání s Asociací krajů.
Jedním z největších problémů je řešení vzájemných smluvních vztahů tak, aby překonaly mnoho dosud neřešených situací. Jednu z nich si dovolím uvést. Málo řešitelný problém vznikne, když je funkčnost obou subjektů narušena, např. ekonomickým problémy u majitele prodejny. Stává se, že jediným možným řešením je uzavření prodejny a samozřejmě vznikne zásadní otázka, co se službami pošty. Problémy bývají i další. Jedním z nich je otázka mzdového ohodnocení zaměstnanců prodejny, které se dosti zásadním způsobem liší od odměňování zaměstnanců pošty a podobně.
Ing. Zdeněk Juračka, předseda AČTO