„Výsledky průzkumu již podruhé za sebou potvrdily, že energetická efektivita hraje pro německé firmy důležitou roli. Investice do technologií či odborných znalostí v oblasti úspor energie se vyplácejí – nejen, že snižují náklady, ale současně představují také inovační pokrok. Zde mohou české firmy profitovat ze zkušeností německých podniků," komentoval výsledky průzkumu Mirjam Schwan, zástupkyně výkonného člena představenstva ČNOPK.
Celá čtvrtina energeticky úsporných investic má za cíl zvýšení energetické efektivity budov, 22 procent prostředků investují oslovené podniky do energeticky úsporných strojů. Další investice směřují do optimalizace výrobních procesů, energetických auditů či vzdělávání tzv. energetických manažerů. Takovýto vzdělávací program nabízí také ČNOPK: Účastníci kurzu „EUREM EnergyManager" jsou školeni k tomu, aby byli schopni efektivněji využívat energii a dosahovat ve svém podniku či organizaci konkrétních úsporných cílů.
Většina podniků investuje do energetické efektivity, aby ušetřila náklady – pro téměř 40 procent respondentů je to hlavní důvod pro realizaci investic v této oblasti. Investice do energeticky úsporných opatření však mají i jiné důvody. Například pro 15 procent oslovených firem je hlavním motivem ochrana klimatu.
Firmy mohou pro své investice v oblasti úspor energie v České republice získat finanční prostředky z četných tuzemských i evropských podpůrných programů. Německé firmy působící v ČR však tuto možnost dosud téměř nevyužívaly: dotace na energeticky úsporná opatření čerpá pouhých 7 procent dotázaných podniků. Většina z nich využívá fondy Evropské unie, zatímco české programy pro ně nehrají významnější roli.
Ačkoliv podle výsledků průzkumu využívá pouze 11 procent německých investorů alternativní pohony a koncepty v oblasti mobility, dá se v tomto segmentu v následujících letech očekávat zřetelný nárůst: Čtyři z deseti oslovených firem chtějí v budoucnu takovéto technologie využívat.
Energetická efektivita a mobilita 2011 – naši partneři: BAYER s.r.o., E.ON Česká republika, s.r.o., Mercedes-Benz Česká republika s.r.o., Pražská energetika a.s., RWE Transgas, a.s., ŠKODA AUTO a.s., Veletrhy Brno, a.s.
Mediální partneři: Česká Informační Agentura s.r.o., Energetika
(tz)