Ještě jsem nepoznala firmu, která by přiznala, že má dostatek šikovných obchodníků. Plyne mi z toho, že obchodník je a dlouho bude vyhledávanou profesí. Mnohé výzkumy o tom vypovídají zcela jednoznačně. Dobře obchodovat, efektivně a s noblesou patřičné morálky umí jen ti nejlepší. Ale to je jen zúžený pohled na tolik multifunční odvětví, jako obchod ve skutečnosti je. Prolíná mnohými činnostmi a zasahuje napříč ekonomikou. Zdaleka to není jen o tom, jaký sortiment a za jakých podmínek ta či ona prodejna nabízí. Před sebou má obor i mnoho palčivých otázek, které bude třeba brzy zodpovědět. Nová témata rychle přicházejí na scénu všedního dne. Na řadu z nich hodlá zaměřit pozornost Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR v čele s prezidentem Ing. Tomášem Prouzou:
V roli prezidenta SOCR ČR jste krátce, ale v businessu a významných manažerských pozicích se pohybujete po celou svou profesní dráhu. Myslíte si, že roste význam profesních uskupení při formování českého, potažmo evropského trhu?
Určitě ano, mimo jiné proto, že řada pravidel se vyjednává na evropské úrovni – a tam jako samotná firma v podstatě nemáte šanci se prosadit. Zároveň dobré profesní asociace fungují nejen jako obhájci zájmu svých členů při tvorbě legislativy, ale i jako místo, kde se nastavují etická pravidla a kde vznikají a prosazují se různé společensky prospěšné aktivity. Ve Svazu obchodu a cestovního ruchu jich prosazujeme několik, ať už jde o podporu českých potravin, omezení plýtvání, potravinové banky, úspory energií, či omezování plastových odpadů.
Při nástupu do funkce jste prohlásil, že byste rád zaměřil pozornost na spolupráci napříč českou ekonomikou a věnoval se například otázce plastů. Znamená to, že za jednu z priorit budete považovat například cirkulární ekonomiku a hledání cest, které pomohou k řešením obchodně udržitelných problémů?
Obchod musí hrát v cirkulární ekonomice silnou roli. Záleží nám na tom, abychom podporovali zdravé životní prostředí a šetřili své zdroje – i proto, že potraviny jsou, a hlavně v budoucnu s rostoucí světovou populací budou, čím dál tím více vzácný zdroj. Chceme proto pomáhat všem, kteří se chtějí k životnímu prostředí chovat zodpovědně, od pomoci s recyklací až po změny, které vznik odpadů omezí. Typickým příkladem je naše snaha nabízet zákazníkům, aby si mohli pro nákup přinášet vlastní obaly. Potřebujeme ale i podporu státu, který by měl nastavit mantinely, ve kterých se budeme pohybovat.
Obchod se multifunkčně prolíná všemi obory. Zasloužil by si jako celek určitě větší pozornost, než doposud má. Ostatně o dobrého obchodníka stojí každá firma či organizace... Jak uchopit toto téma?
Těch možností je celá řada. Některé mohou vyřešit samy obchody, což se podařilo třeba při změně image práce v obchodě. Už dávno to není ta unavená „žena za pultem“, ale díky mzdovým nárůstům i změně pracovního prostředí se z práce v obchodě stává vyhledávané zaměstnání. Musíme také mnohem aktivněji ukazovat, že obchod nejsou jen vlastní prodejny, ale také velké logistické a IT investice do české ekonomiky. Z pohledu modernizace a Průmyslu 4.0 je dnes obchod jedním z nejmodernějších sektorů české ekonomiky. Naopak zatím chyběla podpora ze strany státu. Například na Ministerstvu průmyslu a obchodu se i přes jeho název vešli lidé, kteří se věnují obchodu, do jednoho výtahu. Ministryně Marta Nováková to začíná měnit a je to dobře, protože budoucnost České republiky je právě v obchodu a službách. Business to rád odpracuje – ale potřebuje, aby mu na to stát vytvořil podmínky místo házení klacků pod nohy.
otázky připravila Eva Brixi