INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Foto Tomas Prouza 002Ještě jsem nepoznala firmu, která by přiznala, že má dostatek šikovných obchodníků. Plyne mi z toho, že obchodník je a dlouho bude vyhledávanou profesí. Mnohé výzkumy o tom vypovídají zcela jednoznačně. Dobře obchodovat, efektivně a s noblesou patřičné morálky umí jen ti nejlepší. Ale to je jen zúžený pohled na tolik multifunční odvětví, jako obchod ve skutečnosti je. Prolíná mnohými činnostmi a zasahuje napříč ekonomikou. Zdaleka to není jen o tom, jaký sortiment a za jakých podmínek ta či ona prodejna nabízí. Před sebou má obor i mnoho palčivých otázek, které bude třeba brzy zodpovědět. Nová témata rychle přicházejí na scénu všedního dne. Na řadu z nich hodlá zaměřit pozornost Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR v čele s prezidentem Ing. Tomášem Prouzou:

V roli prezidenta SOCR ČR jste krátce, ale v businessu a významných manažerských pozicích se pohybujete po celou svou profesní dráhu. Myslíte si, že roste význam profesních uskupení při formování českého, potažmo evropského trhu?

Určitě ano, mimo jiné proto, že řada pravidel se vyjednává na evropské úrovni – a tam jako samotná firma v podstatě nemáte šanci se prosadit. Zároveň dobré profesní asociace fungují nejen jako obhájci zájmu svých členů při tvorbě legislativy, ale i jako místo, kde se nastavují etická pravidla a kde vznikají a prosazují se různé společensky prospěšné aktivity. Ve Svazu obchodu a cestovního ruchu jich prosazujeme několik, ať už jde o podporu českých potravin, omezení plýtvání, potravinové banky, úspory energií, či omezování plastových odpadů.

Při nástupu do funkce jste prohlásil, že byste rád zaměřil pozornost na spolupráci napříč českou ekonomikou a věnoval se například otázce plastů. Znamená to, že za jednu z priorit budete považovat například cirkulární ekonomiku a hledání cest, které pomohou k řešením obchodně udržitelných problémů?

Obchod musí hrát v cirkulární ekonomice silnou roli. Záleží nám na tom, abychom podporovali zdravé životní prostředí a šetřili své zdroje – i proto, že potraviny jsou, a hlavně v budoucnu s rostoucí světovou populací budou, čím dál tím více vzácný zdroj. Chceme proto pomáhat všem, kteří se chtějí k životnímu prostředí chovat zodpovědně, od pomoci s recyklací až po změny, které vznik odpadů omezí. Typickým příkladem je naše snaha nabízet zákazníkům, aby si mohli pro nákup přinášet vlastní obaly. Potřebujeme ale i podporu státu, který by měl nastavit mantinely, ve kterých se budeme pohybovat.

Obchod se multifunkčně prolíná všemi obory. Zasloužil by si jako celek určitě větší pozornost, než doposud má. Ostatně o dobrého obchodníka stojí každá firma či organizace... Jak uchopit toto téma?

Těch možností je celá řada. Některé mohou vyřešit samy obchody, což se podařilo třeba při změně image práce v obchodě. Už dávno to není ta unavená „žena za pultem“, ale díky mzdovým nárůstům i změně pracovního prostředí se z práce v obchodě stává vyhledávané zaměstnání. Musíme také mnohem aktivněji ukazovat, že obchod nejsou jen vlastní prodejny, ale také velké logistické a IT investice do české ekonomiky. Z pohledu modernizace a Průmyslu 4.0 je dnes obchod jedním z nejmodernějších sektorů české ekonomiky. Naopak zatím chyběla podpora ze strany státu. Například na Ministerstvu průmyslu a obchodu se i přes jeho název vešli lidé, kteří se věnují obchodu, do jednoho výtahu. Ministryně Marta Nováková to začíná měnit a je to dobře, protože budoucnost České republiky je právě v obchodu a službách. Business to rád odpracuje – ale potřebuje, aby mu na to stát vytvořil podmínky místo házení klacků pod nohy.

otázky připravila Eva Brixi

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3