INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

feldaLetošní ročník soutěže EY Podnikatel roku zaznamenal rekordní počet více než 100 přihlášených podnikatelů. Nejlepším EY podnikatelem roku České republiky se poprvé v historii soutěže stala manželská dvojice.

Tři z pěti finalistů letošního celostátního titulu jsou cizinci úspěšně podnikající v České republice již několik desítek let. Všichni celorepublikoví finalisté, včetně vítězů, jsou rodinné firmy podnikající v oblasti výroby, jejichž produkty znají zákazníci po celém světě.

Na snímku: Radka Prokopová a František Fabičovic, majitelé společnosti Alca plast s.r.o. a držitelé titulu EY Podnikatel roku 2018 České republiky

Držiteli prestižního ocenění EY Podnikatel roku 2018 České republiky se stali Radka Prokopová a František Fabičovic, manželé, partneři v byznysu a majitelé společnosti Alca plast, s.r.o. Trofej nejlepšího podnikatele a celorepublikového vítěze si převzali v úterý 5. března večer v pražském paláci Žofín z rukou Lubomíra Stokláska, předsedy poroty, EY Podnikatele roku 2017 České republiky a generálního ředitele společnosti AGROSTROJ Pelhřimov, a.s. a Magdaleny Souček, vedoucí partnerky společnosti EY, která soutěž v České republice organizuje již devatenáctým rokem.

Zakladatelé a majitelé společnosti Alca plast budou Českou republiku reprezentovat na červnovém světovém finále v Monte Carlu. I v letošním roce bylo rozhodování hlavní poroty nesmírně napínavé. Hlavní porota po letech opět rozhodla o udělení speciální ceny, tentokrát za podnikatelskou inspiraci desetiletí, pro Gevorga Avetisjana, zakladatele a majitele společnosti MARLENKA international s.r.o. V letech 2013 a 2014 získal Gevorg Avetisjan titul krajského vítěze a nejlepšího EY Podnikatele roku Moravskoslezského kraje, v letošním roce je rovněž finalistou soutěže. Ocenění EY Technologického podnikatele roku 2018 získal Karel Mareček ze společnosti BD SENSORS s.r.o. EY Začínajícím podnikatelem roku 2018 se stal Petr Procházka, zakladatel společnosti Skinners Technologies s.r.o. Letos potřetí v historii soutěže byla udělena Cena České televize za podnikatelský přínos kultuře a umění. Jejím držitelem se stal Čestmír Vančura, spolumajitel a ředitel pro strategický rozvoj společnosti Kovárna VIVA a.s. Letošní klání o nejlepšího EY Společensky prospěšného podnikatele roku 2018 bylo rovněž velice vyrovnané a trofej získal Jakub Knězů, zakladatel a ředitel neziskové organizace Etincelle, o.s. Soutěž o nejlepší podnikatelský příběh 2018, pro který hlasovali čtenáři MF DNES a IDNES.cz, vyhrálo podnikatelské duo Jan Kokáš a Ondřej Koneš ze společnosti WORKOUT CLUB PARKS s.r.o. (Woclub).

„Cítíme hrdost, pokoru a moc si ocenění vážíme. Ocitli jsme se ve skvělé společnosti úžasných a inspirativních lidí, kteří nesou značku Czech made do světa. Vážíme si také toho, že existuje soutěž, která má ve všech zemích stejná kritéria, stará se o zviditelnění příběhů a motivuje budoucí podnikatele,“ sdělili své bezprostřední dojmy Radka Prokopová a František Fabičovic ze společnosti Alca plast, s.r.o., držitelé titulu EY Podnikatel roku 2018 České republiky.
„Ocenění pro mě hodně znamená. Dává mi pocit ještě větší odpovědnosti, stimul pokračovat v naší práci a vyrábět další produkty, díky kterým můžeme i nadále propagovat Frýdek-Místek a Českou republiku,“ uvedl Gevorg Avetisjan ze společnosti MARLENKA international s.r.o.,držitel Ceny poroty za podnikalskou inspiraci desetiletí.

„Devatenáctý ročník soutěže EY Podnikatel roku představil řadu výrazných podnikatelských osobností, které jsou inspirací nejen svému okolí, ale i začínajícím či zavedeným podnikatelům. Díky poctivé práci a úsilí, odvaze jít do rizika a inovovat, celospolečenské odpovědnosti a také přístupu k péči o zaměstnance jsou vzorem nám všem. Hlavní porota soutěže letos udělila šest krajských titulů a jednu speciální cenu,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy, a dodává: „poprvé v historii se vítězem stává manželská dvojice, která bude Českou republiku reprezentovat na světovém finále soutěže v červnu v Monte Carlu. Její příběh považuji za nesmírně inspirativní a jsem přesvědčena, že rovněž zaujme porotu v Monaku.“

„Nadšení, rychlost, výkon, úspěch, inovace nebo racionálnost. Tato slova v mnoha případech přesně popisují účastníky soutěže EY Podnikatel roku. Stejná slova vystihují i značku BMW. Jsme velice rádi, že jsme opět mohli být partnerem této prestižní soutěže a být u vyhodnocení těch nejlepších,“ říká Stephan Deppe, generální ředitel BMW Group Česká republika

Manželé Radka Prokopová a František Fabičovic budou reprezentovat Českou republiku na světovém finále soutěže, které se koná 5. – 9. června 2019 v Monte Carlu. O titul EY Světový podnikatel roku se utkají s přibližně šedesáti národními vítězi z šedesáti zemí světa a šesti kontinentů. Od roku 2001, kdy se světový vítěz vyhlašuje, ještě nikdy nezvítězil podnikatel ze Střední a Východní Evropy. Vítězové posledních
tyř ročníků jsou z Brazílie (2018), Kanady (2017), Austrálie (2016) a Francie (2015). Úplný přehled světových vítězů je uveden na https://podnikatelroku.cz/monte-carlo

Profil vítěze

EY Podnikatel roku 2018 České republiky
EY Podnikatel roku 2018 Jihomoravského kraje
Radka Prokopová a František Fabičovic
Alca plast, s.r.o.

Když se František Fabičovic na počátku 90. let rozhodl podnikat, zvolil oblast sanitární techniky, ve které viděl velkou perspektivu. Téměř každý tehdy stavěl nebo rekonstruoval a kvalitní sanity byl nedostatek. Doma v Břeclavi v garáži začal provozovat velko- a maloobchod a po pár letech se přesunul do větších prostor. Radka Prokopová tou dobou v Praze vedla úspěšnou eventovou agenturu. Než se s Františkem vzali, přestěhovala se za ním a svůj obor opustila. V Břeclavi spojili své síly a několikaleté zkušenosti z podnikání v rozdílných odvětvích, navázali na Františkovu původní firmu a v roce 1998 spolu založili Alca plast. V začátcích měli jen málo vlastních výrobků, dnes ve firmě probíhá kompletní vývoj i výroba a široké portfolio čítá téměř 600 sanitárních produktů. Zahrnuje mimo jiné různé typy sifonů, ventilů, vpustí, žlabů a dalších druhů odvodnění, armatury, splachovače nebo WC sedátka. Díky nejmodernějším technologiím a propracovanému designu se firma pyšní řadou mezinárodních ocenění, včetně prestižní Red Dot Award. Je lídrem na českém a slovenském trhu a úspěšně vyváží do více než 70 zemí světa.

S obratem přes 1,3 miliardy korun patří Alca plast mezi nejprestižnější zaměstnavatele v regionu a aktuálně zde pracuje téměř 500 lidí. Zaměstnancům firma poskytuje řadu zajímavých benefitů a samozřejmostí je kontinuální vzdělávání v oboru. Propracovaný systém zahrnuje i vlastní školicí středisko, kterým už prošly na 3,5 tisíce lidí, a to nejen z řad zaměstnanců. Firma také dlouhodobě úspěšně spolupracuje se středními a vysokými školami.
František s Radkou jsou patrioti a v rámci regionálního sponzoringu ročně rozdají nemalé částky. Přispívají na vozíky pro hendikepované a podporují lokální mládežnické fotbalové kluby a řadu kulturních projektů. Firma je partnerem Lednicko-Valtického hudebního festivalu a zaměřuje se i na drobné hudební a taneční soubory. František se také aktivně věnuje myslivosti a ochraně přírody. Již 20 let na Břeclavsku financuje a s láskou buduje oboru Obelisk, unikátní a ceněný krajinářský projekt, díky němuž se do okolní půdy navrátila ztracená voda a řada živočichů. Před pár lety s Radkou ve Valticích založili stejnojmenné vinařství, které si ve velké konkurenci brzy získalo jméno.
Manželé společně vychovávají dvě dnes již téměř dospělé děti. Nejen jim, ale i celému trhu by jako podnikatelský odkaz rádi předali to, že kvalita se vyplácí, a že když člověk opravdu chce, může dokázat téměř cokoliv.

Finalisté soutěže EY Podnikatel roku 2018 České republiky 

Gevorg Avetisjan, MARLENKA international s.r.o.
Sotirios Zavalianis, AKESO holding a.s.
Roberto, Piercristiano a Gian Battista Brazzale, Brazzale Moravia a.s.
Pavel Mohelník, FERRIT s. r. o.

Hlavní porota se v letošním ročníku rozhodla udělit speciální cenu, která putuje do rukou Gevorga Avetisjana, majitele a zakladatele společnosti MARLENKA international s.r.o. za podnikatelskou inspiraci desetiletí. Gevorg Avetisjan svým životním příběhem dokazuje, že každý člověk má prostor změnit svůj život – zakořenit v cizí zemi, najít druhý domov, ale především nebát se věřit svému nápadu, začít podnikat od nuly a vybudovat úspěšnou a mezinárodně proslulou firmu. Podnikatelský záměr se mu zrodil v hlavě náhodou, když za ním z Arménie přijela sestra a upekla medový dort podle staré rodinné receptury. Medovou pochoutku, kterou pojmenoval po své mamince a dceři, si rychle oblíbili všichni přátelé a Avetisjanova sestra nestíhala péct. Nakoupil proto vybavení z druhé ruky, pronajal malé prostory a v roce 2003 vznikla společnost Marlenka international. Dnes Gevorgova Marlenka zaměstnává na 265 lidí a její roční obrat dosahuje téměř 600 milionů korun. Vlajkovou lodí je stále medový dort Marlenka, kterého se standardně vyrobí kolem 50 tisíc kusů týdně. Celkový sortiment ale čítá více než 30 produktů. Veškerá výroba probíhá v továrně ve Frýdku-Místku a Marlenka vyváží do 43 zemí světa včetně Číny, USA nebo celého Arabského poloostrova. Třetina produkce zůstává v České republice. Tajemstvím úspěchu medových produktů dle rodinné receptury je výjimečná chuť, kvalita a až neskutečná trvanlivost, přičemž jediným konzervantem je ten nejkvalitnější med. V roce 2018 vyrobili celkem 8 milionů výrobků. Do budoucna Avetisjan plánuje nejen nábor dalších zaměstnanců a uvedení nových produktů, ale také větší výrobní halu a síť kaváren. K tomu ho mimo jiné inspiroval úspěch vlastního turistického centra v areálu Marlenky. Marlenka je pro něj více než jen byznys, nejen díky tomu, že stále vyrábí podle rodinných receptů. Je hrdý na příležitost, kterou v České republice dostal, a na to, že může kvalitním česko-arménským produktem úspěšně reprezentovat ve světě. Věří, že firmu jednou převezme jeho syn a povede ji ve stejném duchu.

Držitelem titulu EY Technologický podnikatel roku 2018 se stal Karel Mareček, jednatel a majitel společnosti BD Sensors s.r.o. Dnes je jeho společnost s centrálou v Buchlovicích úspěšným globálním hráčem se zhruba 300 zaměstnanci a roční výrobou stovky tisíc kusů tlakoměrů a senzorů, které jsou po celém světě používány napříč různými odvětvími. Většinu své dosavadní existence se společnost BD Sensors zabývala čistě vývojem a výrobou přístrojů na měření tlaku plynů a kapalin. V roce 2017 ale došlo ke strategické fúzi se společností CSRC z Kroměříže, která se od roku 1994 věnuje vývoji a výrobě aplikací a zařízení využívaných ve vesmíru. Nově tak BD Sensors pracuje i na vývoji unikátních technologií a produktů pro kosmický průmysl. Karel Mareček má rád výzvy a jeho velkou vášní, kterou od začátku uplatňuje i v podnikání, jsou technologie a inovace. Je přesvědčen, že právě inovace hrají v dalším růstu firmy naprosto zásadní roli. Modernizaci a automatizaci proto intenzivně prosazuje nejen ve vývoji a výrobě, ale napříč všemi procesy a činnostmi ve firmě. Od roku 2003 se BD Sensors pyšní bezpapírovou administrativou a od roku 2014 je kompletně bezpapírová i celá výroba. BD Sensors dlouhodobě intenzivně spolupracuje s řadou technických fakult a pozornost zaměřuje i na střední a základní školy, v jejichž žácích snaží podnítit zájem o technologie a inovace.

Petr Procházka, zakladatel společnosti Skinners Technologies s.r.o. získal titul EY Začínající podnikatel roku 2018. V průběhu studií práv si v létě Petr jezdil přivydělávat jako kuchař do Norska a právě tam si jeden z jeho kamarádů zranil nohu a nemohl nosit boty. Petr mu chtěl pomoci a snažil se najít vhodnou alternativu obuvi, která noze poskytne potřebnou volnost, ale zároveň ji ochrání. Ke svému překvapení zjistil, že nic, co by odpovídalo jeho představám, žádný výrobce nenabízí. Rozhodl se proto zkusit to sám. Z materiálů, které našel na blízkém staveništi, a s pomocí cestovního šitíčka vyrobil první prototyp ponožkobot. Ten následně otestoval sám na sobě a výsledek ho nadchl. Blízké okolí ho od záměru nejprve zrazovalo, ale Petr svému nápadu věřil natolik, že se rozhodl věnovat se mu naplno. S přítelkyní dali dohromady úspory, spojili se s odborníky, pustili se do vývoje a po necelém roce byly na světě Skinners. Naprosto unikátní technologie a zpracování přináší komfort a kompaktní rozměry ponožek, ochranné prvky obuvi a vysokou odolnost a životnost. Obrovský úspěch zaznamenal v roce 2016 na Kickstarteru, kde mu lidé z celého světa za 44 dnů poslali 16 miliónů korun. Tím se zařadil mezi absolutně nejúspěšnější české projekty v historii tohoto portálu. Za dva roky výroby se do více než 120 zemí vyvezlo na 150 tisíc párů ponožkobot Skinners. Originální produkt stále sbírá fanoušky z řad zákazníků i obchodníků a vysloužil si i nejedno ocenění. Výroba Skinners je 100% bezodpadová a probíhá kompletně v České republice. Aktuálně se vyrobí okolo 12 tisíc párů měsíčně a v podstatě vše jde ihned do distribuce.

Společnost EY ve spolupráci s mezinárodní organizací zaměřenou na podporu sociálních inovátorů Ashoka také vyhlásily držitele titulu EY Společensky prospěšný podnikatel roku 2018, kterým se stal Jakub Knězů, zakladatel a ředitel neziskové organizace Etincelle, o.s. Cílem skupiny Etincelle není pouze zapojit lidi s postižením do pracovního procesu, pomoci zvýšit jejich sebedůvěru či zkušenosti a poté je vyslat na otevřený trh práce. Svou prací ukazují, že hendikepovaní lidé jsou často velmi šikovní a dokáží být prospěšní sobě i okolí, jen potřebují dostat příležitost. V Etincelle se řídí heslem „normální je být různý“ a na prvním místě je pro ně vždy člověk, ne jeho diagnóza. Občanské sdružení, jehož podniky mají dnes celkem 200 zaměstnanců, z toho přes 130 s hendikepem, během svého působení již zaměstnalo nebo poskytlo ambulantní sociální rehabilitaci více než tisícovce hendikepovaných. Do širokého portfolia Etincelle se řadí přes deset kaváren a bister především v Praze a Středočeském kraji, které zásobují produkty a výrobky z vlastní ovčí farmy u Slaného či řemeslné pekárny Na Návsi v Kladně. Kromě toho Etincelle nabízí poradenství a pomoc v rámci center sociálních služeb, dále provozuje kuchyň, prádelnu a v neposlední řadě má také šest úklidových týmů, které se od roku 2008 starají o čistotu vybraných městských částí Prahy a Kladna. Úsilí v Etincelle vkládají také do ochrany životního prostředí. Jezdí auty s alternativním pohonem, prodávají fair trade kávu a využívají kompostovatelné kelímky. Své podniky cíleně provozují ve spolupráci s korporátním i veřejným sektorem. Jejich kavárnu nebo bistro tak najdete například v sídle společnosti ČEZ, na Ministerstvu práce a sociálních věcí či na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

Letos potřetí v historii soutěže byla udělena Cena České televize - Podnikatelský přínos kultuře a umění. Jejím vítězem a držitelem se pro rok 2018 stal Čestmír Vančura ze společnosti Kovárna VIVA a.s.

Čestmír Vančura začal podnikat na počátku 90. let. V roce 1992 ve Zlíně spoluzaložil průmyslovou Kovárnu VIVA, která navazuje na tradici baťovských strojíren. Společnost sídlí v prostorách bývalého Baťova areálu a stále vyrábí v budově původní kovárny. VIVA zaměstnává 600 lidí a konsolidovaným obratem téměř 2 miliardy korun ročně patří mezi významné hráče ve svém oboru. Od mládí je Čestmír Vančura velkým milovníkem a systematickým podporovatelem historie, kultury a umění. Záleží mu na udržení baťovského odkazu a na rozvoji Zlínska. Pokouší se o citlivou rekonstrukci areálu se zachováním baťovského rázu, v roce 2012 se zasadil o záchranu torza proslulé baťovské zdi, která v minulosti lemovala Baťovy závody. VIVA zbývající úsek zdi odkoupila a zrestaurovala. V jedné z budov kovárny Vančura otevřel galerii výtvarného umění, kde vystavuje především exponáty ze své soukromé sbírky. Umělecké předměty pochází hlavně od autorů spojených se Zlínskem. Vančura osobně podporuje odkaz díla studentů a pedagogů Školy umění ve Zlíně, Nadační fond Kovárny VIVA se věnuje vzdělávání nové generace a zachování kulturního dědictví společnosti i celého regionu. Vančura patří mezi zakladatele společnosti Zlínský zámek o.p.s., která usiluje o revitalizaci historicky nejstarší zlínské budovy. Čestmír Vančura se také věnuje projektům rozvíjejícím zlínskou filmovou tradici. Od roku 2015 je majitelem společnosti pořádající Mezinárodní filmový festival pro děti a mládež Zlín Film Festival a je prezidentem tohoto prestižního podniku. Vančura zároveň zahájil revitalizaci Produkčního domu v areálu Filmových ateliérů. S pomocí kolegů a odborníků zachránil a shromáždil exponáty z historie zlínských ateliérů a vytvořil rozsáhlou expozici Kabinet filmové historie. Je také předsedou správní rady nadačního fondu Filmtalent Zlín, který podporuje začínající tvůrce a řadí se mezi zakladatele neziskového spolku Regionální filmový fond. V neposlední řadě je Vančura prezidentem Zlínského kreativního klastru, který sdružuje subjekty se zájmem o rozvoj města a regionu. Jak sám říká, Zlín mu toho hodně dal a své četné aktivity a projekty vnímá jako možnost se městu, regionu a spoluobčanům odvděčit.

Cenu čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2018 obdržela podnikatelská dvojice Jan Kokáš a Ondřej Koneš, WORKOUT CLUB PARKS s.r.o. (WOclub).

Když se do České republiky kolem roku 2012 dostal trend tzv. street workoutu, zaujal i kamarády Jana Kokáše a Ondřeje Koneše. Sami aktivně sportovali a se zájmem sledovali, jak toto venkovní cvičení a posilování s vahou vlastního těla získává na popularitě. Stejně jako ostatní nadšence je ale limitovalo to, že u nás neexistovaly žádné specializované prostory. Lidé provizorně cvičili u starých klepačů koberců, sušáků na prádlo nebo na dětských hřištích. Brzy je napadlo, že by mohli začít vyrábět vlastní workoutová hřiště pro veřejnost. Oba tehdy studovali a chyběly jim zkušenosti i finance, takže podnikatelský plán odložili. Po necelých dvou letech se k nápadu vrátili. Pustili se do studia materiálů a do prvních návrhů, které konzultovali s odborníky, a koncem roku 2014 začali aktivně oslovovat první potenciální zákazníky z řad obcí. V roce 2015 založili WOclub a podle jejich návrhu byla postavena první dvě veřejná hřiště v domovské Ostravě. Vyrobil je pro ně tehdy externí dodavatel. Dnes mají za sebou Jan s Ondřejem přes 150 vlastních úspěšných realizací po celé České republice a patří mezi největší výrobce workoutových hřišť nejen u nás, ale v celé Evropě. Do budoucna by Jan a Ondřej rádi významně navýšili množství hřišť v České republice a také v zahraničí, rozšířili nabídku e-shopu a pracují i s plánem na vlastní interiérové posilovny. Jejich velkým přáním je především to, aby jejich hřiště, která jsou ve většině případů volně přístupná, přivedla a motivovala ke cvičení co nejvíce lidí a pěstovala v nich disciplínu a lásku k pohybu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3