Konečně! Sloučení tří agentur financovaných každoročně stamiliony od státu Czech Trade, Czech Tourism a CzechInvest, jak oznámil ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, je správné a potřebné. Je však nutné, aby po sloučení více spolupracovaly s ekonomickou diplomacií.
Také je třeba, aby lépe využívaly konexe i praktické zkušenosti Čechů z každého zahraničního teritoria. Teorii zná v těchto třech slučovaných agenturách každý, ale často chybí praktické mnohaleté kvalitní marketingové a podnikatelské zkušenosti z konkrétního zahraničního teritoria i odpovídající potřebné konexe.
Za 48 svých návštěv dnes již 97 milionového Vietnamu, i při svém osmi měsíčním bydlení v Hanoji, jsem poznal, že není využíváno ke spolupráci s ČR přes tisíc Vietnamců, kteří u nás dříve vystudovali různé vysoké školy, mají odborné zkušenosti i zájem o spolupráci. Je také nutné zlepšit teritoriální marketing ve Vietnamu, aby naši podnikatelé byli okamžitě a zadarmo podrobně informováni o výběrových řízeních v tomto velmi se rozvíjejícím i perspektivním teritoriu a mohli na ně okamžitě reagovat, například návštěvou a prohlídkou konkrétní lokality ještě před vypracováním své nabídky. I když je ve Vietnamu ročně zveřejněno přes 70 000 tendrů, tak u nás podnikatelé získají informace jen o velmi malém desítkovém množství a mnohdy se značným zpožděním. A to jsou mnohá výběrová řízení zveřejněná na ministerstvech, v provinciích, ale také inzeráty ve vietnamském tisku, například v anglicky psaném deníku Viet Nam News. Kvalitní teritoriální marketing zřejmě neumí každý a to je pro náš export i pro výhodnou kooperaci našich výrobců škoda.
Marcel Winter
Čestný předseda Česko-vietnamské společnosti