INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Audepor copySeriál o tom, co každá firma potřebuje 4. díl
Čtvrtý, poslední díl seriálu, se věnuje zejména systému řízení a rozpočtování. Ostatně – pomalu se blíží konec roku, a tak si řekněme otevřeně: kdo z nás podnikatelů má hotovou předpověď svého finančního výsledku za ten letošní?

A jak dopadlo porovnání této předpovědi s plánem na rok 2024? Měli jsme vůbec finanční plán zpracovaný? A když ano, tak porovnávali jsme jeho realizovatelnost v průběhu roku se skutečností, a opravdu přijímali potřebná opatření, aby se vše podařilo splnit? A už máme hotový plán na další rok, nebo alespoň trochu připravenou představu?

Komunikace je součást systému řízení
Těmito otázkami je vlastně řešeno skoro vše – pokud jsou odpovědi na některé uvedené otázky záporné, tak se spíše necháme „vláčet“ trhem a vnějšími vlivy a tak trochu čekáme, jak to dopadne.

Jeden příklad z praxe – před nedávnem jsem se bavil s jistým ředitelem firmy, který měl obavu, že výsledky dopadnou špatně, a že v té firmě proto už za rok pracovat nebude. A stěžoval si, v jak náročném oboru působí, že je to odvětví, které nevydělává. A dodal, že majitel „určitě bude vyvádět“ a že to špatně dopadne.

No ale ten rozhovor mezi námi proběhl na konci října, navíc šlo o sezónní business se slabými výnosy na konci roku. Tento případ ukazuje na několik faktů:

  • Stěžovat si „po sezóně“, a vlastně těsně před koncem účetního období, je opravdu pozdě, opatření měla přijít mnohem dříve.
  • Komunikace (což je součást systému řízení) mezi manažerem a majitelem nefunguje (jinak by majitel „vyváděl“ už v průběhu roku).
  • Velmi pravděpodobně neexistuje systém plánování výsledku, a hlavně průběžného sledování souladu plánu s realitou, a systém předpovědí (forecastů) výsledku konce roku (abychom nebyli překvapeni a aby majitel „nevyváděl“, protože ani on nebude pak překvapen.
  • Velmi pravděpodobně nefunguje systém navrhování opatření v průběhu roku a jejich včasná realizace.

I když tenhle případ nebyl z prostředí automotive a zmíněná firma není naším klientem, tak to je krásný příklad toho, jak středně velká rodinná firma nemá bohužel pod kontrolou svůj výsledek ke konci roku, a to bohužel ani dva měsíce před koncem účetního období.

Nebuďme negativní a pojďme to řešit
Je jasné, že ne vše může v průběhu roku firma zvládnout. A je celkem i obvyklé, že se někdy nepodaří očekávané výsledky splnit. Takže není třeba být kvůli tomu naštvaný, vystresovaný, nervózní na sebe i na své okolí.

Co je ale třeba, je vědět o problému předem. A to je relativně jednoduché. Stačí k tomu sledovat výsledky firmy průběžně (minulost), současně sledovat trendy (a odhadovat budoucnost) a vlivy (interní i externí) a pravidelně aktualizovat předpověď výsledků firmy.

Aby nedošlo k omylu – toto neznamená, že se máme smířit s budoucím špatným výsledkem. Manažer je zodpovědný za to, aby učinil včas všechna možná opatření k tomu, aby původně plánovaného (majitelem očekávaného) výsledku dosáhnul. Ale pokud to výjimečně není možné, je také zodpovědný za to, aby potenciální neúspěch včas oznámil, včetně návrhu nového cíle. Mimochodem to platí i obráceně, tedy i příliš pozitivní výsledek oproti původnímu plánu „se musí včas hlásit“! Aby na to byl majitel připraven, a tím vlastně i celá firma.

Jak si nastavit úspěch 

  • Proč a jak?
  • Jak toto zavést, abychom nespadli do příliš velké byrokracie?
  • Jak, kdy a komu toto vše ve firmě komunikovat?
  • Jak toto vše zapracovat do motivačního systému a do systému řízení?
  • Jak toto vše souvisí s hodnotou mé firmy?

Vše vám rádi vysvětlíme osobně, zavolejte nebo napište.

(red)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

JPF

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3