Seriál o tom, co každá firma potřebuje 4. díl
Čtvrtý, poslední díl seriálu, se věnuje zejména systému řízení a rozpočtování. Ostatně – pomalu se blíží konec roku, a tak si řekněme otevřeně: kdo z nás podnikatelů má hotovou předpověď svého finančního výsledku za ten letošní?
A jak dopadlo porovnání této předpovědi s plánem na rok 2024? Měli jsme vůbec finanční plán zpracovaný? A když ano, tak porovnávali jsme jeho realizovatelnost v průběhu roku se skutečností, a opravdu přijímali potřebná opatření, aby se vše podařilo splnit? A už máme hotový plán na další rok, nebo alespoň trochu připravenou představu?
Komunikace je součást systému řízení
Těmito otázkami je vlastně řešeno skoro vše – pokud jsou odpovědi na některé uvedené otázky záporné, tak se spíše necháme „vláčet“ trhem a vnějšími vlivy a tak trochu čekáme, jak to dopadne.
Jeden příklad z praxe – před nedávnem jsem se bavil s jistým ředitelem firmy, který měl obavu, že výsledky dopadnou špatně, a že v té firmě proto už za rok pracovat nebude. A stěžoval si, v jak náročném oboru působí, že je to odvětví, které nevydělává. A dodal, že majitel „určitě bude vyvádět“ a že to špatně dopadne.
No ale ten rozhovor mezi námi proběhl na konci října, navíc šlo o sezónní business se slabými výnosy na konci roku. Tento případ ukazuje na několik faktů:
- Stěžovat si „po sezóně“, a vlastně těsně před koncem účetního období, je opravdu pozdě, opatření měla přijít mnohem dříve.
- Komunikace (což je součást systému řízení) mezi manažerem a majitelem nefunguje (jinak by majitel „vyváděl“ už v průběhu roku).
- Velmi pravděpodobně neexistuje systém plánování výsledku, a hlavně průběžného sledování souladu plánu s realitou, a systém předpovědí (forecastů) výsledku konce roku (abychom nebyli překvapeni a aby majitel „nevyváděl“, protože ani on nebude pak překvapen.
- Velmi pravděpodobně nefunguje systém navrhování opatření v průběhu roku a jejich včasná realizace.
I když tenhle případ nebyl z prostředí automotive a zmíněná firma není naším klientem, tak to je krásný příklad toho, jak středně velká rodinná firma nemá bohužel pod kontrolou svůj výsledek ke konci roku, a to bohužel ani dva měsíce před koncem účetního období.
Nebuďme negativní a pojďme to řešit
Je jasné, že ne vše může v průběhu roku firma zvládnout. A je celkem i obvyklé, že se někdy nepodaří očekávané výsledky splnit. Takže není třeba být kvůli tomu naštvaný, vystresovaný, nervózní na sebe i na své okolí.
Co je ale třeba, je vědět o problému předem. A to je relativně jednoduché. Stačí k tomu sledovat výsledky firmy průběžně (minulost), současně sledovat trendy (a odhadovat budoucnost) a vlivy (interní i externí) a pravidelně aktualizovat předpověď výsledků firmy.
Aby nedošlo k omylu – toto neznamená, že se máme smířit s budoucím špatným výsledkem. Manažer je zodpovědný za to, aby učinil včas všechna možná opatření k tomu, aby původně plánovaného (majitelem očekávaného) výsledku dosáhnul. Ale pokud to výjimečně není možné, je také zodpovědný za to, aby potenciální neúspěch včas oznámil, včetně návrhu nového cíle. Mimochodem to platí i obráceně, tedy i příliš pozitivní výsledek oproti původnímu plánu „se musí včas hlásit“! Aby na to byl majitel připraven, a tím vlastně i celá firma.
Jak si nastavit úspěch
- Proč a jak?
- Jak toto zavést, abychom nespadli do příliš velké byrokracie?
- Jak, kdy a komu toto vše ve firmě komunikovat?
- Jak toto vše zapracovat do motivačního systému a do systému řízení?
- Jak toto vše souvisí s hodnotou mé firmy?
Vše vám rádi vysvětlíme osobně, zavolejte nebo napište.
(red)