INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Audepor copySeriál o tom, co každá firma potřebuje 4. díl
Čtvrtý, poslední díl seriálu, se věnuje zejména systému řízení a rozpočtování. Ostatně – pomalu se blíží konec roku, a tak si řekněme otevřeně: kdo z nás podnikatelů má hotovou předpověď svého finančního výsledku za ten letošní?

A jak dopadlo porovnání této předpovědi s plánem na rok 2024? Měli jsme vůbec finanční plán zpracovaný? A když ano, tak porovnávali jsme jeho realizovatelnost v průběhu roku se skutečností, a opravdu přijímali potřebná opatření, aby se vše podařilo splnit? A už máme hotový plán na další rok, nebo alespoň trochu připravenou představu?

Komunikace je součást systému řízení
Těmito otázkami je vlastně řešeno skoro vše – pokud jsou odpovědi na některé uvedené otázky záporné, tak se spíše necháme „vláčet“ trhem a vnějšími vlivy a tak trochu čekáme, jak to dopadne.

Jeden příklad z praxe – před nedávnem jsem se bavil s jistým ředitelem firmy, který měl obavu, že výsledky dopadnou špatně, a že v té firmě proto už za rok pracovat nebude. A stěžoval si, v jak náročném oboru působí, že je to odvětví, které nevydělává. A dodal, že majitel „určitě bude vyvádět“ a že to špatně dopadne.

No ale ten rozhovor mezi námi proběhl na konci října, navíc šlo o sezónní business se slabými výnosy na konci roku. Tento případ ukazuje na několik faktů:

  • Stěžovat si „po sezóně“, a vlastně těsně před koncem účetního období, je opravdu pozdě, opatření měla přijít mnohem dříve.
  • Komunikace (což je součást systému řízení) mezi manažerem a majitelem nefunguje (jinak by majitel „vyváděl“ už v průběhu roku).
  • Velmi pravděpodobně neexistuje systém plánování výsledku, a hlavně průběžného sledování souladu plánu s realitou, a systém předpovědí (forecastů) výsledku konce roku (abychom nebyli překvapeni a aby majitel „nevyváděl“, protože ani on nebude pak překvapen.
  • Velmi pravděpodobně nefunguje systém navrhování opatření v průběhu roku a jejich včasná realizace.

I když tenhle případ nebyl z prostředí automotive a zmíněná firma není naším klientem, tak to je krásný příklad toho, jak středně velká rodinná firma nemá bohužel pod kontrolou svůj výsledek ke konci roku, a to bohužel ani dva měsíce před koncem účetního období.

Nebuďme negativní a pojďme to řešit
Je jasné, že ne vše může v průběhu roku firma zvládnout. A je celkem i obvyklé, že se někdy nepodaří očekávané výsledky splnit. Takže není třeba být kvůli tomu naštvaný, vystresovaný, nervózní na sebe i na své okolí.

Co je ale třeba, je vědět o problému předem. A to je relativně jednoduché. Stačí k tomu sledovat výsledky firmy průběžně (minulost), současně sledovat trendy (a odhadovat budoucnost) a vlivy (interní i externí) a pravidelně aktualizovat předpověď výsledků firmy.

Aby nedošlo k omylu – toto neznamená, že se máme smířit s budoucím špatným výsledkem. Manažer je zodpovědný za to, aby učinil včas všechna možná opatření k tomu, aby původně plánovaného (majitelem očekávaného) výsledku dosáhnul. Ale pokud to výjimečně není možné, je také zodpovědný za to, aby potenciální neúspěch včas oznámil, včetně návrhu nového cíle. Mimochodem to platí i obráceně, tedy i příliš pozitivní výsledek oproti původnímu plánu „se musí včas hlásit“! Aby na to byl majitel připraven, a tím vlastně i celá firma.

Jak si nastavit úspěch 

  • Proč a jak?
  • Jak toto zavést, abychom nespadli do příliš velké byrokracie?
  • Jak, kdy a komu toto vše ve firmě komunikovat?
  • Jak toto vše zapracovat do motivačního systému a do systému řízení?
  • Jak toto vše souvisí s hodnotou mé firmy?

Vše vám rádi vysvětlíme osobně, zavolejte nebo napište.

(red)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3