INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

21 AQP VH AF 21 05 03Vladana HorákováJaké představy máme, když vcházíme do recepce hotelu, když usedáme v restauraci k obědu nebo večer zavítáme do baru či do bazénu? Hledáme klid, odpočinek, nebo naopak zábavu a všudypřítomný adrenalin? Oč stojíme, když zde prožíváme dovolenou nebo když se v místě určení odehrává třídenní školení? Ano, už dlouho si takové otázky nepokládáme, koronavirus stanovil jiné priority... Tím více se však těšíme, že se pandemická opatření zmírní a že do zařízení cestovního ruchu zase začnou proudit návštěvníci, jimž se už po většině služeb už hodně stýská. Třeba i po té odpolední kávě při obchodní schůzce jinde než v kanceláři... Avšak jak bude provoz vypadat? Neprojeví se úbytek pracovních sil? Možná ano. Co z toho plyne? Jednoduchý závěr. Ti, kteří co nejdříve získají patřičné vzdělání, se v nadcházejících letech v cestovním ruchu dobře uplatní. Odborníci se domnívají, že mají nyní velkou šanci i proto, že obor projde změnami. Naučit se s před­stihem ho vnímat v souvislosti s nimi se zdá víc než rozumné. Vidí to tak rovněž Ing. Mgr. Vladana Horáková, MBA, generální ředitelka Aquapalace Praha v Čestlicích, která zároveň externě vyučuje na Vysoké škole hotelové v Praze:

Léta se pohybujete v hotelovém průmyslu v mezinárodním pojetí. Zažila jste řadu změn, turbulencí. Co říkají vaše zkušenosti tomu, co se dnes děje v oboru? Určitě nejste pesimista a věříte, že každá krize má své vítězství...

Hospitality svět je poměrně tradiční disciplína, lidé cestují za poznáním, zábavou či prací a dle svých preferencí hledají odpovídající ubytovací a stravovací službu. To zůstane stejné i po pandemii... Co se ale, očekávám, změní, je cena služby. Částečně se projeví odliv personálu, který si téměř po roce bez smysluplné práce našel jiné zaměstnání, často lépe placené, bez nutnosti pracovat na směny, o víkendech a svátcích. A jelikož byla cena práce v hotelnictví a gastronomii dlouhodobě podhodnocena, ti, co zde pracovat zůstanou, budou mít šanci si polepšit. Zprvu bude trh ještě oslaben nižší poptávkou, především v turistických destinacích závislých na zahraničních turistech, jako jsou Praha, Čes­ký Krumlov a jiná místa, ale během jednoho až dvou let se to srovná.

Dobrý manažer nekolabuje při prvním neúspěchu, ale hledá východisko a svůj tým se i navzdory problémům snaží motivovat. Jak to řešíte v současné době vy? V Aquapalace Praha, který vedete, je stále zavřeno, vodní zábava je zastavena...

Snažím se vždy situaci využít pro prospěch společnosti, a zároveň hledám pro sebe i svůj tým nějakou mentální, motivující aktivitu. Většinou vymýšlíme, co vylepšit, změnit, připravit do budoucna. Při první uzavírce jsme velice investovali do oprav. Využili jsme nuceného uzavření provozu, který předtím fungoval 12 let a 365 dní v roce... Pustili jsme se do oprav a výměn technologických celků ve strojovnách, ale i do vylepšování vzhledu a instalace novinek, dokončili jsme skvělý vodní bar, který se hned po otevření v květnu 2020 stal trhákem. Při třetí uzavírce jsme měli už vše hotovo... Vycítili jsme ale společenskou poptávku po testování na přítomnost covid-19. Získali jsme oprávnění na provoz odběrového místa a testujeme pomocí AG testů firmy i jednotlivce buď v našich prostorách v Čestlicích, nebo výjezdem mobilních týmů v Praze a Středočeském kraji. Máme již schválený provoz i očkovacího centra, bohužel dodávky vakcíny váznou, ale jsme připraveni na okamžité spuštění.
Nucené uzavírky jsme využili i v našich hotelích. Ve Spa Hotelu Děvín v Mariánských Lázních právě dokončujeme školicí centrum s vinárnou a Hotel Svornost v Harrachově právě prochází doslova revoluční rekonstrukcí společných prostor, včetně restaurací, barů a konferenčních místností.

Jaký dopad bude mít pandemie covid-19 na naše životy z dlouhodobého hlediska? Myslíte si, že i po jejím skončení se některé naše zvyky navždy změní?

Především si začneme vážit osobních kontaktů a možnosti setkávat se. Bude zvýšená poptávka po socializaci, home office přestane být odměnou, ale spíš trestem. Také očekávám, že si lidé uvědomí cenu zdraví a budou do sebe více investovat. Zvýšenou poptávkou po pohybu i relaxaci bychom mohli dorovnat úroveň obvyklou v Německu či Rakousku, kde wellness a aktivní relaxace je nedílnou součástí životů střední i seniorské generace. Nejen fyzické aktivity – sport, fitness, plavání, otužování, ale opravdový aktivní relax a regenerace, například formou muzikoterapie, aromaterapie, meditace a dalších technik. A samozřejmě se změní náš vztah k technologiím, online nákupy, konference i studium ovlivní mnoho oborů trvale.

Externě působíte jako pedagožka na Vysoké škole hotelové v Praze, vyučujete obor cestovního ruchu. Co přesně máte na starost a jaké poselství se snažíte studentům předat?

Své působení na VŠH považuji doslova za po­slání. Snažím se studenty pro cestovní ruch i jeho součásti, jako jsou hotelnictví, lázeňství a gastronomie, nadchnout, ukázat, že je v něm pro každý osobnostní typ zajímavé uplatnění. A přesto, že působení ve službách i kvůli nárokům na čas a flexibilitu není jednoduché, je to práce s lidmi a pro lidi, zpětná vazba je okamžitá, v kolektivu zažijete spoustu zábavy i adrenalinových situací. Rozhodně to není nuda...

Mnozí nad cestovním ruchem a hotelnictvím lámou hůl, naopak jiní se nevzdávají a předpovídají velký růst odvětví již brzy. Jaký je váš odhad?

Už v létě 2020 jsme mohli pozorovat, že lidé cestovat a užívat si kvalitní služby nepřestali... Odliv zaznamenaly turistické destinace závislé na příjezdovém cestovním ruchu. Hotely v regionech, na horách, v lázeňských místech, u jezer, doslova praskaly ve všech... A chuť užívat si a utrácet byla veliká. Díky tomu Češi objevili mnoho krásných hotelů, rezortů i lokalit, které se do budoucna stanou jejich místem pro třetí či čtvrtou dovolenou i po otevření hranic...

Mnoho pracovníků z hotelů, restaurací, lázní a podobných zařízení odešlo, hledají uplatnění jinde, jak jste naznačila. Za pár měsíců i v dalších letech však bude právě zde po vzdělaných lidech s patřičnou specializací velká poptávka. Hotelnictví, gastro a další obory budou jistě velmi vyhledávané, ale vyškolení lidé budou potřeba co nejdříve. Doporučujete tedy například středoškolákům, aby neodkládali svá rozhodnutí a hlásili se na školy se zaměřením na hotelnictví a cestovní ruch?

Odborné vysokoškolské vzdělání má vždy smysl, navíc základy hotelnictví a gastronomie by měly patřit téměř povinně k všeobecnému rozhledu, kultura stravování a společenského chování je základem civilizovaného projevu. Stále větší význam má i celoživotní vzdělávání při zaměstnání. Obory hotelnictví, lázeňství a gastronomie se beze sporu změní, ale porostou. Bude potřeba nových sil a energie. A s poptávkou po pracovní síle vzroste i důležitost a respekt k tomuto oboru. Bude šance obsadit uvolněná místa a dostat se rychleji k zajímavým pozicím.

Jaké předpoklady by měl mladý člověk splňovat, aby se z něj jednou stal úspěšný manažer, případně podnikatel?

Především musí hledat uplatnění v tom, co ho baví, pro co má vášeň. Pak může mezi konkurencí prorazit, upoutat na sebe pozornost, přinést oboru nové směry a inovace. A pokud jde o studium VŠH, vidím nutnost propojení s praxí. Jen naivní studenti si myslí, že ze školy vyjdou jako manažeři a svět jim bude ležet u nohou. To je úplně zvrácená představa, kterou studentům vysvětluji hned v začátcích studia. Pochopit komplexnost činností a specifika práce v hotelnictví a gastronomii se musí získat praxí na prvoliniových pozicích, ideálně na recepci, rezervacích, v obsluze či kuchyni. Odtud se dá studiem rychle růst... Ale bez této základní zkušenosti není hotelový manažer nikdy všestranný.

Jako dlouholetá úspěšná generální ředitelka máte určitě svou vizi, již se snažíte naplnit. Jaká to je?

Tak především bych chtěla vidět náš areál Aquapalace Praha a naše hotely pod značkou Golden Apple Hotels opět v provozu. Současná situace, kdy nemůžete tvořit, setkávat se s klienty i zaměstnanci, je ubíjející. V delším časovém horizontu je mým cílem rozvoj obsahové nabídky wellness a lázeňských hotelů, kde vidím velký potenciál pro zlepšení zdraví a rekondice klientů. Připravuji se na to studiem v Institutu Aromaterapie, kde skladba předmětů představuje zajímavý vhled do západní i čínské medicíny, pracuje s bylinami i éterickými oleji. Jejich vhodným použitím dochází k pozitivně terapeutickým účinkům při masážích, peelingu, saunových ceremoniálech či inhalacích. Vlastně se dá říct, že cestovní ruch rozšiřuje obzory nejen o poznávání nových destinací, hotelů a restaurací, ale v případě wellness a lázeňských pobytů může významně podporovat i rozvoj duševní, navodit vnitřní klid, získat rovnováhu a přispět k celostně vyrovnanému a spokojenému životu. A to si nyní zaslouží opravdu všichni.

ptala se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3