INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

WEBP1226226Renata Soukupová je personální ředitelkou sítě ROSSMANN Česká republika. Dokud jsem ji nepoznala, netroufla jsem si odhadovat, jaká osobnost se za jménem skrývá. Dnes už to vím. Je to žena, která se s odvahou jí vlastní pouští do nových výzev. Ráda vstupuje do neznáma a s chutí jde vstříc inovacím a projektům, o kterých je přesvědčena, že mají smysl a že firmě pomohou.

Nebojí se diskuze, ani vyslovit vlastní názor. Za jejím nadhledem stojí filozofie optimizmu, jíž pomáhá jemný, pichlavý humor, kterým zvládá zdánlivě nemožné. Možná je tak trochu perfekcionista, ale to asi k pozici, již zastává, patří. Určitě si také umí organizovat čas. Na starost toho má se svým týmem totiž poměrně dost. I ona velkou měrou zodpovídá za to, že se v prodejně zmíněné značky budete cítit dobře, tedy jako opravdový a vítaný zákazník, kolem kterého se točí svět. Personální oddělení musí tak trochu kouzlit, stát v pozadí toho, aby vám ROSSMANN přirostl k srdci. A abyste se sem vraceli s chutí, někdy pro osvěžení, jindy pro radu. Tedy: zdejší firemní kultura je o vztazích a za tímto výsledkem jsou hodiny, měsíce, roky práce.

ROSSMANN, to není jen prodej drogistického zboží, kosmetiky, zdravých potravin. To je značka, která na českém trhu už něco dokázala...

Letos jsme navíc oslavili 30 let od doby, kdy tu pro české zákazníky jsme. Neznamená to jen zřizování dalších prodejen, obohacování sortimentu, ale také například mnoho nejrůznějších aktivit určených pro naše zaměstnance. Snažíme se je motivovat k tomu, aby se u nás cítili příjemně, aby se jim u nás dobře pracovalo a aby si byli vědomi, jakou sílu na trhu právě ROSSMANN má. Důkazem toho bylo jedno velice významné ocenění od společnosti Kincentric, které jsme na jaře získali: Nejlepší zaměstnavatel, Česká republika 2024.

Na základě čeho jste ho obdrželi?

Jde o nezávislý průzkum, kterého se účastníme každé dva roky od roku 2015. V jeho rámci mají zaměstnanci dané firmy možnost anonymně zodpovědět širokou škálu otázek k jejich motivovanosti a klíčovým oblastem jejich pracovního života. Letos se do tohoto průzkumu zapojilo 91 % našich zaměstnanců, což je úctyhodné množství. ROSSMANN Čes­ká republika v něm dosáhla úrovně míry motivovanosti 77 %, čímž významně překonala průměrné hodnocení v ČR i v oboru evropského maloobchodu. A z toho máme opravdu nesmírnou radost.

04 ROSSMANN Galerie Harfa Praha exterieürJe to pro vás také určitá zpětná vazba?

Velmi významná, protože se potvrdilo, že jsme mezi zaměstnavateli jednička a že se zaměstnanci ztotožňují s určitými principy našeho fungování, že jim vyhovuje naše firemní kultura, že je jim u nás fajn. Svědčí o tom mimo jiné i nízká fluktuace. I to o něčem vypovídá. Pravdou však také je, že jsme v poslední době některým přáním našich lidí hodně vycházeli vstříc, reagovali jsme na jejich požadavky k určitým benefitům, pravidelně jsme také zvyšovali mzdy. Nelze opomenout ani to, že je naše HR oddělení v přímém denním kontaktu se všemi prodejnami a vlastně každý den řešíme operativu, spousty změn, novinek, otázek. Nejsme tedy v roli nařizovatelů nebo administrátorů, ale spolutvůrců a řešitelů.

A to je nutné?

Víc, než by si kdo mohl představit. Náš obor je natolik dynamický, je v něm nespočet proměnných, a na to je třeba denně reagovat. Třeba jen v souvislosti s rostoucím sortimentem, přibývajícími značkami, které se v naší nabídce objevují. Kapitolka sama o sobě je dění na prodejnách, komunikace se zákazníkem, zvyšování efektivnosti práce drobnými kroky i zásadními rozhodnutími. A obsluha v prodejnách musí cítit, že jsme tu pro ně, že jim v jejich ne jednoduché roli pomáháme a že dobré výsledky tohoto snažení jsou naším společným cílem. Takže ano, je to víc než nutné, je to samozřejmost, je to i po­slání. Protože jaké budou naše vzájemné vztahy, tak se to odrazí do vztahu s kupujícími. A ten má být pohodový. Základ je tedy v komunikaci, a jak je známo, interakce člověka s člověkem, domluvit se, je obecně velmi složitá disciplína.

Mohu potvrdit, že na atmosféře v prodejnách je vaše strategie znát. Významným rysem nakupování u ROSSMANNa je právě pohoda, klid, minimum stresu... Člověk u vás má čas vydechnout, rozmyslet si, co potřebuje vložit do košíku, odreagovat se. Jak je vůbec možné toto zákazníkovi nabídnout?

Nepřeháníte?

Určitě ne, já jsem tuto zkušenost získala, a když u vás nakupuji, říkám si, že jsou místa, kde člověk prostě pustí starosti z hlavy.

Tak to nás těší. Troufám si tvrdit, že je to důkaz o naší snaze cizelovat zásady, principy, cíle. A jestli jsme to alespoň částečně dokázali, a veřejnost nás takto vnímá, můžeme být na to hrdi. Ono to vlastně s oceněním Nejlepší zaměstnavatel hodně souvisí. Víme, že jestliže nás zaměstnanci vnímají jako svou jistotu a rádi u nás pracují, je odezva zákaznické obce taková, jakou popisujete. Ostatně do průzkumu Kincentric se každým rokem zapojuje několik stovek společností v ČR. Výsledky míry motivovanosti za rok 2024 v jejich případě představují hodnotu 62 %, celoevropská čísla pak jsou v oblasti maloobchodu na 54 %. My si stojíme nejvýše.

ModelkyHarfa 014Letos jste si také charakterizovali pět zásadních hodnot, na nichž ROSSMANN v naší zemi staví. Jaké to jsou?

Na firemní hodnoty chceme klást velký důraz. Původně vycházely z jednotlivých písmen našeho názvu. Ale svět je dynamický, plný změn, nových technologií i trendů, a my se měníme s ním. A tak jsme se sešli s kolegy napříč firmou, abychom si řekli, jak naše hodnoty nově a srozumitelně definovat pro každého. Debatovali jsme dlouho, bavilo nás to. A ptali jsme se: Co skutečně v ROSSMANNu žijeme? Kam chceme jít? Jaká je naše vize? Jak se chceme v práci cítit? Celé hodiny a hodiny jsme chrlili nové myšlenky, náměty a možnosti, z nichž nakonec vzešlo pět klíčových hodnot, které bychom rádi sdíleli jak v naší společnosti, tak i se zákazníky. Jsou to: důvěra, tvoříme společně, lidskost, dynamika, vášeň.

Jak je stručně čtenářům přiblížit?

Zakládáme si na tom, že jsme rodinná firma. Velice důležitá je vzájemná důvěra na pracovišti. Osvobozuje, dává prostor, šanci uplatňovat nápady a vlastní inovativní přístup. Ve vztahu k zákazníkovi to pak znamená větší komfort pro něj, pokud v nás má důvěru, pak se neostýchá zeptat se, poradit se. A ví, že může, že ho neodbydeme nebo neodkážeme jen do online prostředí. Tvoříme společně zase znamená, že díky ploché organizační struktuře spolupracujeme na denní bázi jako tým a vážíme si potenciálu každého z nás. Umíme se podpořit, pomoci si. Lidskostí máme na mysli respekt v každodenní komunikaci a to, že se k sobě chováme ohleduplně a laskavě, s úctou. To pokládáme za prvořadé. Snažíme se umět naslouchat, usmát se, a to nejen v zákulisí, ale právě i v prodejnách. Dynamikou myslíme to, že chápeme vývoj dnešní doby, ať už je to rychlost, s níž otevíráme nové prodejny, nebo zavádíme převratné technologie či přicházíme do styku s revolučními výrobky. Znamená to tedy chuť adaptovat se na nové prostředí, vstřebávat další podněty. Což je, podle mne, úžasná možnost pro každého. No a vášeň? To znamená, že pracovat v ROSSMANNu nás baví, protože je to o zajímavých výrobcích kosmetiky, zdravého stravování, péče o rovnováhu těla a mysli. Je to svým způsobem dobrodružství, zdravý adrenalin, který nás vede cestou násobného poznání, objevování sebe sama, dalších limitů. A ještě si to umíme užívat.

Zaměstnance s tím určitě budete ještě seznamovat. Co máte v plánu?

Naši zaměstnanci sami představují na klíčových vizuálech naše nové firemní hodnoty, které začínáme představovat jak ve všech našich interních komunikačních kanálech, tak i externě. Byla jsem mile překvapená, kolik zaměstnanců se nám do castingu „nositele naší značky“ přihlásilo.

FotowebZdaleka to však není vše, co vás čeká. Nyní se vaše oddělení zabývá digitalizací pracovněprávních dokumentů, což je velký zásah do života, jiným slovem šílenství v představách mnohých. Vás osobně to ale nesmírně baví. Čím to?

Líbí se mi, když se něco děje, a především když to něco dobrého přinese. Digitalizace takových dokumentů bude klíčovým prvkem naší modernizace, zvedne to efektivitu práce, naše interní procesy, zaměstnancům to přinese větší pohodlí, úsporu času, nám klesnou náklady na poštovné, papír, tisk... Vše se výrazně urychlí. Dříve jsme museli spoléhat při zpracování těchto dokumentů na podpis dané osoby, což bylo především v prodejnách časově náročné a logisticky komplikované. Digitálních podpisů využíváme již ve skladu a na centrále, nyní začínáme do tohoto projektu postupně začleňovat i prodejny.

Určitě ale nebylo tak jednoduché naladit všechny ve firmě na vstřícnou notu. A kromě běžné agendy musí vaše personální oddělení zvládat digitalizaci s naprostou samozřejmostí...

Každá novinka se prosazuje komplikovaně, ale v tomto případě to nebylo tak těžké – především v prodejnách lidé chápali, že jim to obrovsky usnadní práci a ušetří čas.

Váš HR tým je pouze rodu ženského. Není to nuda? A dá se taková nálož energie na jednom místě zvládnout?

První část týmu se zabývá zpracováním mezd a personalistikou. S tímto týmem jsme připravili již zmíněný projekt digitalizace. Druhá část týmu je tak říkajíc „softová“. Společně budujeme naši značku zaměstnavatele, zajišťujeme vzdělávání, jsme odpovědné za nábor zaměstnanců napříč republikou. A samozřejmě se snažíme rozšiřovat naše benefitní programy. Uvedu jen jeden příklad za všechny. Vycházíme z toho, že každý člověk se v životě setkává s mnoha problémy, které pocházejí ze třech klíčových oblastí života. Jsou to vztahy, zdraví a finance. Proto jsme se rozhodli poskytnout zaměstnancům externí asistenční poradenskou službu, kam se mohou anonymně obracet oni i jejich rodinní příslušníci s žádostí o radu a o pomoc. Odborníci v oblasti práva, financí, psychologie pro dospělé i dětské psychologie poskytují poradenství 24/7, tato služba zahrnuje i krizovou intervenční linku. Nové situace nás stále přesvědčují, že naše rozhodnutí financovat tento benefit bylo správné. Aktuálně při povodních se zaměstnanci obraceli na odborníky, kteří jim pomáhali s uplatňováním náhrad škod na majetku u pojišťoven. Je fajn, když má naše práce smysl.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3