Česká metropole je řadu let významným místem pro pořádání velkých mezinárodních kongresů, konferencí a setkávání odborníků s nejrůznějším zaměřením. Odehrávají se zde vpravdě historické milníky v rozvoji řady oborů, diskutují se témata, jež hýbou světem. Praha má co nabídnout.
Nejen poloha v centru Evropy, ale její kulturní bohatství, ať už pozoruhodná architektura, nebo spousty jiných atraktivit, z ní tvoří i výbornou zastávku z hlediska doprovodného programu hostů. Cílem Prague Convention Bureau je přimět pořadatele velkých akcí k tomu, aby je organizovali právě u nás. Jak se to daří, o tom jsme hovořili s Romanem Muškou, Managing Directorem Prague Convention Bureau:
Jak se loni vedlo kongresové turistice v České republice?
Oficiální statistiky ještě nemáme bohužel k dispozici. Český statistický úřad má zatím jen částečná data a za Prague Convention Bureau jsme též ještě v procesu vyhodnocování získaných čísel. Detailní statistiky plánujeme uveřejnit v průběhu května.
Koncentrovaly se jednotlivé aktivity stále ještě především do Prahy, nebo organizátoři využívali například více lázeňských míst, horská hotelová střediska či regiony zdobené malebnou krajinou?
Domníváme se, že i v roce 2024 se většina kongresů a konferencí odehrála v Praze – historicky to bývalo vždy okolo třetiny všech akcí konaných v České republice. Samozřejmě též platí, že mezinárodní akce spíše přijíždějí do Prahy, a naopak akce českých organizátorů pak ve větší míře směřují i do regionů.
Cestovní ruch přináší do státní pokladny značné prostředky, jaké procento z toho tvoří právě kongresová turistika?
Podle studie společnosti Economy Impact jsou příjmy pro veřejné rozpočty plynoucí z kongresových akcí uskutečněných na území Prahy v roce 2023 odhadovány na 7,5–10,2 miliardy korun. Co se naší metropole týká, tak dlouhodobě se hovoří zhruba o 15% podílu segmentu kongresového průmyslu na celkovém výkonu cestovního ruchu. Můj soukromý odhad je, že po započtení ostatních regionů ČR se tento podíl sníží někam pod úroveň 10 % celkového výkonu.
Máte vyčísleno, jak se na výsledcích podílejí vaši členové?
Předpokládáme, že významným, jelikož jde o klíčové hráče v oblasti kongresového průmyslu, nicméně v rámci dopadů se zaměřujeme na Prahu a segment kongresového průmyslu jakožto celek. V loňském roce jsme si ale nechali vypracovat tři případové studie, které hovoří o akcích, které se v Praze uskutečnily či se teprve odehrají. Konkrétně jde o Světový silniční kongres (2023), Světový chemický kongres (2029) a Svět knihy (2023).
Světové kongresy, prezentace nadnárodních společností, mezinárodní konference, přehlídky na nejrůznější témata, to vše má dnes zcela jiný rámec než před třiceti lety. Podle čeho se organizátoři rozhodují o tom, kde příslušnou akci uspořádají? A oč mají účastníci, pokud jde o doprovodný program, největší zájem?
Faktorů, podle kterých se organizátoři rozhodují, je samozřejmě více a rozhoduje tak vždy jejich správný mix. Mezi ty klíčové patří dopravní dostupnost destinace a kongresová infrastruktura, míněno kapacity pro danou akci, dalšími faktory jsou cenová hladina, atraktivita destinace, a v neposlední řadě i bezpečnost v regionu. Doprovodný program se čím dál tím více vybírá takový, aby byl pro danou destinaci jedinečný – tedy obsahoval unikátní aktivity typické pro danou zemi či město.
Co se podařilo vaší společnosti za uplynulý rok? Prohloubila se například spolupráce s některými profesními uskupeními?
Snažíme se především o neustálé prohlubování spolupráce s vědeckými institucemi a o šíření povědomí o kongresovém průmyslu mezi studenty cestovního ruchu. Jsem rád, se nám tak v loňském roce povedlo opět v rámci našeho Ambassador Programu obnovit edukační semináře pro tzv. kongresové ambasadory, kteří z odborného hlediska zaštiťují expertní akce v Praze. Zároveň jsme podepsali memorandum o spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze, které zahrnuje výměnné programy a stáže pro studenty, společné vzdělávací a výzkumné projekty či expertní workshopy.
A nač se připravujete letos?
Letošní kalendář našich aktivit je opět velmi nabitý, obdobně jako v loňském roce. Čeká nás jak řada cest do zahraničí, kde budeme prezentovat kongresovou nabídku Prahy, tak i prezentace destinace potenciálním klientům v rámci jejich inspekčních cest nebo plánovaných skupinových fam tripů přímo do Prahy. Budeme nadále pokračovat v práci na posílení vnímání značky Prahy jako inovativní businessové lokality a usilovat o udržení našeho hlavního města mezi top světovými kongresovými destinacemi.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi