INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

jip 1Většina z podnikajících subjektů od těch nejmenších živnostníků až po velké korporace již tuší či na vlastní kůži poznala, že je v souvislosti s koronavirovou epidemií čekají těžké podnikatelské časy. Místo podléhání strachu a negativním emocím je vhodné se připravit na to, co bude dál. Jedním z nejdůležitějších úkolů bude znovu nastartovat prodeje a stabilizovat peněžní tok. Místo pouhého spoléhání se na úvěry a pomoc od státu bude mnohdy potřeba zcela přepracovat obchodní strategii, seškrtat náklady a posílit prodej. Velice vhodné je také obrátit se na specialisty na krizový management a restrukturalizaci.

Kvůli pandemii koronaviru a s ní souvisejícím opatřením na domácí i globální úrovni si mnoho podnikatelů i firem bude muset opět po čase poněkud „utáhnout opasek“. Jak to ale může vypadat konkrétně? Co máte jako majitel firmy dělat, pokud se váš business začne potýkat s problémy v oblasti provozního cash flow? Je samozřejmě otázka, nakolik se v této souvislosti lze spolehnout na stát, na nejrůznější „bezúročné“ a „odkladné“ úvěry, a zda je to vůbec rozumné. Pokud tato forma podpory vyjde, bude to jen dobře. Ale není příliš realistické očekávat, že v dostatečné míře vyjde na všechny. Podívejte se na několik rozumných opatření, která můžete udělat pro to, abyste stabilizovali svůj business.

Seškrtejte výdaje, zlepšete hospodaření, jednejte s dodavateli i zaměstnanci

„V první fázi se pro ozdravení provozního cash flow nabízejí mimo jiné tyto možnosti: snížit zaměstnancům pracovní fond na 60 % pracovní doby, snížit či odložit výdaje, které nejsou životně nezbytné pro provoz firmy, svou důsledností výrazně zlepšit hospodaření s pohledávkami či se zaměřit na rychlý přísun peněz pomocí skont, faktoringu a podobných nástrojů. Dále výrazně zlepšit hospodaření se zásobami a v nejhorším případě – zde nabádám k velké obezřetnosti – máte také možnost sjednat s dodavateli dohody o placení formou směnky,“ radí Jiří Jemelka, podnikatelský kouč a ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Podnikatelé by se rovněž měli snažit vyjednat s dodavateli prodloužení doby splatnosti, se zaměstnanci pak možnosti nového systému zainteresovanosti – kupříkladu odměňovacího systému více závislého na výsledku jak jejich práce, tak na celkové finanční výkonnosti samotné firmy.

Klíčové bude rychle nastartovat prodeje

Zároveň je však velmi důležité uvědomit si, že jen škrtáním nákladů se z dané situace váš business nedostane. Důležité je znovu nastartovat celé cash flow, tedy nejen „odtok“ peněz z firmy při optimalizaci nákladů, ale především „pří­tok“ peněz díky uskutečněným prodejům. „Jak­mile odezní nejhorší, je potřeba se soustředit na to, jak znovu nastartovat prodej. To může být v dané době samozřejmě velmi složitý úkol, proto – pokud tak ještě nečiníte – začněte důsledně na týdenní (někde i denní) bázi sledovat výhled cash flow. A bude-li záporný a nebude se dařit znovu prodej nastartovat či zvednout, je nezbytné tak dlouho škrtat v nákladech, dokud vám výhled cash flow neukáže kladný zůstatek. Tento úkol, stejně jako mnoho jiných v těžkých dobách, bude obtížný, ale zároveň nezbytný, aby se vaše podnikání dostalo z nejhoršího ven,“
řekl Jiří Jemelka.

Nespoléhejte jen na úvěry
a nechte si pomoci od odborníků

Ve střednědobém horizontu mohou zejména firmy zvýšit okamžité příjmy, a tím zlepšit své cash flow prodejem aktiv a získáním dalších finančních zdrojů. Vše z inventáře firmy, co nemá přínos směrem k zefektivnění výroby či zvýšení prodejů, lze prodat jako v dané chvíli zbytné či neužitečné pro její přežití. Ty z firem, kterým to finanční zdraví dovolí, mohou vždy kromě podpory od státu formou bezúročných úvěrů a nejrůznějších úlev využít i standardních komerčních cest financování podniku, jako jsou úvěry, leasingy a podobně. V této oblasti se ale rozhodně vyplatí opatrnost. Pokud nebude výhled reálně ukazovat na to, že se cash flow za rozumně krátkou dobu dostane do kladných hodnot, pak pouhé profinancování ztrátového podnikání přes nejrůznější půjčky vaši situaci nevyřeší. „Tím si totiž de facto jen kupujete čas, prodlužujete život svého businessu, jenž je však již v kómatu. Nedává-li provozní cash flow smysl, je třeba radikálně změnit přemýšlení o vašem business modelu a zpracovat novou obchodní strategii podniku. Co děláte, s kým to děláte, za kolik to prodáváte, jak nákladně to děláte, s jakým počtem lidí a tak dále. Byť to možná vyzní poněkud tvrdě, je dobré si také vypracovat kritéria o zastavení či omezení provozu podniku. Z vlastní zkušenosti s firmami ale víme, že zvyk je železná košile a některé věci se velmi těžko mění i z pozice majitele firmy. Za důkladné zamyšlení tak stojí i varianta co nejdříve se obrátit na odborníky v oblasti restrukturalizace či krizového managementu. Čím déle pomoc od profesionálů odkládáte, tím více se snižují šance na to, že váš podnik znovu postavíte na nohy,“ upozornil Jiří Jemelka.

J.I.P. pro firmy, s. r. o., je společnost, která poskytuje klientům vysoce specializované služby v oblasti revitalizace a interim managementu, zejména středně velkých firem. Klientům poskytuje také poradenství v oblasti generační obměny a strategického řízení.

(red)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3