INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

8Xmip6SmJRGastro průmysl se stává čím dál komplexnější službou. Kromě kvalitní kuchyně musí být provozovatelé restaurací napojení na rozvážkové služby, potřebují pokladní systémy, aplikace pro řízení procesů v kuchyni. Firmy stále více pracují s daty, aby se vyrovnaly s tlakem objednávek ve špičce.

Trh se mění, a kdo neinvestuje, nemusí se v budoucnu prosadit, komentoval trendy v době covidové pandemie Jan Siuda, spoluzakladatel cloudové kuchyně MyFoodPlace. Ta funguje v Praze jako první svého druhu ve střední Evropě, spolupracuje s více než třemi desítkami restauračních značek a měsíčně realizuje desetitisíce objednávek.

Každý stát je jiný, v České republice jsou dominantní dvě přibližně stejně velké špičky – obědová a večerní. Okolo 80 % prodejů se tak odehraje během dvakrát dvou hodin. „Efektivně pokrýt tuto dynamiku není jednoduché a troufám si říci, že tento problém moderní gastronomie zatím nevyřešila. Právě zvýšení efektivity personálu mezi špičkami a lepší rozložení práce pomocí digitálních nástrojů je jedna z věcí, na kterou hodně tlačíme,“ uvedl Jan Siuda. Příkladem je podle něj prediktivní algoritmus pro odhad budoucího počtu realizovaných objednávek. „Díky tomu jsme schopni již dnes s určitou pravděpodobností predikovat prodeje a podle toho přizpůsobit stav zásob a personálu. Dá se to dobře ilustrovat na příkladu nedávných Velikonoc. Díky nedostupnosti zásobování na celé čtyři dny je dobré vědět, jaké prodeje je možné očekávat,“ řekl Jan Siuda.

O Velikonocích kuchyně prodaly asi o 20 % více porcí než obvykle. Zatímco sobota a neděle byly jednoznačně podprůměrné, pátek a pondělí přinesly výrazně více objednávek nad dlouhodobý průměr. „To do značné míry kopírovalo trend, který jsme predikovali v našem modelu, a dokázali se tak na něj připravit jak po stránce zásob, tak i kapacit kuchařů a kurýrů,“ poznamenal Jan Siuda. Data jsou podle něj základ všeho. Od základních věcí jako řízení skladových zásob, prodeje, stanovení nákladů na suroviny, efektivity marketingu, predikce budoucích prodejů, ziskovost, efektivity kuchyně, výkonnost logistiky atd. Oproti běžné eCommerce, gastronomie podle odborníků generuje výrazně více dat, které je možné využít k efektivnějšímu řízení.

Zatímco většina odvětví v oblasti gastronomie zažívá těžkou krizi, rozvoz jídla raketově roste. Celá oblast gastronomie je výrazně komplexnější, než byla v minulosti. Souvisí to převážně s přesunem poptávky směrem k novým digitálním kanálům. Model, kdy restaurace vytváří tržby prodejem jídla v provozovně (tzv. dine-in) se postupně transformuje směrem k multikanálovému prodeji (tzv. omni-channel).

„Jde o transformaci, kterou některá odvětví procházejí již delší dobu. Obecně v rámci eCommerce se o omni-channel mluví už řadu let, ale gastronomie nebyla tímto trendem až do pandemie příliš ovlivněna. To se nyní radikálně změnilo. Lidé si chtějí jídlo ze své oblíbené restaurace nechat dovézt domů, do kanceláře, vyzvednout cestou kolem v okýnku, nebo si ho koupit zachlazené a ohřát si ho později,“ sdělil Jan Siuda. Paleta možností podle něj přináší nové příležitosti pro restaurace, ale také nutnost jejich technického zajištění.

Restaurace potřebují objednávkové systémy, napojení na platformy jako DameJidlo nebo Wolt, zajištění logistiky atp. Restauracím tak vzniká úplně nová oblast komplexity, na kterou nebyly zvyklé. „Jako ve všem, a v gastronomii to dnes platí dvojnásobně, efektivita řešení bude klíčová pro úspěch,“ podotkl Jan Siuda. I proto se konkrétně MyFoodPlace čím dál tím více orientuje na digitálně-technologické zajištění potřeb restaurací a připravuje unikátní nástroj, který dokáže restauracím v této obtížné době pomoci. Z poskytovatele služeb a infrastruktury pro restaurace se tak začíná vytvářet technologický startup s globálními ambicemi. „Hledali jsme IT řešení, které by pokrylo naše potřeby, a zjistili jsme, že žádné neexistuje, tak jsme si ho začali vyvíjet sami. Během pandemie došlo ale k posunu celého trhu a nyní se ukazuje, že podobné řešení by využila většina restaurací,“ uzavřel Jan Siuda.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3