INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

2022 10 07 1V prvním pololetí letošního roku byla v Česku zahájena výstavba celkem 22 713 bytů. Jde o téměř 10% nárůst oproti hodnotě 20 718 ze stejného období loňského roku. Kromě toho se mírně zvýšil také počet dokončených bytů.

V první polovině letoška jich přibylo celkem 17 403, tedy o 2,6 % více než loni, kdy jejich množství dosáhlo v prvním pololetí 16 965. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu.1 Z analýzy společnosti Investown je dále zřejmé, že většina letos dokončené výstavby se týká rodinných domů. Na celkovém počtu se podílejí zhruba 63 %.

Letošní zahájená výstavba v prvním pololetí je nejvyšší od roku 1998. Od té doby bylo stavebnictví v tomto směru nejaktivnější v první polovině roku 2008, kdy bylo zahájeno celkem 21 931 bytů. Letošní hodnota je o 3,5 % vyšší. „I přestože došlo k výraznému nárůstu cen stavebních materiálů, ve stavebnictví sledujeme vysokou aktivitu, v podobě rostoucí výstavby. Předpokládáme, že rok 2022 se udrží v rekordních číslech,” komentuje Alan Pock, spoluzakladatel a CEO společnosti Investown, a dodává: “Za signifikantním, bezmála 10% meziročním nárůstem u zahájených staveb stojí aktuální stavební boom v Česku. Nacházíme se v situaci, kdy se tu za poslední roky nahromadilo velké množství projektů, které právě přecházejí do stadia realizace. V horizontu několika let to pravděpodobně přinese mírné zmírnění akutní bytové krize, která Česko trápí,“ říká Alan Pock.

Ve stavebnictví panuje nejistota

Odborníci ze společnosti Investown nicméně poukazují na to, že navzdory letošnímu výraznému nárůstu počtu zahájených bytů se české stavebnictví stále potýká s četnými nepříjemnostmi. „Sektoru stavebnictví se rozhodně nevyhýbají problémy, které v současné době trápí většinu odvětví ekonomiky. Velmi rychle se zvyšují vstupní náklady, a to kvůli rostoucím cenám jak energií, tak stavebních materiálů,“ vysvětluje Juraj Sutoris, obchodní ředitel společnosti Investown. Další složitější okolností je ve srovnání s nedávnou minulostí také financování projektů. „Rekordní úroková sazba, která v současné chvíli dosahuje 7 %, má za následek extrémně drahé úvěry, kvůli nimž je financování nemovitostí tradiční formou velmi obtížné. Usnadnit to ovšem může skupinové investování, které je dostupné v naší aplikaci. Jedná se o alternativní formu financování nemovitostí, jež má potenciál výrazně urychlit výstavbu rezidenčních i komerčních projektů. A výhodné je samozřejmě také pro samotné investory, kteří díky němu získají výnos začínající na 8,5 % p.a.,“ uzavírá Sutoris.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3