INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

industrial 1636390 1280Lidé nad 55 let jsou na trhu práce často opomíjenou skupinou. Kolem jejich zaměstnávání stále přetrvává mnoho stereotypů, kvůli čemuž je mnozí zaměstnavatelé odmítají přijmout. Mezi takové předsudky patří neschopnost naučit se novým dovednostem, neznalost jazyků či brzký odchod do důchodu. Jak však dokazují zkušenosti některých firem, pokud se přístup zaměstnavatelů změní, získají loajální a schopné pracovníky.

Demografický vývoj ukazuje nárůst zaměstnanců ve věkové kategorii 55 plus na trhu práce. Při současné úrovni nezaměstnanosti a nedostatku pracovní síly, který trápí mnoho firem, potřebují zaměstnavatelé každou schopnou pracovní sílu. Ve starší generaci tak získávají nositele know-how, které je na mnoha místech využíváno, ale již se nevyučuje. „Zároveň jde o stabilní a loajální pracovníky. V médiích a ve veřejné diskusi se často probírá ohrožení této skupiny na trhu práce, což nahrává tomu, že si tito zaměstnanci dobrého místa váží. Dalším důvodem setrvávání u jednoho zaměstnavatele je fakt, že pro tuto skupinu nemusí být tak významnou motivací vyšší mzda či kariérní postup, za kterými mnozí mladší zaměstnanci cestují k jiným zaměstnavatelům,“ řekla marketingová ředitelka Grafton Recruitment Jitka Součková.

Loajalita, spolehlivost a zkušenosti jsou vlastnosti, které u seniornějších zaměstnanců často vyzdvihují i samotné firmy. „Pokud se hlásí na specializované nebo manažerské pozice, jejich zájem je seriózní, nejdou si ji pouze vyzkoušet. Nejčastěji v tuto chvíli obsazujeme pozice ve výrobách. Na samotný věk nehledíme, ale je pro nás důležité, aby zájemci zvládali fyzicky náročnou práci, které se ve výrobě nelze vyhnout. Samozřejmě u starších kandidátů máme v tomto směru větší obavy a často i oni sami už při první schůzce vyhodnotí, že fyzicky by to pro ně bylo příliš náročné. Pokud se ale rozhodnou nastoupit, zátěž paradoxně často snášejí lépe než mladí,“ sdělila Michala Raganová, HR manažerka společnosti Zeelandia.

Zaměstnavatelé aktuálně řeší nedostatek talentů ve firmách. Dle průzkumu ManpowerGroup se ve 28 % případů snaží tento problém řešit tím, že své zaměstnance hledají i ve skupinách, jejichž potenciál bývá na trhu práce často opomíjen – těmi jsou právě lidé ve věku 55 plus či maminky na rodičovské dovolené. „V našem oboru pojišťovnictví hledáme specialisty, jakými jsou například datový analytik, IT expert, anebo pojistný matematik – ať už se jedná o ženu či muže. Takových lidí je nedostatek, schopné jedince tedy rádi přijmeme v jakémkoli věku,“ sdělila Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny UNIQA.

Součástí firemní politiky může být i takzvaný reverzní mentoring. Jedná se o formu mezigeneračního učení na pracovišti, kdy se od sebe vzájemně učí mladá i starší generace. „Zástupci mladší generace s sebou přináší know-how v oblasti technologií, komunikace přes moderní nástroje nebo třeba neotřelých postupů a trendů při řešení zaběhlých situací a problémů. Oproti tomu pak starší generace disponuje většími zkušenostmi a znalostmi řízení týmů či projektů. Vzájemné sdílení těchto principů je tak výhodné pro všechny strany, mladší i starší kolegy a samozřejmě i společnost jako takovou,“ řekla HR manažerka MONETA Money Bank Klára Escobar. Možnost rozvíjet se tak získávají nejen juniorští zaměstnanci, ale i ti seniornější.
Od února vešla v platnost novela zákona umožňující slevu na pojistném u zkrácených úvazků. Tato novela má mimo jiné motivovat zaměstnavatele přijímat zájemce, kteří jsou obecně na pracovním trhu opomíjení – právě tedy lidi starší 55 let, ženy na rodičovské dovolené či jedince, kteří se dlouhodobě starají o své nemocné blízké. I tak však pro některé firmy tyto slevy nejsou dostatečnou motivací, proč tyto úvazky ve firmě zavést „Často v zavádění zkrácených úvazků stojí procesní komplikace. Obecně jsou takovým úvazkům nakloněny spíše nevýrobní firmy; u těch výrobních je často menší flexibilita zdůvodněná obvykle tím, že výrobní procesy mají pevně stanovené parametry a výjimky či flexibilita jsou možné jen ve velice omezeném rozsahu,“ řekla marketingová ředitelka Grafton Recruitment Jitka Součková.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3