INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

TeTraVýroba potravin je i nadále závislá na energeticky náročných procesech a fosilních palivech, což pro výrobce představuje nové výzvy.

Rostoucí tlak na optimalizaci zdrojů, jako jsou suroviny, energie a voda, a také procesů výroby obalů se shoduje s rostoucími provozními náklady, včetně cen surovin, poplatků za emise CO2 a plýtvání vodou. V důsledku toho se výrobci potravinářského průmyslu stále častěji obracejí k udržitelným řešením ve všech oblastech provozu.

Průzkum společnosti Tetra Pak odhaluje významné posuny v přístupu potravinářského průmyslu ke změnám. Pro polovinu dotázaných společností jsou rostoucí očekávání spotřebitelů hnací silou zavádění udržitelných postupů ve výrobě a zpracování. Klíčovou roli hrají konečná nákupní rozhodnutí, přičemž 74 % spotřebitelů vyjádřilo ochotu vybírat si výrobky od ekologicky uvědomělých společností. To zdůrazňuje, že přechod na udržitelnější procesy a výrobky není jen reakcí na trendy, ale reakcí na jasný signál trhu. Zásadní výzvou však zůstává: jak mohou moderní výrobní technologie současně snížit náklady výrobců potravin, a tím podpořit tento sektor v zavádění těchto změn?

Udržitelnost: Vyvážení optimalizace a snižování nákladů
Výrobci zdůrazňují tři klíčové oblasti udržitelnosti , které ovlivňují obchodní strategii: snižování emisí CO2 a minimalizace využívání omezených zdrojů, jako je energie pocházející z fosilních paliv, voda a čisticí prostředky nezbytné pro bezpečnost potravin.

Laurentiu Boncica, ředitel divize Processing Solutions East Europe společnosti Tetra Pak, vysvětluje: „Pozorujeme, že se v průběhu času postupně mění zaměření výrobců potravin. V současné době klademe v našich diskusích s potravinářskými společnostmi důraz na dosažení provozních úspor. Prioritou se stalo vylepšování stávajících výrobních linek, protože i cílené úpravy výrobních procesů mohou vést k podstatnému snížení nákladů a zajistit efektivní využívání zdrojů v souladu s cíli udržitelnosti.“

Neustálý vývoj v potravinářském průmyslu
Přechod k udržitelnosti ve výrobě potravin zahrnuje inovace a modernizaci procesů. Šedesát pět procent vedoucích pracovníků v tomto odvětví zdůrazňuje význam inovativních řešení při snižování uhlíkové stopy potravinářských systémů.

„Ve společnosti Tetra Pak věnujeme značné prostředky na výzkum a vývoj řešení pro výrobu potravin a podporujeme naše partnery v jejich činnosti. Výsledkem našeho úsilí jsou specializované výrobní linky Best Practice, které snižují spotřebu vody, emise CO2 a ztráty surovin,“ vysvětluje Boncica. Podotýká také, že modernizace nebo vylepšení i jediné součásti výrobního zařízení může výrazně snížit spotřebu zdrojů a provozní náklady.”

„Podívejme se na příklad Tetra Pak® Tubular Heat Exchanger využívajícího systém regenerace tepla z produktu na produkt (P2P). Ten dokáže výrazně snížit náklady na energii až o 55 % ve srovnání s tradičními systémy s vodní smyčkou. Tato technologie také minimalizuje používání páry a ledové vody, čímž zvyšuje energetickou účinnost a udržitelnost provozu,“ říká Laurentiu Boncica.

Odborník společnosti Tetra Pak zdůrazňuje, že řešení orientovaná na udržitelnost přesahují rámec jednotlivých komponent a mohou být hnacím motorem změn v celých výrobních linkách. Pro výrobce, kteří usilují o rozsáhlou optimalizaci, tyto komplexní přístupy povyšují efektivitu a řízení zdrojů na zcela novou úroveň. A uvádí příklad z mlékárenské výroby: Zefektivněním výroby a snížením počtu kroků zpracování mléka mění linky UHT využívající technologii OneStep mlékárenskou výrobu. Výsledky jsou jasné: díky až o 35 % nižší spotřebě vody a 44 % nižší spotřebě energie ve srovnání s tradičními linkami UHT přináší tato technologie výrazné snížení dopadu na životní prostředí i provozních nákladů. Snižuje také spotřebu tepelné energie až o 29 % a emise uhlíku až o 36 %, což z ní činí zásadní krok k dosažení cílů udržitelnosti v mlékárenském průmyslu.

Změna dnes, myšlení na zítřek
Udržitelná změna v potravinářském odvětví je více než jen reakcí na spotřebitelské trendy. Je to strategická iniciativa pro dlouhodobou stabilitu a inovace. S rostoucím povědomím zavádějí výrobci potravin po celém světě inovace, které jsou prospěšné jak pro efektivitu provozu, tak pro planetu. Tyto snahy, vedené principy oběhového hospodářství a zaměřením na snižování množství odpadu, vytvářejí obchodní modely, které šetří přírodní zdroje a budují důvěru spotřebitelů. Udržitelnost se stává konkurenční výhodou, která nutí společnosti zkoumat nové technologie a postupy. V důsledku toho se potravinářský průmysl nejen přizpůsobuje změnám, ale aktivně utváří svou budoucnost a přináší hodnoty, které přesahují tradiční způsoby výroby a distribuce.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3