Zveřejněné statistiky Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA - European Automobile Manufacturers' Association) za červenec a srpen 2012 komentuje Jan Linhart, Partner odpovědný za služby pro automobilový průmysl KPMG Česká republika:
Ani letní měsíce nepřinesly na automobilovém trhu dlouho očekávané uklidnění. Výrobci aut si tak rozhodně v obavách z dalšího vývoje dovolenou příliš neužili. Evropský trh klesá již 11 měsíců v řadě a v nejbližší době se asi situace příliš nezlepší. Za prvních osm měsíců letošního roku roste z velkých trhů pouze Velká Británie. Za relativně dobré je možné považovat ještě stagnaci v Německu, trend však naznačuje, že evropskou automobilovou velmoc také čeká spíše období poklesu.
Mezi značkami si svou vedoucí pozici stále udržuje skupina Volkswagen. Mezi několik málo rostoucích značek patří i dvě značky vyrábějící v České republice, Škoda Auto a Hyundai. To je pro domácí automobilový průmysl povzbudivé.
Velmi zajímavé je srovnání se stejným obdobím roku 2008, tedy před začátkem ekonomické krize. Z toho vyplývá, že za poslední čtyři roky evropský trh klesl o 22 %. Mezi jednotlivými zeměmi jsou však dramatické rozdíly. Například prodeje na německém trhu zůstávají prakticky na stejné úrovni. Registrace nových aut v České republice však za stejnou dobu vzrostly o více než 22 %. Na druhé straně špatný stav řecké ekonomiky vedl k poklesu prodejů nových aut za poslední čtyři roky o 80 %, trh s novými auty tedy prakticky zkolaboval. Poklesy v řádech desítek procent pak zaznamenaly i další jihoevropské státy, tedy Itálie, Portugalsko a Španělsko.
(tz)