Orientace české ekonomiky na automobilový průmysl je z tohoto důvodu značně riziková. Poptávka po automobilech slábne jak v České republice, tak v podsadě ve všech evropských zemích. Meziroční propady nákupu automobilů dosahují v jihoevropských zemích až několik desítek procent. Situace se v tomto ohledu zhoršuje i v Německu, kam směřuje značná část především různých součástí a náhradních dílů pro automobily.
Recese v eurozóně a slabší ekonomická výkonost Německa ve druhé polovině loňského roku si vybírá daň v podobě horších výsledků českého zahraničního obchodu. Saldo obchodní bilance sice zůstává i nadále výrazně přebytkové, což je však především důsledkem rychleji klesajících dovozů (v lednu meziroční pokles o 4,1 %). Pozitivní však není vývoj ani na druhé straně bilance, když objem vývozu v meziročním srovnání poklesl o 3,2 %. K lepším výsledkům se nedostaneme ani po sezonním očištění.
V lednu došlo k meziročnímu poklesu vývozu strojů a dopravních prostředků o 5,1 % a to především v případě silničních vozidel. Na druhé straně dovoz strojů a dopravních prostředků meziročně poklesl dokonce o 9,3 %. Orientace české ekonomiky na automobilový průmysl je z tohoto důvodu značně riziková. Poptávka po automobilech slábne jak v České republice, tak v podsadě ve všech evropských zemích. Meziroční propady nákupu automobilů dosahují v jihoevropských zemích až několik desítek procent. Situace se v tomto ohledu zhoršuje i v Německu, kam směřuje značná část především různých součástí a náhradních dílů pro automobily.
Poptávka ze zahraničí, která pro českou ekonomiku v předchozích letech vytvářela pozitivní impulsy, evidentně slábne. To se následně projevuje na nižším počtu firemních zakázek a růstem nezaměstnanosti. Výhled do dalších měsíců tak zůstává i nadále negativní. Lehce pozitivní signály však přichází z Německa, takže nezbývá než věřit, že se situace na přelomu letošního roku stabilizuje.
Miroslav Novák
analytik společnosti AKCENTA