To jak se bude v tomto roce českému průmyslu dařit, závisí téměř výhradně na zahraniční poptávce. Naopak z domácí ekonomiky ani nadále žádné prorůstové impulsy očekávat nelze. S obavami lze hledět především na situaci v automobilovém průmyslu. Zatímco v loňském roce se „českým“ automobilkám až na výjimky dařilo zvyšovat prodeje, v letošním roce tomu tak být zdaleka nemusí.
Výsledek lednové statistiky z průmyslu navazuje na nepříznivý závěr loňského roku. V prvním měsíci letošního roku došlo k poklesu průmyslové výroby o 4,1 %. Kalendářní vlivy do lednových statistik nezasáhly vzhledem ke stejnému počtu pracovních dní v letošním i v loňském lednu. Ve srovnání s předchozím měsícem průmysl stagnoval.
Nepříznivý obrázek z průmyslu podtrhují i další statistky. Hodnota nových zakázek se meziročně snížila o 7,6 %, když k většímu poklesu došlo v případě zakázek ze zahraničí (o 8,7 %) než těch domácích (pokles o 5,7 %). Statistika nových zakázek na měsíční bázi je sice velice volatilní, ale v posledních měsících nelze přehlédnout jednoznačný klesající trend. V souvislosti s poklesem produkce a zakázek logicky klesá i zaměstnanost v průmyslových odvětvích. Meziročně došlo k poklesu o 1,5 %.
To jak se bude v tomto roce českému průmyslu dařit, závisí téměř výhradně na zahraniční poptávce. Naopak z domácí ekonomiky ani nadále žádné prorůstové impulsy očekávat nelze. S obavami lze hledět především na situaci v automobilovém průmyslu. Zatímco v loňském roce se „českým“ automobilkám až na výjimky dařilo zvyšovat prodeje, v letošním roce tomu tak být zdaleka nemusí. Navíc určité zpomalení v motoristickém segmentu lze registrovat i v sousedním Německu, což je nepříjemné pro tuzemské subdodavatele. Předstihové indikátory z ČR a z Německa sice na začátku roku naznačují určité zlepšení v průmyslu, z kterého však nelze dělat předčasné závěry. Zatím je tedy příliš brzy psát o bodu obratu a více napoví nadcházející měsíce. Jestli se českému průmyslu podaří vrátit na růstovou trajektorii, tak to nebude dříve, než ve druhé polovině letošního roku.
Miroslav Novák, analytik společnosti AKCENTA