INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Firmy změnily svůj postoj a na ekonomické oživení už dále nečekají. Vzhledem k tomu, že ekonomické vyhlídky jsou stále nejisté, vedoucí pracovníci firem pochopili, že již nelze vyčkávat, ale je třeba se ještě více zaměřit na podnikovou optimalizaci, tedy na snižování nákladů a zvyšování efektivnosti. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu podnikatelských rizik a příležitostí společnosti Ernst & Young, který shrnuje názory vrcholových manažerů 641 společností.

„Náš průzkum ukázal, že podniky se stále více smiřují nejen s dlouhodobou stagnací vyspělých ekonomik, ale i s větší nejistotou na globálních trzích. Přináší to s sebou nová rizika i příležitosti, kterým je třeba věnovat dostatečnou pozornost a dobře zmapovat jejich dopady, protože mnohé jsou úzce propojeny,“ komentoval výsledky průzkumu Jan Fanta, vedoucí partner podnikového poradenství a řízení rizik Ernst & Young.

Největším podnikatelským rizikem je podle respondentů průzkumu v letošním roce tlak na ceny. Oslovení vrcholoví manažeři si tváří v tvář stagnaci vyspělých ekonomik velice dobře uvědomují, že musí hledat nové cesty k udržení ziskovosti. Proto se snaží rozšiřovat své příležitosti důrazem na inovace a orientací na rychle rostoucí ekonomiky. Letošní výsledky ukazují na výrazný posun oproti předchozímu průzkumu z roku 2011. Pro respondenty byla největším rizikem regulace a dodržování předpisů, zatímco největší potenciál viděli v důslednější realizaci provozní strategie.

Top ten žebříček deseti největších rizik roku 2013

1

Tlak na ceny

2

Tlak na snižování nákladů a ziskovou marži

3

Tržní rizika

4

Makroekonomické riziko: méně příznivá, resp. nejistá prognóza globálního ekonomického růstu

5

Řízení talentů a nedostatek kvalifikované pracovní síly

6

Posilování role státu

7

Regulace a dodržování předpisů

8

Státní dluh: dopady úsporných opatření nebo dluhové krize

9

Nové technologie

10

Politické otřesy

Provozní flexibilita: jak se naladit na vyšší výkonnost

Druhým největším rizikem je podle oslovených manažerů tlak na snižování nákladů, a to kvůli vysokým mzdám i cenám vstupů a rostoucím nákladům na dodržování stále přísnějších předpisů, které mnohdy není možné promítnout do ceny konečných výrobků a služeb. Pro podniky to znamená dělat dnes a denně obtížná rozhodnutí jak snížit náklady, aniž by to mělo negativní vliv na kvalitu dodávaných výrobků a služeb.

Mezinárodním korporacím, které hledají optimální rovnováhu mezi snahou udržet své náklady na tradičních trzích na konkurenceschopné úrovni a růstem v nových ekonomikách, nabízí zajímavou příležitost globální organizační i nákladová restrukturalizace. Provozní flexibilita má v současných nejistých ekonomických podmínkách zásadní význam nejen pro ekonomickou prosperitu podniku, ale i pro jeho samotné přežití.

Nejvýznamnější podnikatelskou příležitostí jsou podle respondentů průzkumu inovace, a to jak pokud jde o nové produkty a služby, tak pokud jde o provozní procesy. Prioritou jsou především v rychle se rozvíjejících ekonomikách, o čemž svědčí fakt, že tamější výdaje na výzkum a vývoj rostou čtyřikrát rychleji než v rozvinutých zemích. „Jedním ze základních znaků inovativní organizace je její firemní kultura, hodnoty a soustavná podpora a oceňování inovací,“ upozorňuje Jan Fanta, vedoucí partner podnikového poradenství a řízení rizik Ernst & Young. „Klíčové je mít jasnou představu, co konkrétně to pro vaši společnost znamená. Pomoci vám může i spolupráce s různými externími partnery, ať už z podnikatelské, nebo akademické sféry, protože takováto síť je pro inovace živnou půdou.“

Hledání nových cest k zákazníkovi

Podniky si v dnešních náročných podmínkách rychle osvojují nové způsoby marketingové komunikace se zákazníkem, včetně používání sociálních médií. Zatímco v předchozím průzkumu realizovaném v roce 2011skončily marketingové kanály mezi podnikatelskými příležitostmi na osmém místě, letos si o čtyři příčky polepšily. Výrazný podíl na tom mají především společnosti působící v rychle se rozvíjejících ekonomikách. Nicméně nové technologie s sebou přinášejí i nezanedbatelná rizika – v našem žebříčku Top 10 rizik letos skončily na předposledním místě, v předchozím průzkumu byly páté. „Podniky někdy při úvahách o nových technologiích přehlížejí související rizika,“ varoval Jan Fanta. „Věnují veškerou pozornost virtualizaci, cloud computingu, sociálním médiím, mobilním i jiným technologiím, ale zanedbávají související oblast informační bezpečnosti. A tak její deficit mnohde dramaticky narůstá, což je vidět i na některých incidentech z poslední doby.“

Top ten žebříček deseti příležitostí roku 2013

1

Inovace produktů, služeb a provozních procesů

2

Růst poptávky na rozvíjejících se trzích

3

Investice do podnikových procesů, nástrojů a vzdělávání zaměstnanců s cílem zvýšit produktivitu

4

Nové marketingové kanály

5

Důslednější realizace strategie v rámci celé organizace

6

Investice do informačních technologií

7

Vztahy s investory

8

Posílení společenské odpovědnosti firem a důvěry veřejnosti

9

Investice do čistých technologií

10

Globální optimalizace a přemístění klíčových funkcí


Důvěra akcionářů, věřitelů i veřejnosti

Posilování role státu patří mezi rizika, která ve srovnání s předchozím průzkumem, realizovaným v roce 2011, mírně vzrostla. Na žebříčku Top 10 se toto riziko posunulo ze sedmého na šesté místo. Svůj podíl na tom má nejen zpřísňující se regulace v celosvětovém měřítku, zejména ve finančním sektoru, ale především rostoucí význam nových ekonomik, v nichž stát hraje aktivnější roli. Jeho zásahy mnohde ovlivňují i konkurenční prostředí. Například v Číně musí některé nadnárodní společnosti v rámci podpory domácího průmyslu „úzce spolupracovat“ s místními firmami. Vládní politika má v těchto zemích velký vliv, a pěstování dobrých vztahů se státem a jeho orgány je tudíž velmi důležité.

Naproti tomu riziko regulace a dodržování předpisů, v minulém průzkumu respondenty hodnocené jako největší, se letos propadlo až na sedmou příčku. Nicméně průzkum díky nově zařazenému kriteriu společenské odpovědnosti firem a důvěry veřejnosti, které se mezi příležitostmi umístilo na osmé příčce, ukázal, že pokrizové období otevírá prostor pro významné posílení společenské odpovědnosti podniků nejen vůči jejich akcionářům, ale i vůči širší veřejnosti. Řada institucionálních investorů v současnosti volá po větší transparentnosti v takových oblastech, jako je životní prostředí nebo sociální otázky, protože tyto záležitosti mohou zásadním způsobem ovlivnit výnosy jejich dlouhodobých investic.

„Ukazuje se, že dochází k jasné změně přístupu – dřívější zpětný krátkodobý pohled na rizika byl doplněn dlouhodobější analýzou,“ řekl Jan Fanta.„Zatímco dříve byl každý předpis a jeho implementace „samostatným“ projektem, dnes se organizace snaží zmapovat, které předpisy budou mít dopad na jejich podnikání a jak v jednotlivých zemích v rámci běžné provozní činnosti efektivně řídit a kontrolovat jejich dodržování, aby související náklady byly co nejmenší.“

Podrobnější informace o průzkumu včetně kompletní zprávy (v anglickém jazyce) jsou k dispozici zde: www.ey.com/businesspulse

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3