V loňském roce, kdy se Česká republika vypořádávala s následky ekonomické krize, se franchisovému byznysu opět dařilo. Celkem totiž na našem trhu působilo 4183 subjektů podnikajících na bázi franchisové licence. Tito podnikatelé provozovali 5300 poboček. Vyplývá to z Franchising Reportu Česká republika 2012, který sestavila poradenská společnost PROFIT system franchise services. V porovnání s rokem 2011 se počet franchisových poboček zvýšil o 21 %. Na tuzemském trhu tak momentálně působí na 200 značek rozvíjejících se prostřednictvím franchisových licencí.
Počet konceptů s původem v České republice v roce 2012 činil 119, což je o 30 % více než v roce 2011. České systémy tak opět zvýšily svůj podíl, který dosáhl 60 %. „Zvyšující se podíl tuzemských konceptů je pozitivní zprávou z trhu. Znamená to, že v České republice vzniká řada zajímavých systémů, které mají ambici se rozšiřovat za pomoci malých a středních podnikatelů. A právě oni jsou hybnou silou každé ekonomiky,” zhodnotil situaci na trhu Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.
Na bázi franchisingu začaly loni působit například vzdělávací agentura Orange Academy, prodejci farmářských potravin Sklizeno a Statkářův dvůr, fitnesscentrum DietFitness či kosmetická firma DepilConcept. Nejvíce zahraničních systémů pochází z USA, Itálie a Německa.
Největší rozmach franchisových systémů byl zaznamenán v oblasti služeb, kde působilo 124 konceptů, což je o 22 % více než v roce 2011. Kategorie obchodu rostla pomaleji, ale i její meziroční nárůst přesahuje 15 %. Konkrétně jich bylo 76. Podíl služeb na celkovém počtu franchisových konceptů činil 62 %. Největší podíl zaujímaly ve službách Gastronomie, kde působilo 28 systémů, Realitní služby (25) a Krása a fitness (19). V oblasti obchodu tvořily třetinu systémů Oděvy a obuv následovány Potravinami (18).
V oblasti služeb se nejvíce zvýšil počet firem z kategorie realit, kterých bylo meziročně o 25 % více. „V oblasti realit panuje tvrdá konkurence, klade se větší důraz na kvalitu. Franchisový trh s realitami tak začal ovlivňovat především vstup firem, které se zabývají kontrolou nemovitostí, než realitky samotné. Trendem jsou tzv. domácí inspektoři, kteří sledují kvalitu nemovitostí. Na trh v roce 2012 takové firmy vstoupily 2 a začaly podnikat formou franchisingu,“ řekl Marek Halfar. Konkrétně se jedná o firmy ABCHI Home Expert a Real Inspekt. V podílu Realitní služby dohánějí nejoblíbenější Gastronomii, která se opět stala nejvíce rozšířenou kategorií v oblasti služeb a zaujímala 14 %.
Stále více českých firem se chce prosadit i na zahraničních trzích. V roce 2012 za hranicemi působilo 41 franchisových systémů, což značí nárůst o 8 %. Nejvíce společností si vybírá jako první destinaci Slovensko, kde podniká 36 značek původem z Česka.
Rok 2012 byl také ve znamení otevírání dalších nových franchisových poboček. Téměř 55 % konceptů otevřelo loni novou provozovnu, za jejíž chod jsou odpovědni franchisoví partneři. Je to dáno tím, že na český trh vstoupilo a otevřelo svou první pobočku 19 nových konceptů. K poklesu došlo u 14,5 % systémů, což je podobný výsledek jako v minulých letech.
„Jedním z důvodů rostoucí popularity podnikání pod známou značkou, kterou můžeme v posledníh letech na českém trhu pozorovat, může být i nižší rizikovost, kterou franchisingové podnikání ve většině případů představuje. Podstatou frachisové spolupráce je totiž předání know-how majitele poskytovatele licence jeho partnerovi tak, aby mohl dále rozvíjet jeho knocept. Pro franchisového podnikatele je tak rozjetí vlastního byznysu snadnější, než kdyby začínal na vlastní pěst,” doplnil Marek Halfar.
(tz)