Na zlepšení situace v maloobchodu to letos příliš nevypadá. Růstu tržeb brání neuspokojivá situace na pracovním trhu s nulovým růstem reálných mezd většiny domácností. Spotřebitelská důvěra zůstává i nadále v hluboce záporných hodnotách.
Maloobchodní tržby v březnu ve srovnání s předchozím měsícem vzrostly o 1,4 %. Meziročně došlo naopak k poklesu tržeb o 3,3 % a po úpravě o nestejný počet pracovních dnů se objem tržeb snížil jen o 0,1 %.
Od začátku roku se příliš nedaří prodejcům automobilů. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel v meziročním vyjádření poklesly o 8,9 %, po očištění o pracovní dny byl pokles nižší, konkrétně o 3,5 %. Na druhé straně tržby bez aut vzrostly po očištění o pracovní dny o 1,6 %. Tradičně vysoký nárůst tržeb si připsaly prodejci zboží přes internet. Naopak k meziročnímu poklesu došlo u tržeb za kulturu, sport a rekreaci.
Souhrnná situace v maloobchodu zůstává neměnná. Celkově tržby mají i nadále mírně klesající trend. Lepší březnový výsledek tržeb lze položit do souvislosti s velikonočními svátky, které letos připadly hned na začátek dubna. Na zlepšení situace v maloobchodu to letos příliš nevypadá. Růstu tržeb brání neuspokojivá situace na pracovním trhu s nulovým růstem reálných mezd většiny domácností. Spotřebitelská důvěra zůstává i nadále v hluboce záporných hodnotách. Zajímavé bude sledovat vývoj situaci v automobilovém segmentu, když prodeje aut budou s velkou pravděpodobností spíše dále klesat.
Miroslav Novák
analytik společnosti AKCENTA