INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Studie o důvěryhodnosti osob a institucí Edelman Trust Barometr ukázala, že zatímco ve světě se situace po roce 2012 relativně stabilizovala, v České republice se obecná skepse vůči většině zdrojů ještě více prohloubila. Poklesla důvěra v nevládní organizace i média a vůbec největší propad zaznamenal byznys.

Zatímco v roce 2012 mu věřila více než polovina Čechů, letos je to už jen 40 procent. Mezi nejdůvěryhodnější odvětví patří jak u nás, tak ve světě technologie a automobilový průmysl. Osmdesát procent Čechů věří organizacím na ochranu spotřebitele. Takové jsou výsledky letošního Edelman Trust Barometru, na jehož části prováděné v ČR a na Slovensku se podílela agentura AMI Communications.

„Edelman Trust Barometer“, který zkoumá postoje a míru důvěry veřejnosti v média, nevládní organizace a firmy mezi lidmi z 26 zemí světa, proběhl letos již po třinácté. Doplňující průzkum v České republice a na Slovensku byl proveden podruhé a stejně jako loni i letos se na něm podílela agentura AMI Communications ve spolupráci se STEM/MARK.

Důvěra lidí ve světě

Po loňském roce, který byl ve znamení celosvětové nedůvěry, přichází období relativní stabilizace. Svět začíná myslet pozitivněji. Nárůst důvěry byl zaznamenán např. v Německu (o 16 procent), ve Francii (o 14 procent) nebo v USA (o 10 procent). Zemí, jejíž obyvatelé důvěřují nejvíce, je stejně jako loni Čína. Průměrná míra důvěry jejích obyvatel dosahuje 80 procent.

Důvěra lidí v České republice

„Největší propad důvěry oproti loňskému roku zaznamenal byznys. Jestliže loni mu věřila více než polovina respondentů, letos je to už jen 40 procent. Nejlépe jsou na tom stejně jako v roce 2012 nevládní organizace, ty si pohoršily jen o šest procent a stále jim tak věří polovina dotázaných,“ komentoval Marek Stránský, Managing Partner AMI Communications.

Jako hlavní důvod nedůvěryhodnosti byznysu uváděli Češi korupci a podvody (38 procent), pobídky vedoucí ke špatným obchodním rozhodnutím (28 procent) a nekompetentnost (12 procent).

„Cesta k opětovnému získání důvěry nebude snadná. Firmy by měly více následovat potřeby svých zákazníků a vnímat jejich zpětnou vazbu. Současně by měly více pečovat o své zaměstnance, například tím, že zefektivní a zkvalitní svou interní komunikaci, zapojí lidi do dění ve firmě a prohloubí v nich pocit, že jsou pro ni klíčovými hráči. Současně je vidět, že roste tlak na vytváření kvalitnějších produktů a nabízení stále lepších a lepších služeb,“ uvedl Marek Stránský.

ČR a SR versus svět

Na chvostu žebříčku všech zkoumaných zemí zůstává stejně jako v roce 2012 Slovenská republika, kde se skepse prohloubila o 7 procent na 30 procent. Česká republika s propadem o 10 procent (ze 49 na 39) obsadila předposlední příčku a společně se Slovenskem, Ruskem, Japonskem a Tureckem se zařadila mezi nejpesimističtější země.

Důvěra lidí v České republice a na Slovensku zůstává pod světovým průměrem v případě všech zkoumaných institucí. Největší rozdíl zaznamenáváme u médií, kterým v globálním měřítku věří více než polovina respondentů, v Česku ale jen 27 procent a na Slovensku ještě méně – 23 procent.

„Zajímavé je, že loni byla v případě důvěry v byznys situace poněkud opačná. Češi mu totiž věřili víc, než byl světový průměr. Loni věřilo byznysu globálně 53 procent respondentů, v České republice 54 procent,“ dodal Marek Stránský.

„Nízká důvěra by sice mohla být interpretována jako dlouhodobě destabilizující prvek, který neprospívá ani ekonomickému rozvoji ani fungující demokracii, na straně druhé by ale mohla být i aktivizujícím faktorem, který vytvoří spotřebitelský tlak jak na místní firmy, tak média. Tomu by napovídala i vyšší důvěra nevládním organizacím včetně obránců spotřebitelských práv, které fungování firem a médií často monitorují. Nízká důvěra by tak mohla být i prvním krokem ke spotřebitelskému a občanskému sebeuvědomění,"komentuje Ondřej Císař, Sociologický ústav Akademie věd ČR.

Spoléháme na technologii a automobilový průmysl

Pokud jde o jednotlivá průmyslová odvětví, nejvíce důvěryhodnými jak ve světě, tak u nás jsou technologie a automobilový průmysl. Ve světě pak následuje potravinářský průmysl, v České republice spotřební zboží. To o tři procenta předběhlo loňskou trojku – pivovarnictví a alkoholový průmysl. „I přes metanolovou kauzu v oblasti tvrdého alkoholu patří toto odvětví stále mezi nejvíce důvěryhodné. Velkou roli v tom podle mého názoru hraje tradice českého pivovarnictví,“ říká Marek Stránský.

Věříme organizacím na ochranu spotřebitele

Téměř 80 procent lidí projevilo důvěru organizacím na ochranu spotřebitele. „Je to logické. Vyplývá to z faktu, že méně věříme byznysu, tudíž více věříme těm, kteří stojí proti firmám na straně spotřebitelů,“ vysvětluje Marek Stránský.

O průzkumu

„Edelman Trust Barometr“ je celosvětový průzkum, který zjišťuje důvěru lidí ve firmy, média a NGOs. Letos se konal již třináctým rokem a probíhal v 28 zemích světa, včetně doplňujícího průzkumu v ČR a SR. „Edelman Trust Barometer“ se zaměřuje zejména na sledování názorů a postojů tzv. informované veřejnosti. Tu představují lidé s VŠ vzděláním, jejichž příjem se pohybuje v horním kvartilu jejich věkové skupiny, kteří sledují hospodářské zprávy nebo média a otázky veřejné politiky alespoň několikrát týdně. Právě zaměření na informovanou veřejnost dělá z „Edelman Trust Barometru“ unikátní průzkum. V každém státě proběhl průzkum mezi 200 respondenty, v Číně a USA mezi 500.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3