Cenové turbulence investičních kovů v době hospodářské krize mobilizovaly mnoho investorů. Někteří se investičního zlata zbavovali, další začali aktivně nakupovat a jiní s investicemi do drahých kovů začali. Cenový propad posledních měsíců opět oživuje zájem o takové investice a vede k přílivu nových investorů. Motivaci investorů ovšem neovlivňuje pouze cena, ale také jiné, mnohdy záhadné a intuitivní faktory.
Investory do drahých kovů můžeme rozdělit do tří základních skupin. Elév, konzervativní střadatel a investiční matador:
Elév
Je zpravidla muž od pětadvaceti do třiceti let, který s investováním do drahých kovů začal koketovat v době hospodářské krize. K investováním jej přivedly úvahy o tom, jak diverzifikovat své investiční portfolio a zvyšující se nedůvěra v bankovní sektor a evropské trhy.
Jeho zájem podnítila zejména média, která v posledních letech čím dál častěji informují o zlatě a investicích do drahých kovů, jakými je dále stříbro nebo platina. Investuje spíše nepravidelně, po malých částkách a vybírá si rozmanitý sortiment od slitků až po historické mince. Investorské rozhodování eléva je silně ovlivněno médii. Tím se neliší od většiny laických investorů do zlata. Prudké propady cen řeší často prodejem.
Uvedu příklad. Když cena zlata v polovině dubnu spadla za dva dny nejvíce za posledních 30 let a téma si získalo mediální pozornost, pomalu jsme nestačili vyřizovat objednávky. Když pak v květnu klesla cena ještě níže, ale média o tom už tolik nereferovala, měli jsme v prodejnách a v e-shopu běžný prodejní den.
Konzervativní střadatel
Do zlata investuje pravidelně a systematicky již několik let a začal v dobách nízkých cen. Většinou se jedná o muže nebo ženu kolem 40 let , které k investování motivovaly úvahy o tom, jak se v nejisté době alternativně zabezpečit na stáří. O tento druh investic se zajímal ještě před krizí a bedlivě sleduje vývoj cen. K investování do drahých kovů přistupuje sofistikovaněji a analytičtěji než elév, ale také podléhá tlaku médií. Nejčastěji nakupuje zlaté a stříbrné slitky a sběratelské edice mincí. Při prudkém propadu ceny nepodléhá panice, jelikož drží zlato nakoupené ještě v dobách kdy se jeho cena pohybovala kolem 500 dolarů za trojskou unci. Sleduje bedlivě vývoj ceny a případně pohotově reaguje. Investování do drahých kovů je pro něj záliba a zároveň prostředek zabezpečení na horší časy. Se zlatem nespekuluje.
Investiční matador
Investiční matador se chová nevyzpytatelně. Je totiž protřelý v různých druzích investic a jeho výsostně analytický přístup se doplňuje investorskou intuicí, díky které jsou některé jeho kroky pro vnějšího pozorovatele neuchopitelné.
Investiční matador spekuluje také s papírovým zlatem a fyzické zlato nakupuje po úspěšných exitech pozic. Nemá také problém spekulovat i s ním. Pokud cena roste, prostředky je pak ochotný opět vrhnout do jiných investic. Nakupuje větší slitky, protože není ochotný platit vyšší prémia.
O AuPortal
Společnost byla založena skupinou investorů, s cílem vybudovat v tuzemsku spolehlivého dodavatele investičního zlata a stříbra pro diverzifikaci vlastního portfolia. Profesionální servis spolu s nejnižším prémiem pro zlato a stříbro v České republice dělá z této značky seriózního a důvěryhodného partnera investorům z řad soukromých osob, živnostníků a majitelů firem. V nabídce společnosti AuPortal jsou mince, slitky a cihly v hodnotě desítek až několika set tisíc korun. Zákazníci si mohou vybrat vlastní způsob nákupu. K dispozici mají moderní e-shop, kamenné prodejny v Praze a Brně a také Zlaté konto. Více informací na www.auportal.cz
(tz)