INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Penzijní reforma zahýbala nabídkou zaměstnaneckých výhod. Penzijní připojištění nabízí o 6 % méně společností než loni, celkem 68 % firem. Navíc nejistá budoucnost nového důchodového systému odradila mnohé od II. pilíře, do kterého u 79 % firem nevstoupil žádný zaměstnanec. Růst o 10 procentních bodů naopak zaznamenalo životní pojištění, se kterým se setkáme již u 53 % společností.

Top benefity se ale příliš nemění – patří mezi ně mobilní telefon a vzdělávání, jehož význam i nadále poroste, a stále populární stravenky. Vyplynulo to z pravidelného průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR, kterého se tentokrát zúčastnilo 155 českých firem.

Od ledna 2013 mají Češi v rámci změny penzijního systému možnost dobrovolného spoření na důchod v důchodových fondech penzijních společností. Se zájmem o vstup do tzv. II. pilíře se ovšem setkala pouhá pětina firem, a to většinou u méně než 5 % zaměstnanců. Politická i celospolečenská nejednotnost názoru na nový systém se podepsala i na nabídce penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu. To letos nabízí jen 68 % podniků. „Penzijní připojištění patřilo po mnoho let k benefitům, jejichž popularita rostla. Letos poprvé jsme zaznamenali pokles. Pojistné produkty jsou však již nedílnou součástí nabídky firem a zájem se tak od zajištění na penzi přesunul k ochraně života před nepředvídatelnými událostmi a vytváření rezerv,“ komentovala výsledky Kateřina Štěrbová, ředitelka Employee Benefits ING Pojišťovny. To se týká především životního pojištění, které zaznamenalo v meziročním srovnání 10% nárůst. Aktuálně na něj v rámci nabídky zaměstnaneckých benefitů přispívá 53 % společností.

Vzdělávání stále vzkvétá, z mobilu se stává standard

Přestože ekonomická situace většiny tuzemských společností nevykazuje letos známky výrazného zlepšení, nabídka zaměstnaneckých benefitů se oproti loňskému roku rozrostla. V současnosti firmy nabízejí v průměru 10 benefitů, ty v lepší kondici či s větším počtem zaměstnanců dokonce 11. Mezi top benefity se dlouhodobě drží mobilní telefon a vzdělávání, které svým zaměstnancům poskytuje 87 %, respektive 85 % firem. Stejně jako v předchozím roce pak vzdělávání vykazuje největší dynamiku růstu a 14 % firem jej plánuje rozšiřovat. „Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a jak dosahovat růstu. Zaměstnanci je touto formou navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.

Nabídka zaměstnaneckých benefitů reaguje ale i na další aktuální potřeby firem. „Mobilní telefon začíná postavení benefitu postupně ztrácet. Souvisí to především s rušením pevných linek, kdy se tak mobilní telefon stává standardním pracovním nástrojem zaměstnance. Zajímavá situace nastala i v případě nabídky služebních vozidel. Zatímco v minulosti bylo služební auto poměrně běžným vybavením středního a vyššího managementu, dnes je poskytováno pouze těm, kdo je nezbytně potřebují k výkonu pracovní činnosti,“ dodává Radek Špicar. Služební vůz v současnosti poskytují tři čtvrtiny společností, přičemž na pomyslném žebříčku oblíbenosti ho letos předběhly ještě stravenky a pitný režim (shodně 82 %).

 

 

 

Zaměstnanecké benefity

Procento poskytujících firem

2010

2011

2012

2013

Mobilní telefon

80 %

84 %

75 %

87 %

Vzdělávání

70 %

78 %

82 %

85 %

Pitný režim

71 %

79 %

71 %

82 %

Stravenky

75 %

68 %

81 %

82 %

Služební automobil

75 %

80 %

75 %

76 %

Lékařské prohlídky

-

-

-

75 %

Věcné dary/jednorázové odměny

57 %

64 %

64 %

71 %

Příspěvek na penzijní připojištění

60 %

71 %

74 %

68 %

Příspěvek na životní pojištění

39 %

54 %

43 %

53 %

Kultura

29 %

28 %

33 %

41 %

Sport

33 %

32 %

39 %

40 %

13. plat

32 %

37 %

37 %

39 %

Zaměstnanecké půjčky

31 %

32 %

36 %

38 %

Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.)

24 %

31 %

35 %

36 %

Očkování proti chřipce

24 %

28 %

25 %

35 %

Příspěvek na dovolenou

20 %

24 %

28 %

32 %

Dny volna tzv. sick day

-

-

-

30 %

Flexi – poukázky

14 %

13 %

12 %

24 %

Příspěvek na cestování do zaměstnání

14 %

20 %

15 %

22 %

              Zdroj: ING Pojišťovna

 

Do nabídky se dostávají i méně obvyklé benefity, trendem jsou sick days

Vedle stálých výhod české firmy začínají svým zaměstnancům nabízet i méně tradiční benefity. Meziročně tak například vzrostla nabídka příspěvků na kulturu z 33 % na 41 %. Do nabídky se ale dostávají i benefity související s legislativními změnami, například lékařské prohlídky. „Hitem se stávají tzv. sick days, neboli dny volna, které si zaměstnanci neodečítají z dovolené a zároveň jim umožní nevybírat si nemocenskou. Tento benefit u nás využívá již třetina firem,“ poznamenal Radek Špicar a uzavřel: „Jistě zajímavý je trend nárůstu počtu firem, které poskytují svým zaměstnancům 13. plat. Jejich 39% podíl koresponduje se stejným 39% podílem firem, které podle našeho červnového konjunkturálního zjištění letos očekávají nárůst zakázek.“

 O průzkumu

Průzkum Zaměstnanecké benefity 2013 ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR probíhal v červenci 2013 elektronickou formou na www.employeebenefits.cz. Již sedmé vlny průzkumu se zúčastnilo 155 společností ze všech krajů České republiky, odvětví a velikosti.

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3