Penzijní reforma zahýbala nabídkou zaměstnaneckých výhod. Penzijní připojištění nabízí o 6 % méně společností než loni, celkem 68 % firem. Navíc nejistá budoucnost nového důchodového systému odradila mnohé od II. pilíře, do kterého u 79 % firem nevstoupil žádný zaměstnanec. Růst o 10 procentních bodů naopak zaznamenalo životní pojištění, se kterým se setkáme již u 53 % společností.
Top benefity se ale příliš nemění – patří mezi ně mobilní telefon a vzdělávání, jehož význam i nadále poroste, a stále populární stravenky. Vyplynulo to z pravidelného průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR, kterého se tentokrát zúčastnilo 155 českých firem.
Od ledna 2013 mají Češi v rámci změny penzijního systému možnost dobrovolného spoření na důchod v důchodových fondech penzijních společností. Se zájmem o vstup do tzv. II. pilíře se ovšem setkala pouhá pětina firem, a to většinou u méně než 5 % zaměstnanců. Politická i celospolečenská nejednotnost názoru na nový systém se podepsala i na nabídce penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu. To letos nabízí jen 68 % podniků. „Penzijní připojištění patřilo po mnoho let k benefitům, jejichž popularita rostla. Letos poprvé jsme zaznamenali pokles. Pojistné produkty jsou však již nedílnou součástí nabídky firem a zájem se tak od zajištění na penzi přesunul k ochraně života před nepředvídatelnými událostmi a vytváření rezerv,“ komentovala výsledky Kateřina Štěrbová, ředitelka Employee Benefits ING Pojišťovny. To se týká především životního pojištění, které zaznamenalo v meziročním srovnání 10% nárůst. Aktuálně na něj v rámci nabídky zaměstnaneckých benefitů přispívá 53 % společností.
Vzdělávání stále vzkvétá, z mobilu se stává standard
Přestože ekonomická situace většiny tuzemských společností nevykazuje letos známky výrazného zlepšení, nabídka zaměstnaneckých benefitů se oproti loňskému roku rozrostla. V současnosti firmy nabízejí v průměru 10 benefitů, ty v lepší kondici či s větším počtem zaměstnanců dokonce 11. Mezi top benefity se dlouhodobě drží mobilní telefon a vzdělávání, které svým zaměstnancům poskytuje 87 %, respektive 85 % firem. Stejně jako v předchozím roce pak vzdělávání vykazuje největší dynamiku růstu a 14 % firem jej plánuje rozšiřovat. „Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a jak dosahovat růstu. Zaměstnanci je touto formou navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.
Nabídka zaměstnaneckých benefitů reaguje ale i na další aktuální potřeby firem. „Mobilní telefon začíná postavení benefitu postupně ztrácet. Souvisí to především s rušením pevných linek, kdy se tak mobilní telefon stává standardním pracovním nástrojem zaměstnance. Zajímavá situace nastala i v případě nabídky služebních vozidel. Zatímco v minulosti bylo služební auto poměrně běžným vybavením středního a vyššího managementu, dnes je poskytováno pouze těm, kdo je nezbytně potřebují k výkonu pracovní činnosti,“ dodává Radek Špicar. Služební vůz v současnosti poskytují tři čtvrtiny společností, přičemž na pomyslném žebříčku oblíbenosti ho letos předběhly ještě stravenky a pitný režim (shodně 82 %).
Zaměstnanecké benefity |
Procento poskytujících firem |
|||
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
|
Mobilní telefon |
80 % |
84 % |
75 % |
87 % |
Vzdělávání |
70 % |
78 % |
82 % |
85 % |
Pitný režim |
71 % |
79 % |
71 % |
82 % |
Stravenky |
75 % |
68 % |
81 % |
82 % |
Služební automobil |
75 % |
80 % |
75 % |
76 % |
Lékařské prohlídky |
- |
- |
- |
75 % |
Věcné dary/jednorázové odměny |
57 % |
64 % |
64 % |
71 % |
Příspěvek na penzijní připojištění |
60 % |
71 % |
74 % |
68 % |
Příspěvek na životní pojištění |
39 % |
54 % |
43 % |
53 % |
Kultura |
29 % |
28 % |
33 % |
41 % |
Sport |
33 % |
32 % |
39 % |
40 % |
13. plat |
32 % |
37 % |
37 % |
39 % |
Zaměstnanecké půjčky |
31 % |
32 % |
36 % |
38 % |
Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.) |
24 % |
31 % |
35 % |
36 % |
Očkování proti chřipce |
24 % |
28 % |
25 % |
35 % |
Příspěvek na dovolenou |
20 % |
24 % |
28 % |
32 % |
Dny volna tzv. sick day |
- |
- |
- |
30 % |
Flexi – poukázky |
14 % |
13 % |
12 % |
24 % |
Příspěvek na cestování do zaměstnání |
14 % |
20 % |
15 % |
22 % |
Zdroj: ING Pojišťovna
Do nabídky se dostávají i méně obvyklé benefity, trendem jsou sick days
Vedle stálých výhod české firmy začínají svým zaměstnancům nabízet i méně tradiční benefity. Meziročně tak například vzrostla nabídka příspěvků na kulturu z 33 % na 41 %. Do nabídky se ale dostávají i benefity související s legislativními změnami, například lékařské prohlídky. „Hitem se stávají tzv. sick days, neboli dny volna, které si zaměstnanci neodečítají z dovolené a zároveň jim umožní nevybírat si nemocenskou. Tento benefit u nás využívá již třetina firem,“ poznamenal Radek Špicar a uzavřel: „Jistě zajímavý je trend nárůstu počtu firem, které poskytují svým zaměstnancům 13. plat. Jejich 39% podíl koresponduje se stejným 39% podílem firem, které podle našeho červnového konjunkturálního zjištění letos očekávají nárůst zakázek.“
O průzkumu
Průzkum Zaměstnanecké benefity 2013 ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR probíhal v červenci 2013 elektronickou formou na www.employeebenefits.cz. Již sedmé vlny průzkumu se zúčastnilo 155 společností ze všech krajů České republiky, odvětví a velikosti.