Hlavní kritéria, která zvažují nadnárodní společnosti při rozhodování, zda do dané země umístit svou centrálu či dokonce investovat a budovat lokální výrobní závody, patří dopravní infrastruktura, vzdělání a praktická připravenost lidí pro práci v daném oboru, inovativnost zaměstnanců, ale zároveň také cena pracovní síly, politická stabilita, zdravotnická a kongresová infrastruktura a kulturní nabídka dané země. Praha se podle nedávné studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants umístila v porovnání s ostatními městy střední a východní Evropy na druhém místě, hned za Vídeň. Máme například vysoký počet univerzit, které se umístily v žebříčku evropských top 500. Lze tedy říci, že jsme pro zahraniční firmy atraktivní lokalitou. Stále je ale co zlepšovat – oproti západoevropským metropolím Praha stále zaostává.
Podle řady žebříčků a srovnání se západní Evropou Praha stále má co zlepšovat. Například Economist Intelligence Unit, který vyhlašuje žebříček nejlepších měst pro život, přiřknul Praze 60. místo – žebříček přitom vedou Vencouver, následovaný Vídní a Melbourne. Aby Praha a celá Česká republika zůstala jednou z preferovaných destinací v evropském měřítku, je třeba, aby její obraz na globální scéně byl ještě jasnější. Je třeba i nadále pracovat na zlepšování infrastruktury – např. počtu přímých leteckých linek, ve kterých stále ještě zaostávám, ale také např. na rozvoji veřejné dopravní sítě. Česká republika by se měla i nadále propagovat jako centrum inovace, kreativity a podporovat výzkumné a rozvojové iniciativy. Právě inovativnost je nyní alfou a omegou velkých nadnárodních společností. Technologická centra, průmyslové oborové klastry, PPP projekty, to je ta správná cesta pro českou ekonomiku.
Jaroslav Hubata-Vacek, ředitel Francouzsko-české obchodní komory
Ano, právě téma zvýšení atraktivity české ekonomiky, mezinárodní spolupráce firem, vytváření klastrů, otázky hledání a výchovy zaměstnanců a talentu, příklady inovací ze zahraničí, to jsou témata našich pracovních setkání a diskusních panelů, na které se chceme dále v letošním roce zaměřovat. Právě výměnou názorů, zkušeností a dialogem v ekonomické komunitě můžeme přispět k dalšímu zatraktivnění ČR jako cílové destinace zahraničních investorů. A naše členská základna 266 firem nám k tomu dává dobrou startovní pozici.
Od roku 1993 do roku 2011 (podle předběžných údajů) se evidují v české ekonomice francouzské investice v hodnotě 4,923 mil. EUR, což představuje cca 6,3% podíl na přímých zahraničních investicích v ČR. V roce 2011 byla Francie 7. největším investorem v ČR po Německu, Slovensku, Rakousku, Nizozemsku, Velké Británii a Švýcarsku.
Největší francouzskou investicí „na zelené louce“ v ČR je společná investice francouzské společnosti PSA Peugeot – Citroën a japonské společnosti Toyota do nového závodu na výrobu malých osobních automobilů TPCA v Kolíně, jejíž výše je 1,3 miliard EUR. Závod zahájil výrobu v roce 2005. Společnost TPCA využívá z 80% součástek pocházejících od českých subdodavatelů.
Můžeme také zmínit příklad francouzské společnosti Sanofi, která je členem naší komory. Ta se po akvizici největší české farmaceutické firmy Zentiva rozhodla vytvořit právě u nás centrálu pro řízení, vývoj generických léků a česká Zentiva se tak stala mezinárodní značkou, působící na 35 trzích.
Dále mezi významné francouzské investory patří Société Générale (Komerční banka), Vinci (stavebnictví), Veolia Water (vodovody a kanalizace), Sodexho (veřejné stravování), Alstom (dopravní prostředky), Danone (potravinářství), Lafarge (stavebnictví), Bograin (potravinářství), Saint-Gobain (stavebnictví), Suez (vodovody), Colas (silniční stavitelství), Pechiney (produkce hliníku), Altran (consulting), Lyonnaise des Eaux (vodárenství), Valeo (autopříslušenství), Ondeo services (energetika), Schneider Electric (elektronika).
Jaroslav Hubata-Vacek, ředitel Francouzsko-české obchodní komory