INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Vzhledem k přetrvávající vysoké nezaměstnanosti a překážkám hospodářského růstu v mnoha zemích by se vlády jednotlivých států G20 měly důsledněji zaměřit na rozvoj spolupráce s podnikatelským sektorem, chtějí-li ekonomiku znovu nastartovat a podnítit tvorbu pracovních míst. Toto doporučení vyplývá ze studie Barometr podnikatelského prostředí států G20 zpracované společností EY před nadcházejícím zasedáním hlav států skupiny G20 v Petrohradu (5. a 6. září 2013).

„Bez ohledu na odlišnosti mezi jednotlivými zeměmi čelí podnikatelé a vlády celé G20 řadě společných problémů. V centru pozornosti většiny členů zůstávají i nadále opatření na podporu tvorby zaměstnanosti. Jak upozornila naše studie, existuje mnoho věcí, které se od sebe soukromý a veřejný sektor mohou naučit,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a ve střední a jihovýchodní Evropě a dodává: „Uveďme například snazší přístup k financování, zjednodušení regulačních a daňových nařízení, vyšší úroveň vzdělávání a odborné přípravy – to vše již přispělo ke zlepšení podnikatelského prostředí řady států G20. Těsná spolupráce na úrovni vlád sice probíhá, je však zapotřebí sdílet osvědčené postupy a poznatky z praxe a vyvarovat se nástrah či následků, s nimiž se v minulosti již potýkali ostatní.“

Studie Barometr podnikatelského prostředí států G20 představuje nový způsob hodnocení členů G20 podle pětice klíčových „pilířů“ podnikatelského ekosystému, jimiž jsou přístup ke zdrojům financování, kultura podnikání, daňové a právní předpisy, vzdělávání a odborná příprava a koordinovanost podpory. Údaje pro průzkum byly získány na základě dotazování více než 1 500 předních podnikatelů a prostřednictvím analýzy kvalitativních dat o podmínkách podnikání v jednotlivých zemích skupiny. Společnost EY vycházela rovněž z vlastního průzkumu zhruba dvou stovek úspěšně realizovaných projektů na úrovni orgánů státní správy. Výsledkem studie je přes čtyřicet klíčových doporučení vládám, podnikatelům a organizacím, jež jsou zaměřena na zlepšení podmínek pro podnikání a podporu růstu a zaměstnanosti.

Vyspělé země na špici, rychleji rostoucí trhy dotahují

Nejkvalitnější podnikatelské prostředí v rámci G20 nabízejí dle provedeného hodnocení vyspělé státy G20, jež se umístily na čele žebříčku. Při posuzování všech pěti kritérií patří do vedoucí skupiny Austrálie, Jižní Korea, Kanada, USA a Velká Británie. Spojené státy vedou z hlediska přístupu k financování a kultury podnikání, prvenství v oblasti vzdělávání a odborné přípravy získala Francie. Nejrychlejších pokroků však dosahují rychleji rostoucí ekonomiky, kterým se daří skokově zmenšovat svůj odstup a radikálně zkvalitňovat podmínky pro podnikání v zemi. Za nejatraktivnější, pokud jde o daňové a právní normy, je považována Saúdská Arábie a to díky nízké míře zdanění právnických osob a zjednodušeným předpisům. V souvislosti s posledním pilířem hodnocení – tj. koordinovaností podpory, kam spadá mimo jiné poskytování poradní činnosti a existence partnerských sítí – se nejvýše umístilo Rusko, následované Mexikem a Brazílií. Kompletní žebříček - viz Příloha I.

Tvorba pracovních míst a míra nezaměstnanosti mladých lidí

Podnikatelé se na zaměstnanosti celé G20 podílejí zhruba ze dvou třetin a představují tak zásadní hnací sílu pro vytváření pracovních míst, včetně zaměstnávání mladých lidí. Odhaduje se, že 67 % veškerých nových pracovních míst v EU v loňském roce připadá na podnikatelský sektor, v Číně pak tento ukazatel dosáhl ještě vyšší hodnoty, konkrétně 75 %. Petra Wendelová, partnerka oddělení transakčního poradenství EY v ČR, dodává: „Chtějí-li vlády G20 i nadále stimulovat tvorbu pracovních míst, musejí podnikání podporovat, to znamená snažit se přilákat talentované podnikatele z celého světa, zajistit rovnoprávné podmínky podnikajícím ženám a usnadnit start mladým podnikatelům. Podnikatelé dokáží vytvářet pracovní místa a podněcovat růst – nejprve jim však musíme poskytnout takové nástroje a prostředí, jež jim umožní uspět.“

Přístup k financování nejvyšší prioritou

Přístup k finančním prostředkům označuje za nejvýznamnější prioritu 70 % dotazovaných podnikatelů, kteří se shodují v tom, že získávání financí pro růst a další rozvoj podniku je náročné a navíc se zdroje financování, na něž spoléhají, průběžně mění. Z provedeného průzkumu vyplývá, že vlády by měly vytvořit řadu mechanizmů a institucí, jejichž cílem bude zajistit podnikatelům dostatečný kapitál v každé fázi růstu a poskytnout jim rovněž nezbytnou podporu a poradenství, aby získaný kapitál dokázali efektivně využít.

Nejsnazší přístup k financování mají dle průzkumu podnikatelé v USA, dále pak ve Velké Británii a v Číně. Za těmito zeměmi následuje směsice vyspělých a rozvíjejících se trhů v odpovídajícím sestupném pořadí. Zatímco ve Spojených státech považuje finanční prostředky za velmi obtížně získatelné 15 % respondentů, v zemích jako Itálie a Argentina se jedná o mnohem vyšší podíl, konkrétně 45 % a 40 % účastníků průzkumu.

Dostupnost financování v rané fázi podnikání se celkově lepší. V tomto směru nabízí začínajícím podnikům nejvýhodnější podmínky Spojené státy, Kanada a Austrálie, spolu se Saúdskou Arábií a Indonésií. Aby byl zisk prostředků na startu ještě snazší, je třeba dále inovovat. Jednou z cest může být uvolňování zdrojů kapitálu velkými korporacemi, které by tak podnítily rozvoj vlastních inovací a zároveň přispěly k podpoře podnikatelské činnosti.

Firmám by dále výrazně pomohly úlevy na nepřímých daních. Toto zatížení je často vnímáno jen jako fixní položka režijních nákladů. Zhruba čtyři pětiny účastníků jsou přesvědčeny, že daňové pobídky zaměřené na podporu inovací by usnadnily podnikání v jejich zemi. Například v Kanadě mohou podnikatelé získat zpět 50 % nákladů vynaložených na výzkum a vývoj, bez ohledu na to, zda zaznamenali zisk nebo ztrátu.

Petra Wendelová vysvětluje: „Uvážíme-li rozměr tohoto problému na některých trzích, je nezbytné, aby příslušné vlády zareagovaly a přišly s novými řešeními. Podnikatelé sledují, jaké kroky orgány státní správy na podporu nových zdrojů financování činí, ať již jde třeba o zpřístupňování bankovních úvěrů, poskytování veřejných prostředků, různé formy kolektivního financování či mikrofinancování. Kreativita se v tomto směru rozhodně vyplácí. Téměř polovina podnikatelů, kteří jsou obeznámeni se zásadami crowdfundingu, souhlasí s tím, že tento model přispěl ke zkvalitnění podnikatelského prostředí v zemi.“

Apel na představitele států

Kromě pokroků v oblasti financování požadují podnikatelé G20 rovněž širší změnu kultury prostředí. Do této kategorie se řadí mimo jiné odstranění stigmatizace provázející neúspěch podnikatelských aktivit, důslednější prosazování a rozvoj principů podnikání, sladění postupů v oblasti politiky a obchodu či koordinovaná podpora napříč soukromým, veřejným a neziskovým sektorem. Například obavy z toho, že se jim nebude dařit, má ve Spojených státech relativně nízký počet podnikatelských subjektů. Celých 43 % respondentů tu případné selhání vnímá jako příležitost k získání zkušeností, což kontrastuje s průměrnou úrovní tohoto ukazatele ve výši 23 % v rámci zemí G20. Poměrně malé dopady platební neschopnosti navíc přispívají k tomu, že chuť pouštět se do nových podniků je v USA vyšší než v ostatních regionech. Pokud vlády chtějí na vývoj situace adekvátně reagovat, měly by podle autorů studie věnovat pozornost mimo jiné vlastním předpisům a normám a ověřit si tak, že k zajištění financování prosazují odpovídající strategii a nástroje.

„Poselství je jasné. Má-li být hospodářský růst G20 nastartován, musí vlády, podnikatelé i firmy spolupracovat. Na vládní úrovni je třeba neotálet a jednat, to znamená zasadit se nejen o zkvalitnění příslušného finančního a právního rámce, ale také dalšími kroky posílit podnikatelskou kulturu. V souvislosti s přímou podporou a usnadněním financování by se pak veřejná správa měla zaměřit také na dlouhodobější, všeobecněji koncipovaný přístup k inovacím a podnikové sféře,“ uzavírá Magdalena Souček.

O EY

EY je předním celosvětovým poskytovatelem odborných poradenských služeb v oblasti auditu, daní, transakčního a podnikového poradenství. Znalost problematiky a kvalita služeb, které poskytujeme, přispívají k posilování důvěry v kapitálové trhy i v ekonomiky celého světa. Výjimečný lidský a odborný potenciál nám umožňuje hrát významnou roli při vytváření lepšího prostředí pro naše zaměstnance, klienty i pro širší společnost.

Název EY zahrnuje celosvětovou organizaci a může zahrnovat jednu či více členských firem Ernst & Young Global Limited, z nichž každá je samostatnou právnickou osobou. Ernst & Young Global Limited, britská společnost s ručením omezeným garancí, služby klientům neposkytuje. Pro podrobnější informace o naší organizaci navštivte prosím naše webové stránkywww. ey.com/CZ.

 

Souhrnné výsledky studie Barometr podnikatelského prostředí států G20

[Pořadí a dosažené skóre – hodnocení dle pěti „pilířů“ podnikatelského prostředí:
přístup k financování, kultura podnikání, daňové a právní předpisy, vzdělávání a odborná příprava a koordinovanost podpory]

 

Pořadí

Přístup k financování

Hodnocení

Kultura podnikání

Hodnocení

Daňové a právní předpisy

Hodnocení

Vzdělávání a odborná příprava

Hodnocení

Koordinovanost podpory

Hodnocení

1

USA

7,12

USA

7,67

Saudská Arábie

6,40

Francie

6,58

Rusko

6,23

2

Velká Británie

6,86

Jižní Korea

7,53

Kanada

6,34

Austrálie

6,53

Mexiko

5,89

3

Čína

6,75

Kanada

7,45

Jižní Korea

6,34

USA

6,50

Brazílie

5,87

4

Kanada

6,62

Japonsko

7,28

Velká Británie

6,19

Jižní Korea

6,40

Indonésie

5,84

5

Austrálie

6,48

Austrálie

7,18

Jižní Afrika

6,10

EU

6,25

Indie

5,76

6

Jižní Afrika

5,95

Velká Británie

7,00

Japonsko

6,07

Velká Británie

5,98

Čína

5,75

7

Japonsko

5,81

Německo

6,88

Německo

5,84

Německo

5,89

Turecko

5,66

8

Jižní Korea

5,75

EU

6,07

Austrálie

5,75

Argentina

5,85

Jižní Afrika

5,65

9

Brazílie

5,67

Francie

5,68

Rusko

5,65

Kanada

5,81

Argentina

5,64

10

Indonésie

5,53

Rusko

5,05

EU

5,48

Brazílie

5,78

Německo

5,53

11

Indie

5,48

Indie

4,95

Turecko

5,45

Jižní Afrika

5,67

Francie

5,41

12

EU

5,41

Brazílie

4,88

Indonésie

5,38

Soudská Arábie

5,66

Saudská Arábie

5,39

13

Saudská Arábie

5,25

Itálie

4,67

USA

5,33

Itálie

5,47

EU

5,37

14

Německo

5,23

Jižní Afrika

4,33

Mexico

5,21

Rusko

5,46

Jižní Korea

5,36

15

Rusko

5,04

Turecko

4,30

Francie

5,12

Mexiko

5,32

Austrálie

5,31

16

Francie

4,74

Argentina

4,06

Čína

5,07

Japonsko

4,72

Kanada

5,29

17

Turecko

4,57

Mexiko

3,96

Brazílie

4,83

Turecko

4,39

Velká Británie

5,19

18

Mexiko

4,42

Čína

3,88

Itálie

4,76

Čína

4,35

Japonsko

5,04

19

Itálie

4,03

Indonésie

3,80

Indie

4,39

Indonésie

3,88

Itálie

4,97

20

Argentina

3,27

Saudská Arábie

3,38

Argentina

4,31

Indie

3,49

Velká Británie

4,85


 

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3