INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

O kvalitě potravin slýcháme denně ve sdělovacích prostředcích a zdá se, že obchodu s potravinami všichni dobře rozumíme – ale víme, jak doopravdy? Spotřebitelům bývá často podsouváno, že by se měli mít v českých obchodech na pozoru, protože jsou u nás prodávány většinou pouze šizené a nekvalitní potraviny, které jsou v některých případech dokonce i nebezpečné. Pokusme se však nyní realisticky podívat na fakta a zjištěná data.

Česká potravinová bezpečnost je nejlepší v regionu, kdy předčila jak Polsko (69,9), Slovensko (63,2) i Maďarsko. 

Žebříček 107 zemí s přehledem vedou USA a Norsko (s více než 86 body) a Česko obsadilo celkově 23. příčku (ze 100 možných bodů získalo 72,2).

Na tomto výsledku mají nepochybně zásluhu perfektně fungující dozorové orgány, výrobci potravin, ale hlavně také obchodníci, kteří investují nemalé finanční prostředky do neustálého zdokonalování systému kontroly kvality prodeje potravin.

Zboží je často obchodníky sledováno již od výrobce až na pulty obchodů. Obchodníci například během cesty musí stále sledovat dodržování teplotního řetězce. Jako konkrétní příklad inovace je možno uvést speciální záznamové teploměry z pružného materiálu se samolepící folií, které zavádí někteří obchodníci. V případě, že teplota stoupne nad stanovenou hranici, indikátor zčerná. Výhodou je jednoduchá instalace a přehledná kontrola teploty.

Obchodníci mají svá vlastní specializovaná oddělení zabývající se výhradně kontrolou kvality potravin. Provádí vlastní laboratorní testy v akreditovaných laboratořích prakticky permanentně. Jako příklad lze uvést aféru s koňským masem, kdy obchodníci poskytovali vlastní výsledky přímo i Státní veterinární správě.

V bezpečnosti potravin jdou obchodníci i nad rámec české legislativy. Nechávají své provozy certifikovat podle mezinárodních standardů, které zaručují zákazníkům, že zboží je kontrolováno od skladu po konečný prodej a že je tak zachována mimo jiné maximální bezpečnost potravin. 

Obchodníci jsou také aktivní ve vzdělávání nejen svých zaměstnanců, ale i svých zákazníků, které učí, jak číst etikety a na co se při nakupování potravin soustředit, včetně doporučení přípravy pokrmů. Umísťují např. také ve spolupráci s dodavateli podrobné regálové etikety, např. u vín, kde nabízí zákazníkům informace o správné teplotě podávání případně doporučení vhodných pokrmů. V tomto směru obchodníci předstihují jeden druhého a někteří dokonce značí kompletní složení výrobků prodávaných u pultu krájených na přání zákazníka, což přestavuje poměrně náročný systém vah kombinovaný s počítačem a tiskárnou. 

Pokud se týká preferencí zákazníků, tak je třeba vyzdvihnout, že podstatnou část útraty za potraviny Češi vydají za potraviny čerstvé (44 %). Po čistotě prodejny jsou kvalitní čerstvé potraviny i nejdůležitějším kritériem při výběru prodejny, kam chodí nakupovat.

Obchodník prodává jen to, co si zákazník žádá a tím může právě zákazník v maximální míře ovlivnit nabídku, kterou obchody poskytují. Pokud nebude o zboží zájem, nebude jej obchodník prodávat. Je tedy v rukou zákazníka jak kvalitní zboží se bude prodávat.

Naším cílem je zdůraznit a informovat veřejnost o obrovském množství kroků, které dělá každý obchod pro zajištění čerstvosti a kvality prodávaného zboží. Většina obchodů investuje nemalé finanční částky do technologií, vlastní kontroly výrobků i mnohostupňové kontroly od dodavatele až na regál.   

Bohužel se v médiích stále často objevují negativní informace, za které nemusí vždy obchod nést odpovědnost.

Je opravdu nutné tolik plýtvat potravinami?

Není a na tuto skutečnost upozorňují obchodníci již léta, bohužel legislativa jim dosud není moc nakloněná, a proto potraviny často musí likvidovat, ač by je rádi dali potřebným.

Navíc v případě, kdy se právnická osoba rozhodne potravinové přebytky darovat potřebným, pak musí pro uplatnění odpočtu z daňového základu uzavřít s obdarovaným řádnou darovací smlouvu, evidovat přesný přehled položek, včetně cen a státu následně odvést plnou výši DPH (u potravin 15%). Pokud však potraviny zlikviduje (standardně např. v kafilerii), pak si o jejich hodnotu sníží daň z příjmů a DPH neplatí. Posuďte sami, co je vice motivační….

I přes tato úskalí se mnoho obchodníků rozhodne pro variantu dát zboží potřebným, nikoliv jej zlikvidovat bez dalšího užitku.

 

Zdeněk Juračka, prezident SOCR ČR, +420 602 501 425

Petr Baudyš, zástupce SOCR ČR pro oblast bezpečnosti a kvality potravin, +420 602 681 569

 

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR – druhý největší zaměstnavatelský a podnikatelský svaz v ČR, sociální partner a součást řady evropských profesních organizací. Je nezávislým a dobrovolným sdružením svazů, asociací, obchodních aliancí, družstev a firem podnikajících v malo/velko-obchodě, gastronomických, ubytovacích a ostatních službách cestovního ruchu. Svaz zastupuje více než 6 000 podnikatelských subjektů vytvářejících až 500 000 pracovních příležitostí. Obchod a cestovní ruchu se podílí 15% na HDP i zaměstnanosti ČR.

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3