Díky své přítomnosti ve Vietnamu jsem zjistil řadu nových poznatků, které jsem ani při svých předchozích 44 návštěvách této perspektivní a krásné země nepoznal. Vietnamci jsou velmi schopnými obchodníky a dokáží pro zisk realizovat věci, které mnozí naši manažeři obchodu vůbec neznají, ani je nenapadnou.
Na snímku Marcel Winter
Firmy, jež nejsou opatrné a nemají možnost kontroly vietnamských korespondentů, se lehce mohou připravit o mnoho reálných šancí zvítězit v tendrech ve VSR. Stačí, když důvěřivě odpovídají na emailové dotazy pro ně neznámých jednotlivců nebo vietnamských firem a posílají jim přesné ceny svých výrobků, často podle obdržené konkrétní poptávky, někdy dokonce doplněné technickými parametry a konkrétním požadovaným množstvím.
Tito emailoví tazatelé ve skutečnosti vůbec nemusí zastupovat vietnamské firmy mající zájem o nákup produktů z ČR, ale zastupují zdejší zahraniční konkurenci z Koreje, Japonska, ale i ze zemí EU, či z USA. Některé tyto zahraniční firmy totiž zastupují ve VSR i Vietnamci, kteří v minulosti u nás studovali. Ti znají důvěřivost českých firem i malou profesionální znalost vietnamského trhu, protože aktuálních ekonomických informací o současném Vietnamu a obchodních zvyklostech zde je u nás velmi málo.
Zahraniční konkurence, znající exportní ceny kvalitních výrobků firem z ČR, pak v případě výběrových řízení ve Vietnamu nabídne své ceny o malinko nižší, než jsou ceny firem od nás. Nebo pokud tak nemohou učinit, tak vám tito ve skutečnosti placení zástupci zahraniční konkurence ve Vietnamu sdělí, že máte výrobky zastaralé, nemoderní, s nízkými technickými parametry a drahé, že nemá cenu je ve VSR nabízet, což vůbec nemusí být ve skutečnosti pravda.
Proto je nutné využít vždy marketingové specialisty z ČR přítomné ve Vietnamu k prověření budoucích obchodních partnerů a také k provedení kvalitního průzkumu trhu. Vždy požadujte po vietnamském zájemci, který se na vás obrátí s dotazy, jeho kompletní adresu, firemní kontakty s emailem i webové stránky firmy, což zvýší vaši informovanost a možnost kontroly. V mnoha případech je nutné, nejen při exportu alkoholu, aby vám vietnamský kupec předem předložil časově platnou dovozní licenci vydanou ministerstvem průmyslu a obchodu VSR, jinak vaše zboží může skončit u celníků ve vietnamském mezinárodním přístavu, či na letišti. Pak budete muset znovu zaplatit zabalení vaší při celní kontrole rozbalené dodávky, skladné na celnici a úhradu dopravného zpět do ČR, ale vše do tří měsíců, jinak vaše dodávka propadne vietnamskému státu.
Kvalitní marketing přímo ve Vietnamu vás uchrání těchto problémů i odhalí, když vietnamský kupec, nebo dodavatel, má před exekucí, či jeho firmu čeká konkurz. Zahraniční obchod vždy vyžaduje marketing, bez něj je to vyloženě hazard a mnohdy základ budoucích finančních ztrát. V naprosté většině Vietnam, kromě výběrových řízení, nepoptává a proto celý svět mu tam létá nabízet, což se realizuje nejlépe na veletrzích, nebo na předváděcích akcích. Šancí je zde mnoho a o české výrobky, technologie i služby je zde zájem, ale zahraniční obchod ve Vietnamu nejdříve svěřte teritoriálním marketingovým odborníkům.