INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V návrhu novely zákona o potravinách je protlačeno (bez řádné odborné diskuse) několik povinností pro obchodníky, které jdou nad rámec pravidel EU. Navíc je obchodníkům dáváno za povinnost „označovat“ potraviny informacemi, které na jejich obalech nenajdou. Vylepovat seznam zemí s největším podílem na tržbách u vchodu do prodejny je absurdní.

Podle návrhu novely zákona o potravinách, kterou předložilo Ministerstvo zemědělství, musí maloobchodník s potravinami s tržbami přes 5 mld. Kč viditelně a čitelně zpřístupnit při vstupu do prodejny a oznámit údaje o pěti zemích, které mají nejvyšší podíl na jeho tržbách a tyto údaje oznámit i Ministerstvu zemědělství.

„Tento požadavek hraničí s protiústavností. Nutí provozovatele, aby prozrazovali svá obchodní tajemství, kam patří i nákupní zdroje. Navíc z hlediska legislativně-technického je to velmi těžko realizovatelné,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka.

Návrh má patrně vést k podpoře českých potravin. To je ale vlamování se do otevřených dveří. Všichni členové Svazu mají obrovskou snahu prodávat české potraviny, protože český zákazník má o české potraviny zájem. Tato další regulace je tedy nadbytečná. O tom svědčí i zkušenost ze Slovenska, kde podobné opatření mělo minimální dopad.

Chaos ve značení nebalených potravin. Co je hlavní složkou vlašského salátu?

Navrhovanou povinností pro obchodníky je uvádět u nebalených potravin informace, které nejsou uvedeny na obale výrobku (země původu či hlavní složka). Zavádí se povinnost obchodníků ve vztahu ke spotřebitelům, ale neplatí stejná povinnost pro výrobce potravin.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka uvedl: „Stále se vedou diskuse kolem vlastní definice země původu. Jsme pro podporu českých potravin, ale způsob, jakým to stát chce zařídit, je velmi neefektivní.“  Tam, kde není země původu uvedena na obalu, jakou zemi bude obchodník uvádět na nakrájeném výrobky? Bude to znamenat to, odkud je surovina, kde byl produkt vyroben nebo kde zabalen? Např. párky mohou být vyrobeny z vepřového a telecího masa. Jedno může být z Rakouska a druhé z Bulharska, střívko z jiné země.  Jak to bude obchodník zjišťovat, když na obale tuto informaci nenajde?

Návrh požaduje v místě prodeje umístit v těsné blízkosti nebalené potraviny snadno čitelný údaj o množství hlavní složky v hmotnostních procentech. U řady potravin je však obtížné ne-li nemožné definovat termín hlavní složka. Co je třeba hlavní složkou vlašského salátu? U uzenin se mají sečíst všechny druhy masa? Dalším nejasným termínem je označení země původu. Týká se země, kde je výrobek vyroben, nebo země, kde byl výrobek naporcován, nebo země, kde byl zabalen? Naplnění těchto požadavků má pro zákazníka minimální význam a navíc jdou výrazně nad rámec předpisů EU?

Zvyšování pokut je čistý populismus, horní hranice se nevyužívá ani dnes

Proč je navrhováno drakonické zvýšení pokut pro obchodníky na 10 až 50 milionů korun (nesprávně nebo nedostatečně označené potraviny, potraviny klamavě značené nebo neznámého původu), když ani v současnosti nejsou horní hranice pokut udělovány. Navíc není jasně specifikováno, kdy obchodník odpovídá za nedostatky. Pokutovaná pochybení se také týkají pouze administrativní oblasti nikoli zdravotní závadnosti potravin.

Zdeněk Juračka, prezident SOCR ČR

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3