INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Pracovní populace v České republice za posledních šest let výrazně změnila své postoje k práci. Ve firmách se zvýšily neetické praktiky, zaměstnanci jsou rok od roku vystresovanější. V případě nutnosti neváhá více než 40 % českých zaměstnanců prosadit své vlastní zájmy i přesto, že poškodí firmu nebo kolegu. Ve společnostech dochází ke generační obměně a na nastupující „internetovou“ generaci zatím firmy nejsou připravené!

Generace Y má totiž zcela rozdílný přístup k práci. Každý pátý zaměstnanec pod 35 let je výrazně nespokojen se svým platem a téměř čtvrtina odmítá pracovat přesčas. To jsou některé z výsledků rozsáhlé analýzy více než 8 000 zaměstnaneckých profilů naměřených v českých firmách v letech 2008 – 2013 v rámci projektu Balance Management. Závěry dnes představila společnost Engage Hill při příležitosti odborné konference pro personalisty a manažery na téma: Jak se mění DNA českých firem aneb souboj generací X a Y.

Stres a neetické chování zaměstnanců roste

Více jak 40 % zaměstnanců poškodí firmu nebo svého kolegu, pokud jim z toho plyne osobní prospěch. Nejčastější je používání firemních věcí pro soukromé účely, intriky vůči kolegům a krádeže myšlenek a nápadů. Stres, a s ním i používání neetických praktik se v roce 2013 ještě zvýšilo a stále roste. „Tento stav u lidí nastává ve chvíli, kdy se začnou cítit existenčně ohrožení a zvýšeně se stresují. Netýká se to pouze finanční nejistoty, ale i strachu ze ztráty pracovního místa či svého postavení. Platí to pro manažery firem s platy v řádech statisíců měsíčně, stejně jako pro zaměstnance s podprůměrným platem,“ vysvětluje Filip Brodan, ředitel společnosti Engage Hill.

V roce 2013 se trend růstu osobního užitku zastavil

Čeští zaměstnanci stále silně prosazují své individuální zájmy, přes 70 % pracovních aktivit a rozhodnutí dělají pro vlastní prospěch. Na pracovišti stále vítězí soupeřivost na úkor sdílení společných hodnot. V roce 2013 se tento trend však poprvé po pěti letech konečně zastavil. „I přesto, že se situace mírně zlepšuje, manažerům stále chybí zájem o zaměstnance jako o člověka,“ pokračuje Filip Brodan.

2013 – bod zlomu u českých zaměstnanců

Příčinou změn je i ekonomická krize. Až v roce 2013 si totiž většina Čechů připustila, že se jich dopady krize osobně dotýkají. Do té doby čeští zaměstnanci stále vyčkávali a věřili, že se něco „samo“ změní a krize odezní. V roce 2013 si konečně přestali situaci idealizovat a přehodnotili své postoje. „Ve firmách již lidé nechtějí tolerovat lajdáctví, nekvalitně odvedenou práci nebo např. neproduktivní porady,“ vysvětluje Egita Renovica, HR ředitelka společnosti Engage Hill. Vedení firem bylo nuceno na krizi reagovat již dříve: snížilo stavy zaměstnanců, zrušilo benefity a zpřísnilo firemní pravidla. Na zaměstnance, kteří zůstali, zbylo víc práce, většinou za stejné, někdy i za nižší mzdy.

Souboj generací X a Y

Více jak 60 % zaměstnanců vadí přesčasy v práci. Ochota pracovat přesčas se navíc každým rokem snižuje. 23 % mladých z generace Y neboli internetové generace dokonce zaměstnání, ve kterém by museli pracovat přesčas, vůbec nepřijme. Z generace X, u lidí nad 35 let, je to 18 %. Nespokojenost mladých s přesčasy od roku 2008 vzrostla o 44 %, tenkrát přesčasy odmítalo 16 %. „Mladí chtějí větší vyváženost mezi pracovním a osobním životem a nahlas proklamují, že nehodlají práci obětovat veškerý volný čas. Věřím, že se mladým podaří pracovní a osobní život vyvážit lépe, než jejich rodičům," doufá Egita Renovica.

27% „Ypsilonů“ dnes také důrazně odmítá nést v práci riziko. U lidí nad 35 let je tento poměr výrazně nižší - 18 %. Starší berou rizika jako součást své práce, už se v tom naučili chodit. Mladí lidé se bojí chyb, pomaleji přebírají zodpovědnost za rozhodování, což nese vždy riziko – raději si nechávají vše odsouhlasit zkušenějšími kolegy nebo nadřízeným.  


Se svým platem je dnes zcela nespokojeno 20 % „internetové generace“. V roce 2008 to bylo jen 16 %. U starší generace X, nad 35 let, je v současné době se svojí mzdou výrazně nespokojeno 15 %.

České společnosti na nastupující generaci Y nejsou připravené!

Mladí se pracovním zvykům starších odmítají přizpůsobit – jedná o nevratnou kvalitativní změnu postojů, o generační trend. „Ypsiloni“ budou během pár let výrazně ovlivňovat ekonomické, sociální i kulturní trendy. Pro stávající manažery je proto nyní rozhodující, jak rychle se nové situaci přizpůsobí. Pokud spolu budou obě generace bojovat, nepomůže to ani jedné z nich. „Jedinou možností je otevřená komunikace a spolupráce. Nastupující generace se totiž nenechá tak snadno ovládat příkazy a tresty. Pokud se o to manažeři pokusí, setkají se s „odborářským klimatem“, tvrdí Filip Brodan.

Největší problém si „Ypsilony“ udržet mají velké společnosti se stovkami zaměstnanců. Mladí se zde vyškolí a v okamžiku, kdy mají začít investované peníze společnostem vracet, odejdou jinam, anebo začnou podnikat. Pokud firmy nenajdou způsob, jak mladé pracovníky udržet, zbytečně o ně přijdou. Mladí navíc přinášejí inovace, otevřenost a rozhled, nejvíce v informačních technologiích.Generace X a Y: v definici věkové hranice  se jednotlivé zdroje liší. Průzkum Engage Hill vychází z prostřední hranice 35 let.  

Engage Hill s.r.o. (dříve Zaměstnanci.com s.r.o.) - společnost vyvíjí produkty využívající techniku barvově - slovních asociací (CWAT). Produkty Balance Management jsou zaměřeny na oblast personalistiky a řízení lidí, značka ColourMind se orientuje na marketing. Její produkty již využilo více než 100 000 zákazníků po celém světě. Společnost byla založena v roce 2004 a kromě zastoupení v ČR má pobočky na Slovensku a Velké Británii. Více na www.engagehill.com a www.balancemanagement.com.

CWAT (Colour-Word Association Technique) - je patentovaná v USA a poprvé byla použita v roce 1981 jejím autorem, psychologem Jiřím Šimonkem. Základem této projektivní techniky jsou asociační podněty v podobě slov či obrázků a škála osmi barev, pomocí kterých lidé projikují své prožitky.

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3