INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Plochy chmele v ČR klesly na úroveň 40 % ploch oproti r. 1990. Pokračuje stále trend poklesu ploch. Za posledních 10 let klesly plochy o 26 % na současnou úroveň 4.319 ha. Hlavním důvodem byla nízká ekonomika pěstování chmele a právní a půdní nejistota v zakládání nových porostů. Zájem o český chmel se poslední dobou zvyšuje a je reálná šance pokles ploch zastavit. Každá malá podpora této komodity se státu několikanásobně vrátí v podobě daňových příjmů z výroby a dalšího zpracování.

ČR jako producent chmele je prozatím na prvním místě v produkci typického jemně aromatického chmele, druhý největší producent v EU-28 a třetí největší producent na světě z pohledu objemu výroby po Německu a USA. Chmel má a vždy měl aktivní saldo v zahraničním obchodu. Stále se skoro 80 % jeho produkce vyváží do několika desítek zemí světa. Má-li ČR bohatnout musí vyvážet svoje výrobky a ne jen nakupovat a spotřebovávat.

Silné stránky sektoru:

·         odborná úroveň pěstitelů včetně dlouhodobé tradice

·         kvalitní certifikovaný chmel s garancí státu

·         vysoká úroveň šlechtění chmele a výzkumu s přímou aplikací

·         kvalitní české odrůdy

·         vysoká úroveň služeb v oblasti pěstování i zpracování chmele

·         standard vysoce kvalitních světových a prémiových značek piv

·         dobrá organizovanost pěstitelů (více než 94 % plochy chmele obhospodařuje členstvo Svazu pěstitelů chmele ČR a podobná členská základna je sdružena ve CHMELAŘSTVÍ, družstvu Žatec)

·         zvyšující se zájem o aromatický a tím i o český chmel

·         uzavírají se dlouhodobé smlouvy na odbyt chmele až do r. 2020

Slabé stránky sektoru:

·         silná konkurence především z Německa

·         zastaralost technického vybavení (průměrné stáří 25 let +)

·         věková struktura porostů (1/4 ploch starších 20 let a konstrukcí (přibližně 66 % starších 20 let)

·         nižší podpora státu s porovnání s největším konkurentem Německem

·         marketing (nízké preference EK k marketingovým projektům)

·         téměř 100 % závislost na pivovarském sektoru

·         rizikovost oboru (klimatické jevy)

·         vysoká nákladovost

·         nízké ceny v porovnání k začátku 90-tých let, nízká ekonomika pěstování

Rizika:           

·         rostoucí cena nájmů či kupní cena půdy

·         rostoucí vstupy do výroby

·         nedostatek vlastního investičního kapitálu

·         tlak ze strany státu na systém certifikace

·         světové výkyvy zásob (nedostatek, nadprodukce)

·         tlak EU na snižování přípravků na ochranu rostlin a množství registrovaných přípravků

·         dovoz zahraničního levného a méně kvalitnějšího chmele a rovněž piva

·         mandatorní alokace 2,3 mil. EUR/ročně pro německé producentské sdružení

·         konkurence již má rovněž marketingový nástroj v podobě Chráněného zeměpisného označení

 

Příležitosti:   

·         vznik seskupení producentů chmele a lepší spolupráce při obchodování

·         zdokonalení systému pěstování ekologické produkce

·         zaměstnanost na venkově

·         vzhled krajiny

·         expanze na asijské trhy

·         šlechtění nových aromatických odrůd - flavour hops, vhodná odrůda do nízkých konstrukcí

·         investice do porostů a technologie

·         zvyšující se zájem pivovarů o aromatický chmel

 

Cíle sektoru

·         stabilizace a zvýšení rentability pěstování chmele

·         návrat plochy chmele nad hranici 5 tis. ha

·         zvýšit konurenceschopnost českých pěstitelů chmele

·         udržení domácích i zahraničních trhů a uplatnění zejména na rostoucím asijském trhu

·         modernizace technologií a omlazení porostů

·         stabilizace výnosů a výroby ve vztahu k dlouhodobým objednávkám

·         rozvíjení marketingu (např. užití českého chmele na etiketě pivovarů), projekty na východní i západní trhy

·         udržet stávající systém certifikace s garancí státu a jeho rozvoj

 

Nástroje a opatření pro dosažení stanovených cílů

·         podpora obnovy a restrukturalizace chmelnic,

·         podpora do závlahových detailů a závlahy ploch vzhledem k měnícím se klimatickým podmínkám (kapková závlaha),

·         zvýšit efektivitu pěstování s cílem zvýšení konkurenceschopnosti sektoru,

·         zařazení v citlivých komoditách

·         I. pilíř SZP - podpora prostřednictvím článku 68 a nově článku 38 nové SZP - couplované platby s alokací alespoň 85 - 100 mil. Kč pro zvýšení rentability pěstování chmele

·         zabezpečit podporu PVP (dříve TOP-UP) pro citlivé komodity,

·         v návaznosti na II. pilíř SZP - v rámci PRV zabezpečit dostatek finančních prostředků na modernizaci podniků v rámci Osy I a na inovace a výzkum,

·         podpora krizového managementu - pojištění a pod.

·         podpora výzkumu a poradenství:

 

                  1) zajištění pokračování institucionální podpory na dlouhodobý rozvoj VO

                  2) dotační tituly Mze ČR

                             3.b. Podpora prostorových a technických izolátů množitelského materiálu                    ovocných plodin, révy vinné a chmele ….

                             3.c.  Podpora testování množitelského materiálu s využitím                                           imunoenzymatických metod a metod PCR

                             3.d. Podpora šlechtění zaměřeného na vyšší odolnost proti škodlivým                                      biotickým a biotickým činitelům a odpovídající kvalitu výsledné produkce.                        3) zachovat každoroční podporu výzkumu (NAZV) – program pro rok 2013                                   nebyl vyhlášen.

 

·         podpora producentské organizace - Svaz pěstitelů chmele

·         podpora ekologické produkce,

·         vytvoření systému propagace českého chmele

 

Závěr

S ohledem na klimatické a půdní podmínky ČR může být sektor chmele zcela plně konkurenceschopný. Ovšem další snižování ploch chmelnic pod úroveň 4 000 ha může znamenat pro české chmelařství zánik a uvolnění tak pozice silné zahraniční konkurenci. Naopak současný reálný cíl je mírně plochy navýšit a stabilizovat okolo 5.000 ha a následně na další vývoj poptávky po naší kvalitě možnost rozšiřovat nebo stabilizovat plochy. Český chmel vždy tvořil kvalitativní základ českých a světových piv se svými specifickými aromatickými vlastnostmi. České republice se jako první zemi EU podařilo zaregistrovat zeměpisnou ochrannou známku Evropské unie ‑ chráněné označení původu Žatecký chmel. V rámci EU se jedná o první udělené označení týkající se chmele a o jedno z prvních označení udělené českému zemědělskému nebo potravinářskému výrobku vůbec.

V programovém prohlášení vlády není chmel jako komodita samostatně zmiňován, přitom je to komodita s vysokou přidanou hodnotou a zajišťuje zaměstnanost v regionech, kde se pěstuje. Zajištění odbytu chmele do budoucna má určitě na základě současného vývoje poptávky dlouhodobou perspektivu.

Desetiletý vývoj plochy a produkce českého chmelařství

Odrůda/ Rok

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Žatecký poloraný červeňák (ha)

5407

5231

4926

4840

4738

4627

4557

4040

3806

3786

Sládek (ha)

195

202

222

215

239

277

277

249

242

240

Premiant (ha)

151

153

181

249

267

293

277

256

229

201

Celková plocha (ha)

5838

5672

5414

5389

5335

5307

5210

4632

4366

4319

Celková produkce (t)

6311

7831

5453

5631

6753

6616

7772

6088

4338

5330

 

Vývoj hodnoty exportu a bilance zahraničního obchodu českého chmele za posledních deset let (data za kalendářní rok podle ČSÚ (KN8) - celní kódy  12101000, 12102010, 12102090, 13021300, 33019021)

 

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Hodnota exportu v mil. EUR

26,4

27,8

26,8

27,4

45,7

37,7

35,1

31,2

28,9

28,3

Saldo v mil. EUR (+ aktivní saldo),

+20,0

+22,4

+22,2

+16,8

+21,3

+29,2

+29,7

+24,9

+24,0

+22,9

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3