Plochy chmele v ČR klesly na úroveň 40 % ploch oproti r. 1990. Pokračuje stále trend poklesu ploch. Za posledních 10 let klesly plochy o 26 % na současnou úroveň 4.319 ha. Hlavním důvodem byla nízká ekonomika pěstování chmele a právní a půdní nejistota v zakládání nových porostů. Zájem o český chmel se poslední dobou zvyšuje a je reálná šance pokles ploch zastavit. Každá malá podpora této komodity se státu několikanásobně vrátí v podobě daňových příjmů z výroby a dalšího zpracování.
ČR jako producent chmele je prozatím na prvním místě v produkci typického jemně aromatického chmele, druhý největší producent v EU-28 a třetí největší producent na světě z pohledu objemu výroby po Německu a USA. Chmel má a vždy měl aktivní saldo v zahraničním obchodu. Stále se skoro 80 % jeho produkce vyváží do několika desítek zemí světa. Má-li ČR bohatnout musí vyvážet svoje výrobky a ne jen nakupovat a spotřebovávat.
Silné stránky sektoru:
· odborná úroveň pěstitelů včetně dlouhodobé tradice
· kvalitní certifikovaný chmel s garancí státu
· vysoká úroveň šlechtění chmele a výzkumu s přímou aplikací
· kvalitní české odrůdy
· vysoká úroveň služeb v oblasti pěstování i zpracování chmele
· standard vysoce kvalitních světových a prémiových značek piv
· dobrá organizovanost pěstitelů (více než 94 % plochy chmele obhospodařuje členstvo Svazu pěstitelů chmele ČR a podobná členská základna je sdružena ve CHMELAŘSTVÍ, družstvu Žatec)
· zvyšující se zájem o aromatický a tím i o český chmel
· uzavírají se dlouhodobé smlouvy na odbyt chmele až do r. 2020
Slabé stránky sektoru:
· silná konkurence především z Německa
· zastaralost technického vybavení (průměrné stáří 25 let +)
· věková struktura porostů (1/4 ploch starších 20 let a konstrukcí (přibližně 66 % starších 20 let)
· nižší podpora státu s porovnání s největším konkurentem Německem
· marketing (nízké preference EK k marketingovým projektům)
· téměř 100 % závislost na pivovarském sektoru
· rizikovost oboru (klimatické jevy)
· vysoká nákladovost
· nízké ceny v porovnání k začátku 90-tých let, nízká ekonomika pěstování
Rizika:
· rostoucí cena nájmů či kupní cena půdy
· rostoucí vstupy do výroby
· nedostatek vlastního investičního kapitálu
· tlak ze strany státu na systém certifikace
· světové výkyvy zásob (nedostatek, nadprodukce)
· tlak EU na snižování přípravků na ochranu rostlin a množství registrovaných přípravků
· dovoz zahraničního levného a méně kvalitnějšího chmele a rovněž piva
· mandatorní alokace 2,3 mil. EUR/ročně pro německé producentské sdružení
· konkurence již má rovněž marketingový nástroj v podobě Chráněného zeměpisného označení
Příležitosti:
· vznik seskupení producentů chmele a lepší spolupráce při obchodování
· zdokonalení systému pěstování ekologické produkce
· zaměstnanost na venkově
· vzhled krajiny
· expanze na asijské trhy
· šlechtění nových aromatických odrůd - flavour hops, vhodná odrůda do nízkých konstrukcí
· investice do porostů a technologie
· zvyšující se zájem pivovarů o aromatický chmel
Cíle sektoru
· stabilizace a zvýšení rentability pěstování chmele
· návrat plochy chmele nad hranici 5 tis. ha
· zvýšit konurenceschopnost českých pěstitelů chmele
· udržení domácích i zahraničních trhů a uplatnění zejména na rostoucím asijském trhu
· modernizace technologií a omlazení porostů
· stabilizace výnosů a výroby ve vztahu k dlouhodobým objednávkám
· rozvíjení marketingu (např. užití českého chmele na etiketě pivovarů), projekty na východní i západní trhy
· udržet stávající systém certifikace s garancí státu a jeho rozvoj
Nástroje a opatření pro dosažení stanovených cílů
· podpora obnovy a restrukturalizace chmelnic,
· podpora do závlahových detailů a závlahy ploch vzhledem k měnícím se klimatickým podmínkám (kapková závlaha),
· zvýšit efektivitu pěstování s cílem zvýšení konkurenceschopnosti sektoru,
· zařazení v citlivých komoditách
· I. pilíř SZP - podpora prostřednictvím článku 68 a nově článku 38 nové SZP - couplované platby s alokací alespoň 85 - 100 mil. Kč pro zvýšení rentability pěstování chmele
· zabezpečit podporu PVP (dříve TOP-UP) pro citlivé komodity,
· v návaznosti na II. pilíř SZP - v rámci PRV zabezpečit dostatek finančních prostředků na modernizaci podniků v rámci Osy I a na inovace a výzkum,
· podpora krizového managementu - pojištění a pod.
· podpora výzkumu a poradenství:
1) zajištění pokračování institucionální podpory na dlouhodobý rozvoj VO
2) dotační tituly Mze ČR
3.b. Podpora prostorových a technických izolátů množitelského materiálu ovocných plodin, révy vinné a chmele ….
3.c. Podpora testování množitelského materiálu s využitím imunoenzymatických metod a metod PCR
3.d. Podpora šlechtění zaměřeného na vyšší odolnost proti škodlivým biotickým a biotickým činitelům a odpovídající kvalitu výsledné produkce. 3) zachovat každoroční podporu výzkumu (NAZV) – program pro rok 2013 nebyl vyhlášen.
· podpora producentské organizace - Svaz pěstitelů chmele
· podpora ekologické produkce,
· vytvoření systému propagace českého chmele
Závěr
S ohledem na klimatické a půdní podmínky ČR může být sektor chmele zcela plně konkurenceschopný. Ovšem další snižování ploch chmelnic pod úroveň 4 000 ha může znamenat pro české chmelařství zánik a uvolnění tak pozice silné zahraniční konkurenci. Naopak současný reálný cíl je mírně plochy navýšit a stabilizovat okolo 5.000 ha a následně na další vývoj poptávky po naší kvalitě možnost rozšiřovat nebo stabilizovat plochy. Český chmel vždy tvořil kvalitativní základ českých a světových piv se svými specifickými aromatickými vlastnostmi. České republice se jako první zemi EU podařilo zaregistrovat zeměpisnou ochrannou známku Evropské unie ‑ chráněné označení původu Žatecký chmel. V rámci EU se jedná o první udělené označení týkající se chmele a o jedno z prvních označení udělené českému zemědělskému nebo potravinářskému výrobku vůbec.
V programovém prohlášení vlády není chmel jako komodita samostatně zmiňován, přitom je to komodita s vysokou přidanou hodnotou a zajišťuje zaměstnanost v regionech, kde se pěstuje. Zajištění odbytu chmele do budoucna má určitě na základě současného vývoje poptávky dlouhodobou perspektivu.
Desetiletý vývoj plochy a produkce českého chmelařství
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
|
Žatecký poloraný červeňák (ha) |
5407 |
5231 |
4926 |
4840 |
4738 |
4627 |
4557 |
4040 |
3806 |
3786 |
Sládek (ha) |
195 |
202 |
222 |
215 |
239 |
277 |
277 |
249 |
242 |
240 |
Premiant (ha) |
151 |
153 |
181 |
249 |
267 |
293 |
277 |
256 |
229 |
201 |
Celková plocha (ha) |
5838 |
5672 |
5414 |
5389 |
5335 |
5307 |
5210 |
4632 |
4366 |
4319 |
Celková produkce (t) |
6311 |
7831 |
5453 |
5631 |
6753 |
6616 |
7772 |
6088 |
4338 |
5330 |
Vývoj hodnoty exportu a bilance zahraničního obchodu českého chmele za posledních deset let (data za kalendářní rok podle ČSÚ (KN8) - celní kódy 12101000, 12102010, 12102090, 13021300, 33019021)
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Hodnota exportu v mil. EUR |
26,4 |
27,8 |
26,8 |
27,4 |
45,7 |
37,7 |
35,1 |
31,2 |
28,9 |
28,3 |
Saldo v mil. EUR (+ aktivní saldo), |
+20,0 |
+22,4 |
+22,2 |
+16,8 |
+21,3 |
+29,2 |
+29,7 |
+24,9 |
+24,0 |
+22,9 |