Češi touží mít svůj vlastní byznys a být nezávislými. To ukázal průzkum společnosti Shoptet, ve kterém 85 % dotázaných odpovědělo, že o vlastním podnikání přemýšlí nebo jej již mají. Tento fakt dokazují i statistiky, kdy na 1000 obyvatel připadlo ke konci minulého roku 223 podnikatelů.
Počet lidí, kteří chtějí vzít osud do vlastních rukou a pracovat „na svém“ je neubývá. Dle statistik Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky bylo k 31. 12. 2013 na 3 321 289 platných živnostenských oprávnění. Mezi důvody, proč lidé podnikají nebo by chtěli podnikat, patří například touha být vlastním pánem a plnit si tak vlastní sny.
E-shop vnímá přes 60 % respondentů jako nejjednodušší způsob jak začít podnikat. Dalšími v řadě je oblast IT, pohostinství a řemeslo. „Je pravda, že k založení e-shopu toho vlastně moc nepotřebujete. Dokonce ani prvotní náklady jsou v porovnání s ostatními oblastmi zanedbatelné. Jen si musíte dobře promyslet, co a komu budete prodávat a můžete začít. Online obchod si můžete bez čekání pronajmout za pár stovek měsíčně nebo i zdarma v základní verzi, jako to například nabízíme my. Pak už záleží na produktech, které nabízíte, ale i na správném online marketingu. Bez toho se o vašem obchodě nikdo nedozví,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO služby Shoptet.cz.
Pro e-shop není potřeba mít nějaké velké prostory, než se rozjede, je možné provozovat jej z domova. Také je možné internetový obchod v první fázi vnímat jako přivýdělek, takže není třeba ihned učinit zásadní zlomové rozhodnutí, zda stálá práce nebo nejisté podnikání. Ideální je rovněž pro lidi na rodičovské dovolené a studenty. „Častým omylem e-shopřů je, že nejnižší cena vyhrává. Není tomu tak, pokud váš e-shop nabídne něco navíc, lidé u vás rádi nakoupí. Je zásadní znát zboží, které nabízíte a umět poradit, komunikovat se zákazníkem a jednat s nimi na rovinu,“ vysvětluje Miroslav Uďan.
Rady jak postupovat od prvotního plánování až po běžný provoz je možné nalézt na stránkách MujPrvniEshop.cz. Na jeho přípravě se podíleli lidé a odborníci, kteří s e-shopy a online marketingem mají praktické zkušenosti.
(tz)