Jste spokojení v práci? Kdo z nás třeba po zvlášť náročném dni nebo nepříjemné konfrontaci se šéfem neuvažoval o změně. Od úvah však bývá k činu daleko. Zkuste se zamyslet, co by vás skutečně přimělo k tomu, abyste se poohlédli někde jinde.
Stejnou otázku prostřednictvím rozsáhlého dotazníkového šetření položila personální agentura ACjobs.cz a pracovní portál Profesia.cz 792 návštěvníkům dvou významných podzimních veletrhů – JobFair MSV, který byl součástí Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně a na veletrhu práce Profesia days.
Kvůli vyhlídce na vyšší plat by opustil práci každý pátý
Pokud byste předpokládali, že nejčastějším impulsem ke změně či hledání nového zaměstnání budou finance, třeba v podobě nízké stávající mzdy (25,6%) či nabídky vyššího platu (17,2%), zmýlili byste se. Pro dvě pětiny dotazovaných je hlavním stimulem lepší kariérní nabídka (39,3%) nebo lepší pracovní podmínky (38,1%).
„V posledních letech jsme zaznamenávali prodlužující se doby, které zaměstnanci strávili u jednoho zaměstnavatele, zároveň se meziročně snížil počet předcházejících zaměstnání uvedených v 35 750 životopisech o 14%. Jednoduše řečeno, kdo měl práci, neopouštěl ji, což potvrzuje i výzkum.“ řekla Kateřina Jaroňová z Profesia.cz.
Pro čtvrtinu respondentů by byl důvod k odchodu až výpověď ze strany zaměstnavatele. U lidí, kteří strávili u zaměstnavatele déle než 5 let, je výpověď na prvním místě v řebříčku důvodu k odchodu. Despotický šéf je strašákem pro každého desátého účastníka ankety, podobně jako špatné vztahy s kolegy. Chuť postavit se na vlastní nohy a začít podnikat má desetina oslovených lidí.
Tabulka: Nejčastější důvody odchodu ze zaměstnání
Zdroj: ACjobs.cz a Profesia.cz
Sedm lidí z deseti hledá práci na pracovních portálech
Hledání nové práce, především při nedobrovolném odchodu z firmy, může trvat pár týdnů, častěji však několik měsíců. Je proto důležité si trh práce průběžně monitorovat během celé kariéry, k tomu nejlépe poslouží pracovní portály, kde společnosti inzerují svá volná pracovní místa.
Šedesát procent respondentů hledá práci i informace na kariérních stránkách společností. Polovina se obrací na personální agentury. „V poslední době zaznamenáváme nárůst kvalifikovaných uchazečů, kterým můžeme nabídnout ucelený a aktuální přehled volných pracovních pozic, ať už z hlediska oborové segmentace, tak i z regionálního zacílení,“ řekla Marcela Vyskoková z ACjobs.cz.
Dvě pětiny lidí hledají práci přes své známé, 26% spoléhá na úřad práce. Pětina oslovených by využila sociální sítě. Profesní a obchodní kontakty, které získali prostřednictvím sítě LinkedIn, na prvním místě využívají lidé s delší než pětiletou praxí.
Pro 43 procent respondentů je stále důležitá lokalita
Jaká nabídka osloví ty, kteří hledají novou práci? Podle jakých kritérií si lidé vybírají budoucího zaměstnavatele? Polovina účastníků ankety se drží jen nabídky volných pracovních pozic. Pro dvě pětiny je důležitá nabízená mzda. Pro stejný počet potom místo výkonu práce.
Třetinu lidí motivuje k oslovení potenciálního zaměstnavatele doporučení známého nebo reference. Pro třetinu účastníků ankety a především pro mladé lidi hraje roli i renomé společnosti a známost značky.
(tz)