Do prvního pololetí roku 2017 vznikne v Praze podle studie Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy více než jedenáct tisíc nových bytů. Důležitými klienty jsou přitom pro developery vysoce postavení manažeři. Uspokojit požadavky pražských šéfů firem, kteří jsou navíc často ze zahraničí, není pro realitní kanceláře jednoduché. Manažeři vyžadují luxusní rezidence v centru Prahy, bezpečnostní službu i recepci. Za pronájem však měsíčně zaplatí i 140 tisíc korun.
Jen podle nejnovější studie Útvaru rozvoje hlavního města Prahy z roku 2012 je v Praze registrováno více než půl milionu podniků. Jejich počet se od roku 2005 více než zdvojnásobil. Ubytování na vysoké úrovni je přitom často součástí benefitů, které zejména velké firmy svým manažerům nabízejí. „Je vždy stanoven rozpočet, do kterého se musí zaměstnanec vejít. Pronájem je přitom z ekonomického hlediska výhodnější než, v případě zahraničních manažerů, pobývat po hotelích. Spíše je to však o kvalitě bydlení – vlastnit byt je jistě komfortnější než střídání hotelových pokojů, zvláště když má manažer s sebou i rodinu,“ vysvětlil výkonný ředitel České manažerské asociace Ivo Gajdoš.
Podle statistik společnosti LEXXUS, která nabízí luxusní rezidenční nemovitosti pod značkou Lexxus Norton, není výjimkou, že firmy jsou pro své top zaměstnance působící v Praze ochotny pronajmout i nemovitosti s výši měsíčního nájmu pohybující se mezi 70 000 a 140 000 korunami. A zájem je i o koupi, kterou zase preferují manažeři plánující v Praze dlouhodobou budoucnost.
Za peníze ovšem požadují klienti dostatečný komfort. A nemovitostí, které jsou schopny jejich požadavky uspokojit, je v Praze jen omezené množství. „Prim drží lokality Praha 1, 2, 5 a 6. Doplňkem jsou některá konkrétní místa Prahy 4 a 7 dopřávající zcela výjimečné výhledy. Přesto, že se nabídka nemovitostí jeví jako široká, velmi kvalitních nemovitostí je v konečném důsledku málo. Klienti jsou Češi, Slováci a také zahraniční příslušníci etablovaní v ČR a považující Prahu za posilující lokalitu střední Evropy. V porovnání s velkoměsty jako je Londýn nebo Paříž, nabízí Praha stále nižší ceny a dobře fungující infrastrukturu s vynikající dostupností Evropy obecně,“ vysvětlil Peter Višňovský, ředitel pražské realitní kanceláře LEXXUS. Klienti podle něj mají v některých případech velmi specifické požadavky. Příkladem může být byt o rozloze 160 metrů čtverečních s jednou ložnicí nebo secesní vila s hektarovým parkem.
Lexxus Norton ve svém portfoliu nabízí hned několik projektů splňujících požadavky náročnějších zahraničních klientů. Například Rezidenci La Corte, Palác Dlouhá, Rezidenci Soukenická v lokalitě Prahy 1, dále Vila Salomonka či dům Nad Kesnerkou v Praze 5. Nyní se buduje ojedinělá rezidence Old Town Court v Praze 1 a úplnou novinkou je projekt Marina Island v Praze 7.
Generální sekretář Asociace realitních kanceláří Jan Borůvka ale zdůrazňuje, že označení luxusní, které developeři často používají, ne všechny nemovitosti splňují. Dobře situovaní pražští zákazníci totiž vyžadují služby na vysoké úrovni: profesionální správu objektů, jejich špičkové zabezpečení, recepční službu. A samozřejmě také dobře řešené parkování, krásné výhledy nebo terasy. „Mnoho nemovitostí je jako luxusní deklarováno, ale kritéria kupujících jsou mnohdy náročnější, nebo si luxus představují jinak. Zájem o luxusní lokality je trvalý. Zejména v historických částech Prahy se prakticky vždy jedná o dobře investované peníze. Zájem mírně stoupá i o byty v nové výstavbě, podmínkou je však stále to, aby byl projekt dobře zasazen v rámci funkční kvalitní infrastruktury,“ uvedl Borůvka. A pokud chce realitní makléř prodat, musí být k dispozici takříkajíc čtyřiadvacet hodin denně, protože jeho zákazníci jsou mimořádně vytížení.
Manažeři, kteří si byty pronajímají jen na několik měsíců či let, často vyslovují požadavek na zařízení bytu. „Setkáváme se s tím převážně u menších bytů – od studia až po 2+kk/1. Většinou jde o praktické či účelové zařízení. Větší nemovitosti může být vhodné ponechat bez samostatně stojícího nábytku. Dlouhodobí nájemci se totiž přesouvají s vlastním zázemím. Máme ale také dobrou zkušenost s velmi dobře, designově a kompletně zařízenými byty nebo domy,“ dodal Peter Višňovský.
O realitní společnosti LEXXUS
Realitní kancelář LEXXUS zajišťuje exkluzivní prodej největšího portfolia novostaveb a developerských projektů v Praze. Dále nabízí velký výběr starších a nových bytů, prodej rodinných domů, bytů a pozemků zejména v Praze ale i okolí. Patří více než dvě desítky let k nejvýznamnějším realitním kancelářím v Praze. Pod značkou Lexxus Norton naopak zajišťuje prodej či pronájem výhradně luxusních, nadstandardních, a zejména rezidenčních nemovitostí v nejlepších lokalitách Prahy a okolí.
O Asociaci realitních kanceláří
Asociace realitních kanceláří České republiky je největší profesní sdružení odborníků, obchodníků a dalších profesionálů působících na trhu s nemovitostmi v České republice. Asociace byla založena v roce 1991 několika realitními kancelářemi z různých míst České republiky a v dnešní době čítá členská základna kolem 200 realitních kanceláří z celé republiky. Jedním ze stěžejních cílů ARK ČR je přispívat ke zlepšování podmínek při uskutečňování realitních obchodů (včetně správy nemovitostí) a to zejména prostřednictvím zákonné úpravy provozování realitní činnosti. K neméně důležitým činnostem ARK ČR patří již od počátku 90. let pořádání profesního vzdělávání pro realitní makléře. ARK ČR působí také v oblasti poskytování informací široké veřejnosti a to především o základních náležitostech realitních obchodů. Každý člen ARK ČR se zavazuje dodržovat Stanovy ARK ČR a Etický kodex realitního makléře – člena ARK ČR, je povinně pojištěn na rizika vyplývající z realitní činnosti a to na částku 1 miliónu korun. Kromě toho si musí doplňovat své profesní znalosti a jednou za 5 let podstoupit ověření svých znalostí.
O České manažerské asociaci
Posláním asociace je působit na rozvíjení odborných schopností manažerů i jejich schopnosti vést pracovní týmy a přispívat k posilování etiky podnikání, k etickým vztahům mezi pracovníky a obchodními partnery i k odpovědnosti vůči spotřebiteli. Vznikla v roce 1990.
(tz)