INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

gfk logoO Velikonocích si takřka každý rád přilepší. Slaví se svátky jara, mnoho lidí si užívá volna, vzájemně se navštěvují, a samozřejmě k přátelské pohodě i velikonoční pomlázce patří dobré jídlo a pití, pochoutky a dobroty všeho druhu. Jaké jsou Velikonoce z pohledu statistických dat v GfK?

  • Velikonoce jsou tradiční svátky, které české domácnosti pociťují také na výdajích ze svých peněženek. Vzhledem k tomu, že každý rok jsou tyto svátky v jiném termínu, pro zhodnocení dlouhodobé změny nákupního chování domácností jsme vzali v úvahu data za 2 měsíce – březen/duben od roku 2014 do roku 2017. Samozřejmě, pokud se Velikonoce slaví na konci března nebo v půlce dubna, nákupy jsou ovlivněny zejména v daném měsíci.
  • Pokud se podíváme na trend výdajů domácností za tyto dva měsíce v letech, můžeme konstatovat, že se výdaje každoročně zvyšovaly. Největší meziroční nárůst výdajů u domácností je v roce 2015, kdy rostly meziročně o 6 %. Pokud poměříme výdaje za březen/duben 2017 vs. březen/duben 2014, výdaje domácností do celého nákupního koše rostou o 13 %. 
  • Jak se mění struktura výdajů? Ta je samozřejmě spojena s nárůstem průměrné ceny jednotlivých výrobkových kategorií. V celkovém pohledu lze konstatovat, že v nákupním koši českých domácností v tomto období výrazně posilovaly kategorie alkoholických nápojů, polotovarů a čerstvého ovoce, zatímco klesala důležitost masa, mléčných výrobků a základních potravin.
  • Co se týká specifických velikonočních výrobků v kategorii cukrovinek (sladkosti a čokoládové výrobky), tak podíl těchto výrobků na výdajích domácností má nadprůměrný růst, ale celkově stále nedosahuje ani 1 % celkových výdajů domácností. Přesto se dá konstatovat, že nějaký z výrobků speciálně vytvořených pro tuto příležitost v období Velikonoc nakoupí zhruba 60 % českých domácností.
  • Zajímavý je i dlouhodobý pohled na vývoj podílu nákupu v promocích, kdy lze konstatovat, že v hodnotě tento podíl mezi roky 2014 a 2017 roste. A to i v pohledu na samostatné měsíce. Nejvyšší průměrný promoční podíl dosahuje zhruba 70 % a patří ke kategorii alkoholické nápoje.
  • Závěrem se dá předpokládat, že si české domácnosti Velikonoce užívají a na výdajích do potravin, nápojů a dalších kategorií nešetří. Při současném odhadu makroekonomického vývoje a snižující se nezaměstnanosti lze očekávat, že domácí výdaje do velikonočních nákupů 2018 dále meziročně porostou.

Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager
GfK Spotřebitelský panel

Všechny uvedené údaje jsou výsledky průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu období březen/duben v letech 2014 - 2017. Spotřebitelský panel GfK Czech je kontinuální panelový výzkum, založený na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku 2000 českých domácností.

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3