INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Analýza jasně ukazuje, že exporty našich podnikatelů do Řecka nedosahují ani čtvrt procenta celkových exportů, téměř jisté výpadky dodávek tedy nebudou mít na celkovou ekonomiku prakticky žádný dopad. Pro ilustraci, do Maďarska vyvezeme ve finančním vyjádření patnácti násobně více. Přesto je objem aktuálních pohledávek našich exportérů více jak jedna miliarda korun.

Tyto pohledávky jsou s ohledem na jejich zajištění vysoce ohrožené. Většina z nich je vázána na dodací podmínky dokumentárního akreditivu, který je vázán na plnění řeckých bank. Situace je komplikovaná i proto, že i když neplnění podmínek dokumentárního akreditivu ze strany řeckých bank by částečně mohlo přejít na banky domácí, tak není zřejmé, jak se bude postupovat při případném bankrotu země. S ohledem na nemožnost zajistit aktuální pohledávky, přecházejí exportéři na tzv. hladkou platbu, což s ohledem na nedostatek cash flow řeckých firem zásadně redukuje objemy vývozů do Řecka. Zásadními exportními produkty jsou dopravní prostředky a zboží z oblasti ICT. Případný přechod na novou řeckou měnu by zcela významně omezil export tuzemského zboží do Řecka.

Importéři zatím podle analýzy nemusejí podléhat panice. Pro celkovou ekonomiku je dovoz z Řecka opět zanedbatelný, například z Německa dovezeme ve finančním objemu 158krát více. Prudce ale roste meziročně objem dovezených léčiv, a to o plných 120%, dlouhodobě jsou klíčovým zbožím potraviny, zejména ovoce a zelenina. I když nejsou naši importéři, na rozdíl od exportérů do Řecka, bezprostředně ohroženi finančně, dochází ke zpomalování dodávek z řecké strany. Případné zhoršování pozice Řecka nebo i přechod k vlastní měně by pro naše importéry mohl znamenat zajímavé obchodní příležitosti, neboť by pravděpodobně došlo ke snížení cen vlivem oslabení nové řecké měny.

S ohledem na cestovní ruch analýza ukazuje mimořádný rozdíl mezi množstvím řeckých turistů u nás a našich turistů v Řecku. Našich občanů vycestuje do Řecka téměř 350 tisíc, což je o řád více než řeckých turistů směrem do ČR. V tuto chvíli zájem o cestování do Řecka neopadá, pokud Řekové budu schopni zajistit i základní obslužné služby, jako je lékařská péče, chod lékáren a běžný turistický servis, není mezi cestovními kancelářemi důvod k větší nervozitě, tím spíše, že ceny se nyní v Řecku spíše snižují a případný přechod k nové měně by zájezdy ještě snížil.

Předseda AMSP ČR Karel Havlíček k tomu uvádí: „Vzájemný obchod mezi našimi a řeckými podnikateli v celkové výši není pro naší ekonomiku nikterak mimořádný, přesto musíme vnímat více jak miliardu nezaplacených pohledávek od řeckých obchodních partnerů. Jedná se zcela jednoznačně o vysoce ohrožené platby, a to i přesto, že byly v různých formách garantovány tamními bankami.  Naši podnikatelé v tuto chvíli nejenže nedodávají, ale ani neinkasují za dávno dodané zboží. Je třeba natvrdo říci, že řecké firmy neplatily ani v minulosti dobře a nyní je prakticky nemožné obdržet jakoukoliv platbu.“

(tz)

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3