INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Společnost DHL Express vyhlásila v říjnu letošní výsledky Exportního výzkumu DHL, který již 24 let mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální exportní trendy a klíčové faktory. Výzkum se provádí

na základě dotazování ředitelů a členů top managementu 300 českých exportních firem, které náhodným výběrem z exportní databáze zajišťuje společnost GfK.

Přestože exportní firmy očekávaly v letošním roce stagnaci objemu exportu, ve skutečnosti 48 % exportních firem uvádí meziroční vzrůst, a to je o celých 5 % více než loni. Bezmála polovina exportérů očekává také růst exportu v příštích letech, což dokazuje index exportního sebevědomí, který je s 42 % druhý nejvyšší za posledních pět let. Podmínky pro export z ČR považuje 77 % exportérů za stabilní, což je nárůst o 4 procentní body. K oživení exportu firmám letos nejvíce pomohla vyšší poptávka a nárůst zakázek (70 %), nový obchodní partner (58 %), nová technologie do výroby (40 %) a intervence ČNB v neprospěch koruny (39 %). Více než třetina exportérů se však nejvíce obává právě o budoucí vývoj koruny.

            Největší příležitostí pro české exportéry v následujícím roce je celkové oživení trhu a s ním související vyšší poptávka, která znamená nové zákazníky a obchodní partnery.

            „Česká ekonomika stojí na solidních základech a pokračuje i nadále v oživování. S aktuálně odhadovaným více než 4% meziročním růstem HDP se dokonce řadíme na špičku EU. Již několik let nepochybuji o významném vlivu právě našich českých exportérů na růst HDP. S nadšením také sleduji jejich optimizmus a víru v růst exportu i v dalších letech,“ uvedl Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU.

Klíčovými trhy jsou stále země Evropské unie

Pro naprostou většinu exportérů jsou klíčovými trhy stále země EU, a jejich význam dokonce ještě mírně stoupl. Druhou nejvýznamnější oblast pro české exportéry dosud představuje Rusko, avšak ubylo firem, které tam vyváží. Stejně tak ubylo firem vyvážejících do Číny, Jihovýchodní Asie a Jižní Ameriky.

            Pouze 24 % firem se v nejbližších 12 měsících chystá rozšířit export do více zemí, než kam v současnosti vyváží. Kromě Evropské unie lákají vývozce trhy v Severní Americe, Číně, Jihovýchodní Asii a Blízkém a Středním východu. V příštích 12 měsících očekávají exportéři další pokles objemu exportu do Ruska.

            Nejdůležitější současnou destinací i největší budoucí příležitostí zároveň je Německo. Přestože je Rusko v současné době společně s Polskem až třetí nejdůležitější destinací pro export, z hlediska budoucích příležitostí si drží druhou pozici za Německem. Druhou nejdůležitější destinací exportu českých firem je Slovensko, které si i mírně polepšilo i z hlediska země s největší exportní příležitosti – nyní se nachází na 4. místě.

Ekonomická situace vývozců se zlepšuje, může za to i slabá koruna

Za poslední rok se zvýšil počet firem, u kterých došlo ke zlepšení ekonomické situace. Pro 48 % se situace vyvinula k lepšímu, u 38 % firem je ekonomická situace podobná té před 12 měsíci. Na 56 % exportérů zvýšilo objem výroby, 50 % exportérů zvýšilo objem investic, 34 % počet zaměstnanců a 31 % jejich platy. Meziročně poklesl počet těch, kteří si myslí, že si euro udrží všechny země Eurozóny. Nicméně celých 90 % exportérů se domnívá, že se společná měna udrží minimálně v nejvyspělejších státech západní a severní Evropy. Embargo na dovoz zboží do Ruska vyvolané diplomatickým střetem mezi Ruskem a západním světem kvůli Ukrajině představuje hrozbu pro 44 % dotázaných exportérů. Celou polovinu z nich tento konflikt neovlivňuje.

            Uprchlickou krizi v důsledku konfliktů na Středním a Blízkém východě pociťovalo jako hrozbu 23 % exportérů, zatímco platební neschopností Řecka a jeho odchodem z Eurozóny se cítí být ohroženo jen 16 % exportérů. Zákaz dovozu některých výrobků do Ruska přiměl exportéry hledat trhy v EU, Spojených státech, Jižní Americe. Menší zájem je o východní trhy. Na 53 % firem vnímá pozitivně kroky ČNB k oslabení české koruny, na 27 % firem počínání ČNB nemá vliv a pouze 17 % českých firem vnímá intervence ČNB v neprospěch koruny negativně. „Oslabování kurzu koruny Českou národní bankou původně ohlášené k ukončení v roce 2016 bude – dle vyjádření budoucího guvernéra ČNB Rusnoka – pravděpodobně pokračovat i v roce 2017, rozhodující bude míra inflace. Dá se tedy předpokládat, že se exportérům bude za jinak stejných podmínek dařit i v nejbližších dvou letech.“ uvedl Pavel Krista, Account Manager GfK Czech.

            Přípravy na avizované ukončení intervencí v roce 2016 započalo 21 % firem, zatímco 31 % počká, až bude skutečně jasné, kdy ČNB přestane praktikovat politiku slabé koruny. Zhruba 27 % firem reagovat nebude nebo v tuto chvíli neví.

            Ti, kteří přípravu na posílení kurzu koruny již započali nebo tak učiní v nejbližších měsících, se na to připravují ponejvíce kurzovými zajištěními obchodované cizí měny finančními deriváty, jako jsou forwardy, swapy a opce (28%), zvýšením produktivity (15%) a rekalkulací stávajících cen (14%). Mezi další méně často zmiňovaná opatření patří smluvní doložky, „přirozený Hedging“ (nákup surovin v Eurech a prodej v Kč), tvorba finančních rezerv, směna cizí měny za koruny apod.

            Pouze 9 % českých firem pociťuje velký nebo rozhodující vliv vlády a vládní politiky na export svých firem. 16 % firem zaznamenalo v posledních 12 měsících zlepšení vládní politiky v oblasti exportu, což je oproti loňsku nárůst o dvě procenta.           

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3