Společnost DHL Express vyhlásila v říjnu letošní výsledky Exportního výzkumu DHL, který již 24 let mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální exportní trendy a klíčové faktory. Výzkum se provádí
na základě dotazování ředitelů a členů top managementu 300 českých exportních firem, které náhodným výběrem z exportní databáze zajišťuje společnost GfK.
Přestože exportní firmy očekávaly v letošním roce stagnaci objemu exportu, ve skutečnosti 48 % exportních firem uvádí meziroční vzrůst, a to je o celých 5 % více než loni. Bezmála polovina exportérů očekává také růst exportu v příštích letech, což dokazuje index exportního sebevědomí, který je s 42 % druhý nejvyšší za posledních pět let. Podmínky pro export z ČR považuje 77 % exportérů za stabilní, což je nárůst o 4 procentní body. K oživení exportu firmám letos nejvíce pomohla vyšší poptávka a nárůst zakázek (70 %), nový obchodní partner (58 %), nová technologie do výroby (40 %) a intervence ČNB v neprospěch koruny (39 %). Více než třetina exportérů se však nejvíce obává právě o budoucí vývoj koruny.
Největší příležitostí pro české exportéry v následujícím roce je celkové oživení trhu a s ním související vyšší poptávka, která znamená nové zákazníky a obchodní partnery.
„Česká ekonomika stojí na solidních základech a pokračuje i nadále v oživování. S aktuálně odhadovaným více než 4% meziročním růstem HDP se dokonce řadíme na špičku EU. Již několik let nepochybuji o významném vlivu právě našich českých exportérů na růst HDP. S nadšením také sleduji jejich optimizmus a víru v růst exportu i v dalších letech,“ uvedl Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU.
Klíčovými trhy jsou stále země Evropské unie
Pro naprostou většinu exportérů jsou klíčovými trhy stále země EU, a jejich význam dokonce ještě mírně stoupl. Druhou nejvýznamnější oblast pro české exportéry dosud představuje Rusko, avšak ubylo firem, které tam vyváží. Stejně tak ubylo firem vyvážejících do Číny, Jihovýchodní Asie a Jižní Ameriky.
Pouze 24 % firem se v nejbližších 12 měsících chystá rozšířit export do více zemí, než kam v současnosti vyváží. Kromě Evropské unie lákají vývozce trhy v Severní Americe, Číně, Jihovýchodní Asii a Blízkém a Středním východu. V příštích 12 měsících očekávají exportéři další pokles objemu exportu do Ruska.
Nejdůležitější současnou destinací i největší budoucí příležitostí zároveň je Německo. Přestože je Rusko v současné době společně s Polskem až třetí nejdůležitější destinací pro export, z hlediska budoucích příležitostí si drží druhou pozici za Německem. Druhou nejdůležitější destinací exportu českých firem je Slovensko, které si i mírně polepšilo i z hlediska země s největší exportní příležitosti – nyní se nachází na 4. místě.
Ekonomická situace vývozců se zlepšuje, může za to i slabá koruna
Za poslední rok se zvýšil počet firem, u kterých došlo ke zlepšení ekonomické situace. Pro 48 % se situace vyvinula k lepšímu, u 38 % firem je ekonomická situace podobná té před 12 měsíci. Na 56 % exportérů zvýšilo objem výroby, 50 % exportérů zvýšilo objem investic, 34 % počet zaměstnanců a 31 % jejich platy. Meziročně poklesl počet těch, kteří si myslí, že si euro udrží všechny země Eurozóny. Nicméně celých 90 % exportérů se domnívá, že se společná měna udrží minimálně v nejvyspělejších státech západní a severní Evropy. Embargo na dovoz zboží do Ruska vyvolané diplomatickým střetem mezi Ruskem a západním světem kvůli Ukrajině představuje hrozbu pro 44 % dotázaných exportérů. Celou polovinu z nich tento konflikt neovlivňuje.
Uprchlickou krizi v důsledku konfliktů na Středním a Blízkém východě pociťovalo jako hrozbu 23 % exportérů, zatímco platební neschopností Řecka a jeho odchodem z Eurozóny se cítí být ohroženo jen 16 % exportérů. Zákaz dovozu některých výrobků do Ruska přiměl exportéry hledat trhy v EU, Spojených státech, Jižní Americe. Menší zájem je o východní trhy. Na 53 % firem vnímá pozitivně kroky ČNB k oslabení české koruny, na 27 % firem počínání ČNB nemá vliv a pouze 17 % českých firem vnímá intervence ČNB v neprospěch koruny negativně. „Oslabování kurzu koruny Českou národní bankou původně ohlášené k ukončení v roce 2016 bude – dle vyjádření budoucího guvernéra ČNB Rusnoka – pravděpodobně pokračovat i v roce 2017, rozhodující bude míra inflace. Dá se tedy předpokládat, že se exportérům bude za jinak stejných podmínek dařit i v nejbližších dvou letech.“ uvedl Pavel Krista, Account Manager GfK Czech.
Přípravy na avizované ukončení intervencí v roce 2016 započalo 21 % firem, zatímco 31 % počká, až bude skutečně jasné, kdy ČNB přestane praktikovat politiku slabé koruny. Zhruba 27 % firem reagovat nebude nebo v tuto chvíli neví.
Ti, kteří přípravu na posílení kurzu koruny již započali nebo tak učiní v nejbližších měsících, se na to připravují ponejvíce kurzovými zajištěními obchodované cizí měny finančními deriváty, jako jsou forwardy, swapy a opce (28%), zvýšením produktivity (15%) a rekalkulací stávajících cen (14%). Mezi další méně často zmiňovaná opatření patří smluvní doložky, „přirozený Hedging“ (nákup surovin v Eurech a prodej v Kč), tvorba finančních rezerv, směna cizí měny za koruny apod.
Pouze 9 % českých firem pociťuje velký nebo rozhodující vliv vlády a vládní politiky na export svých firem. 16 % firem zaznamenalo v posledních 12 měsících zlepšení vládní politiky v oblasti exportu, což je oproti loňsku nárůst o dvě procenta.
(tz)