Preference v oblasti zaměstnaneckých benefitů se mění – zvláště mladá generace už tolik neslyší na finanční ohodnocení, do popředí se dostávají spíše lepší podmínky pro skloubení pracovního a osobního života a atmosféra ve firmě. Aktuální výsledky ankety pracovního portálu Profesia.cz ale ukázaly, že finanční ohodnocení vázané na výkonovou složku je pro české zaměstnance stále velmi motivující.
Výsledky ankety, kterou na svých stránkách v uplynulém měsíci vyhlásil pracovní portál Profesia.cz, ukázaly, že nejzajímavějším bonusem zůstávají pro české zaměstnance progresivní výkonové složky mzdy a podíly na zisku. Tuto možnost volilo 36 % respondentů. Pro čtvrtinu (25 %) zúčastněných je nejzajímavějším bonusem pružná pracovní doba. Celkem vyrovnané jsou preference dovolené navíc (11 %), příspěvků na pojištění (12 %) a příspěvků na vzdělání a volnočasové aktivity (9 %).
„Ještě nedávno byly různé zaměstnanecké výhody a bonusy doménou velkých, zejména nadnárodních firem, v posledních dvou až třech letech se situace v České republice výrazně mění,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „Podle našich zkušeností nabízí různé benefity svým zaměstnancům již více než polovina malých a středních firem. Nabídka zajímavých bonusů je v první řadě často využívaný nástroj pro udržení spokojenosti zaměstnanců a ocenění jejich aktivit.“
Nabídka bonusů se v průběhu let značně posunula – od stravenek a možnosti využívat mobilní telefon k pestré nabídce volnočasových aktivit, příležitostí pro vzdělávání nebo „zpružnění“ pracovní doby, pokud to charakter práce dovoluje. Roste obliba bonusů spojených s péčí o zdraví – od příspěvků na sportovní aktivity, masáže, přes zajištění nadstandardní zdravotní péče, až po příspěvky na léky, lázeňské pobyty nebo rehabilitační péči, a také využívání příspěvků na různé typy pojištění. Obecně lze říci, že je patrný odklon od jednorázových věcných bonusů a přesun k dlouhodobější podpoře zájmů nebo rozvoje zaměstnanců. Zvláště pro zaměstnance s rodinami je ale nejlákavější pružná pracovní doba, možnost pracovat z domova, případně firemní školka nebo dětský koutek.
„Firmy často volí systém tzv. Cafeterie – nabídky různých typů bonusů, z nichž mohou zaměstnanci čerpat v určitém finančním objemu,“ podotýká Zuzana Lincová. „Tím se snadno řeší disproporce v tom, že pro někoho je větší motivací jazykový kurz, pro jiného delší dovolená nebo příspěvek na pojištění. Jako nejlepší ale lidé často zmiňují naprosto nemateriální bonusy – příjemnou a přátelskou atmosféru ve firmě, respektující kolegy a možnost dělat zajímavou práci, která je naplňuje.“
(tz)