INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Téměř všechny firmy, které se zajímají o tzv. čtvrtou průmyslovou (r)evoluci považují tento trend za příležitost pro jejich podnikání. Více jak dvě třetiny firem vidí v zavádění Průmyslu 4.0 příležitost ve zvýšení produktivity práce. Více jak dvě třetiny firem očekávají ovšem při implementaci podporu ze strany státu. Vyplynulo to z bleskové ankety Svazu průmyslu a dopravy ČR a Elektrotechnické asociace ČR na konferenci "Připraveno pro Průmysl 4.0", která dnes proběhla v Obecním domě v Praze za účasti téměř 200 zástupců firem.

Záměrem této konference bylo seznámit účastníky se základními principy a některými aspekty budoucího vývoje průmyslové výroby. Průmysl 4.0, tzv. čtvrtá průmyslová revoluce, přináší úplné digitální propojení všech úrovní tvorby přidané hodnoty - od vývoje výrobku až po logistiku.

Z bleskové ankety dále vyplynulo, že přibližně 70 % výrobních firem působících v České republice považuje za hlavní přínos Průmyslu 4.0 zvýšení produktivity práce. Téměř čtvrtina firem si slibuje od zavádění Průmyslu 4.0 vyřešení nedostatku pracovních sil, zejména v technických oborech. Přibližně pětina podnikatelů předpokládá při zavádění Průmyslu 4.0 do každodenní praxe zlepšení své pozice na trhu u obchodních partnerů.

Při implementaci Průmyslu 4.0 očekávají firmy podporu od státu, v bleskové anketě se tak vyjádřily více jak čtyři pětiny firem. Nejvíce respondentů by vyžadovalo od státu daňovou podporu vývojových a inovačních aktivit přímo ve firmách (66 % firem). Téměř dvě pětiny respondentů si slibuje od implementace Průmyslu 4.0 důsledné využívání digitální komunikace státní správy ve styku s firmami. Zhruba třetina z nich očekává od státu v souvislosti se čtvrtou průmyslovou revolucí finančně nenáročné zpřístupnění výsledků vědecko-výzkumných aktivit výzkumných institucí a akademické sféry.

Zaměstnavatelé a podnikatelé poukázali i na některá úskalí úspěšného zavádění Průmyslu 4.0 jak na straně státu, tak i samotných firem. Téměř polovina respondentů upozorňuje na neexistující koncepci a strategii České republiky v oblasti digitální ekonomiky a aplikovaného výzkumu. Více než dvě pětiny zástupců firem (44 %) vnímají jako omezení zanedbaný rozvoj veřejných a neveřejných datových sítí umožňujících plnohodnotnou komunikaci. Nemalá část podnikatelské sféry (přes 40 %) se obává zvyšující se legislativní zátěže.

Na straně firem by omezujícím faktorem mohly být těžkopádné rozhodovací procesy a nechuť včas přijímat strategická rozhodnutí a také tradiční pohled na řemesla, technické a humanitní obory či nepochopení nutné interdisciplinarity profesí. Na tato dvě úskalí upozorňuje téměř polovina firem. Zhruba pětina firem bere v úvahu určité negativní aspekty zavádění Průmyslu 4.0 jako je například diktát nadnárodních korporací a zvýšení závislosti českých firem na nich. Přibližně 10 % tuzemských firem již nyní vnímá nutnost řešení personálních otázek a tlaku na snižování zaměstnanosti.

"Firmy jsou relativně slušně připraveny na implementaci prvků Průmyslu 4.0 do procesu průmyslové výroby a s tím souvisejících činností. Potřebují však, aby stát vytvořil takové podmínky, aby tato implementace mohla skutečně proběhnout. Anketa potvrdila určité obavy firem, zda je stát připraven k potřebným změnám," uvedl Jiří Holoubek, prezident Elektrotechnické asociace ČR a člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR, který byl hostitelem konference.

K výsledku ankety se vyjádřil i profesor Vladimír Mařík, ředitel Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky a vedoucí Core Teamu Průmysl 4.0, který pracoval i na Národní iniciativě Průmysl 4.0. "Výsledek ankety plně reflektuje situaci v průmyslu a diskusi na dnešní konferenci. Je třeba zdůraznit, že klíč k úspěchu Průmyslu 4.0 není v technologiích, ale ve změně myšlení lidí. Zde musí sehrát hlavní roli sféra vzdělávání, bez dostatku kvalifikovaných lidí se dopředu nepohneme."

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3