INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ilustracni retail zdroj ProfesiaCZDalší oblast, kde se se stále obtížněji daří obsazovat volná pracovní místa, je maloobchod a retail. Důvody jsou nasnadě: nízké platové ohodnocení, častá práce o víkendech a svátcích, a u některých profesí hmotná odpovědnost. Neustálý hlad po nových pracovnících také způsobuje vysoká fluktuace v tomto oboru.

Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz množství nabídek práce v obchodech neustále stoupá – v loňském roce o téměř 21 %. Oproti tomu počty uchazečů o práci klesají – v posledních dvou letech například vždy o 20 % v porovnání s rokem předchozím. Nedostatek prodavačů, zaměstnanců ve skladech i pokladních se firmám zatím zčásti daří řešit zaměstnáváním brigádníků, zejména v nejnáročnějším předvánočním období, dlouhodobě se ale nedostatek zaměstnanců v obchodě prohlubuje.

„Oblast retailu prošla v posledních letech změnami, například díky stále silnější pozici internetových obchodů. Bez ohledu na tyto změny ale poptávka po zaměstnancích v obchodech roste,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „I když počet reakcí na nabízená volná místa je stále vysoký, velká fluktuace v tomto oboru vyvolává stálou potřebu náboru nových pracovních sil, zejména u velkých prodejců.“ 

Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz firmy nejčastěji hledají prodavače (více než 30 % z celkového počtu nabídek v roce 2015), pokladní a odborné prodejce (obojí 15 %), nejméně nabídek je na administrativní pozice. Nejvíce zájemců reagovalo na inzerované pozice prodavač (30 %), odborný prodejce (22 %), pokladní (11 %) a vedoucí prodejny nebo provozu (10 %). Pokud se týká regionálního porovnání, nejvíce nabídek (přes 40 %) i reakcí na ně (rovněž 40 %) je z Prahy, dále s velkým odstupem následují kraje Jihomoravský (12,5 % nabídek a 13 % reakcí) a Středočeský (12 % nabídek a 15 % reakcí). Na opačném konci žebříčku je Liberecký kraj (2 % nabídek, 1,5 % reakcí) a Vysočina (2 % nabídek a 1 % reakcí).

Důvodem, proč v prodejnách a jejich zázemí nechce pracovat tolik lidí, kolik by bylo potřeba, jsou především platové podmínky. Ty se samozřejmě liší podle typu a zaměření obchodu, nicméně z informací o průměrných platech vyplývá, že práce pokladní nebo prodavače je přibližně na polovině průměrné mzdy v ČR. K nízké úrovni platů ještě přidejme poměrně vysokou náročnost práce v obchodě – ať už jde o nutnost pracovat často o víkendech a ve večerních nebo nočních hodinách, fyzickou náročnost při manipulaci se zbožím nebo hmotnou odpovědnost pokladních. Obchodníkům se daří zaplňovat volná místa nárazově brigádníky, na pozicích doplňovačů zboží, skladových manipulantů, ale i pokladních také stále častěji potkáváme pracovníky z východoevropských zemí. Problém je ale zejména u odborných prodejců zboží, od nichž se očekává znalost dané oblasti. Stejně jako v mnoha dalších oborech, i zde vede cesta ke změně přes renesanci učňovského školství, případně výchovu „dorostu“ samotnými firmami.   

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3