INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Index očekávání firem, který ČSOB čtvrtletně zjišťuje mezi malými a středními podnikateli, v mezikvartálním srovnání poklesl o 11,7 bodu. Přes poměrně výrazný pokles však stále naznačuje převažující optimismus na úrovni +14,2 bodu. Za  celkovým snížením stojí pokles všech tří dílčích složek, nejvýrazněji se na propadu podepsal ukazatel vývoje objemu investic. Naopak nejstabilněji se podnikatelé projevují v oblasti rozšiřování podnikání.

Průzkum ČSOB dlouhodobě ukazuje, že nálada podnikatelů do velké míry závisí na výši obratu společnosti. Nůžky mezi malými a většími firmami se přitom čím dál více rozevírají. Obecně platí, že optimističtější a v čase názorově stabilnější jsou největší firmy. Naproti tomu výrazně pesimističtější jsou ti nejmenší. To platí ve všech sledovaných oblastech. Nejhůře malé firmy podle šetření ČSOB hodnotí současnou ekonomickou situaci. „Na vině mohou být i legislativní změny v několika předchozích měsících. Přeci jen větší firmy mají zpravidla samostatné účetní oddělení, naopak živnostníka nebo menší firmu každá nová administrativní povinnost zatíží více,“ doplňuje možné příčiny výsledku Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB.

Zatímco se loňský rok nesl ve znamení zvýšených investic, letošní investiční plány firem jsou rozhodně skromnější. Za propadem indexu stojí totiž především dílčí index vývoje investic. Ze 46 % v minulém kvartále poklesl podíl firem, které letos očekávají větší investice než loni, na 39 procentních bodů. Ukazatel vývoje investic zaznamenal snížení i meziročně (o 3 %). Vedle toho došlo k nárůstu (o 7 %) u firem, které své investice plánují omezit (38 %).

Nejstabilnější ze sledovaných dílčích indexů v čase je dílčí index rozšíření podnikání. Zachovat podnikání ve stávajícím rozsahu plánuje pro období příštích 12 měsíců 70 % firem, rozšířit jej chce 18 % subjektů. O omezení, přerušení nebo ukončení podnikání uvažuje 8,5 % podnikatelů. Prodej nebo předání firmy zvažuje jen minimum oslovených. „Dílčí ukazatel rozšíření podnikání vyjadřuje do vzdálenější budoucnosti směřující sentiment firem, můžeme tedy konstatovat, že v náladách týkajících se podnikání převažuje spíše optimismus. V této otázce mají podnikatelé navíc poměrně jasno a nerozhodný postoj vyjadřují jen 2 % dotázaných,“ dodává Martin Kupka, hlavní ekonom ČSOB.

Stabilně klesajících tendencí dlouhodobě doznává i dílčí index vývoje poptávky, který propadl už počtvrté v řadě. A to i přesto, že se zvýšil podíl firem, podle kterých poptávka po jejich zboží v příštím kvartále poroste (o 5 %). Podíl pesimistických firem se totiž zvýšil ještě více (o 7 %).

Podpoří podnikatele kampaní

Podnikatelskými potřebami klientů se ČSOB zabývá nejen v rámci šetření IOF. V letošním roce přichází s novou komunikační strategií Rozumíme potřebám vašeho podnikání. Z ní vychází kreativní koncept Vidíme, co je za tím. „Mnoho lidí si neuvědomuje, kolik práce, času, starostí a odhodlání se skrývá za tím viditelným – tedy za produkty a službami českých podnikatelů. My v ČSOB to ale vidíme a prostřednictvím televizního spotu to ukážeme,“ dodává Lukáš Fiala, manažer marketingu Firemního bankovnictví ČSOB. Kampaň na sebe vezme, kromě televizního spotu, i formu venkovních reklamních ploch, radia a bannerů odkazujících na stránku kampaně a na YouTube.

Průzkum Index očekávání firem probíhá mezi 500 středními a malými společnostmi napříč obory podnikání. Každý z dílčích indexů, který je rozdílem pozitivních a negativních očekávání firem, může nabývat hodnot od -100 do +100 bodů. Celkový index je pak průměrem dílčích indexů vývoje poptávky, investic a plánované úrovně podnikání.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3