INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ruská federace je pro české exportéry nejzajímavější vývozní destinací. Mezi TOP 10 zemí zájmu vývozců se však dostaly také Spojené státy, které se tak staly pomyslným skokanem roku. Lze k nim zařadit také Írán a Srbsko. Do TOP 10 zemí zájmu našich vývozců se však dostaly i země jako je Saúdská Arábie a Spojené Arabské Emiráty.

„Amerika je mezi českými exportér čím dál populárnější. Vývozci už netrpí přílišným respektem k tamnímu trhu a začínají na něm být velmi úspěšní. Nejlépe se jim zatím daří v oblasti IT, v leteckém průmyslu a ve zdravotnictví,“ řekl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) Radek Špicar.

V souvislosti s obavami z vystoupení Velké Británie z Evropské unie se zástupci firem letos začali více zajímat právě o tuto zemi a na přední příčky zájmu se po několika letech opět dostala Ukrajina. Stabilní poptávka je po informacích o Číně a Německu. Vyplývá to ze zjištění SP ČR mezi firmami, které se v Praze ve dnech 22. až 24. června zúčastní dvoudenní konzultace představitelů firem s ekonomickými diplomaty a řediteli zahraničních kanceláří agentury CzechTrade.

Setkání firem spolupořádá SP ČR od roku 2002 a pravidelně se jich účastní na 400 zástupců firem. V letošním roce proběhne téměř 2,5 tisíce individuálních schůzek a právě na základě počtu přihlášených exportérů o informace z dané země byl vyvozen zájem o konkrétní teritorium.

Podle zjištění SP ČR se potenciál zájmu o ruský trh pohybuje kolem 27 procent. Jen o něco menší zájem je o podnikání v Číně. Třetí v pořadí je Saúdská Arábie, která letos vytlačila obvykle třetí příčku držící Německo.

Výrazný skok v zájmu českých firem je patrný ve vztahu k USA. Poprvé od roku 2002, kdy SP ČR začal zjišťovat pořadí zájmu o jednotlivé trhy, se Spojené státy dostaly nejen do TOP 10, ale i na celkové šesté místo zájmu mezi téměř stovkou zkoumaných zemí.

Mezi prvními čtyřiceti zahraničními trhy, o něž je největší zájem, figuruje pouze sedm členských zemí EU.

Ukazuje se tudíž, že firmy zjišťují převážně informace o trzích mimo evropskou osmadvacítku. Poměrně vysoký je zájem o Ázerbájdžán, Vietnam, ale také o některé jihoamerické státy či Bělorusko.

Zájem mezi čtyřicítkou nejvíce poptávaných zemní je ze tří čtvrtin o trhy mimo hranice Evropy. Jestliže před několika lety jednoznačně směřoval do zemí bývalého Sovětského svazu, nyní je proces diverzifikace širší. Do popředí se dostaly i země jako je Kuba, řada firem se zajímá o Irák.

„Exportéři nám vysílají jasný signál, potřebují podpořit obchod se zeměmi třetího světa. Stát by měl prioritně směrovat své proexportní aktivity do zemí mimo EU, kde by měl posílit síť ekonomických diplomatů. Jsou to často těžká teritoria, o to více v nich potřebují nové kanceláře CzechTrade, potřebují tam síť diplomatů,“ uvedl prezident SP ČR Jaroslav Hanák. Jak také dodal, „ústavní činitelé výrazněji častěji cestují do ciziny provázení podnikatelskými misemi. Je však třeba se častěji o potřebných destinacích diskutovat“.

Nově se na konzultacích zástupců firem s ekonomickými diplomaty a vedoucími zahraničních kanceláří CzechTrade podíleli i čtyři zemědělští diplomaté a experti Klientského centra pro export, specializovanými na jednotlivé sektory průmyslu. Celkově letos počet konzultujících ekonomických diplomatů dosahuje 168, kteří poskytnou informace o 98 zemích. V rámci setkání budou firmám k dispozici i zástupci České podnikatelské reprezentace při Evropské unii – CEBRE, které poskytuje služby a informace v oblasti evropské legislativy, fondů a programů EU, veřejných zakázek atd. (www.cebre.cz). Spoluzakladatelem CEBRE je také SP ČR.

 

Top 10 zemí zájmu českých exportérů dle zjištění SP ČR

 

 Pořadí zemí - 2016

Pořadí zemí - 2015

 

1. Rusko

1. Rusko

 

2. Čína

2. Čína

 

3. Saúdská Arábie

3. Německo

 

4. Srbsko

4. Brazílie

 

5. Německo

5. Indie

 

6. Spojené státy americké

6. Vietnam

 

7. Indie

7. Kazachstán

 

8. Írán

8. Turecko

 

9. Spojené arabské emiráty

9. Polsko

 

10. Velká Británie/ Ukrajina / Chile

10. Saúdská Arábie

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3