Občané České republiky pracující v zaměstnaneckém poměru mají velmi kladný postoj k podnikání. Ukazují to výsledky exkluzivního průzkumu agentury IPSOS, který zpracovala pro MAKRO v rámci oslav Dne soukromého podnikání.
Kdyby měli dotázaní tu možnost, takřka v polovině případů (46,7 %) by vyměnili zaměstnanecký poměr za podnikání. Nejčastěji by přitom dotázaní volili podnikání v oblasti gastronomie. Podnikatele nejen z této oblasti podpoří společnost MAKRO v Den soukromého podnikání, který letos vychází na úterý 11. října 2016. Záštitu nad projektem převzal ministr zemědělství Marian Jurečka.
Doby, kdy lidé hleděli na podnikatele skrz prsty, jsou pryč. Více než polovina (60 %) respondentů průzkumu uvedla, že pokud někdo podniká, vzbudí to jejich zájem, a téměř pětina (18,7 %) si takových lidí váží. Pozitivní pohled na podnikání ale klesá s věkem. Nejpřístupnější je nejmladší generace pracujících, a s tím také souvisí ochota pustit se do něčeho vlastního. Tomu jsou nejvíce nakloněni lidé od 18 do 35 let. Pokud by se čeští zaměstnanci pustili do podnikání, bylo by to nejčastěji v gastronomii (29,2 %), v digitálním byznysu (16,6 %) nebo v obchodování (16,4 %).
Drobné podnikání jako pilíř české ekonomiky
Češi ale podceňují význam českých podnikatelů pro ekonomiku země, i když většina z nich (75,6 %) má podnikatele v rodině nebo mezi svými přáteli. Myslí si, že nejvíce lidí zaměstnávají zahraniční firmy a státní správa. Na české podnikatele vsadilo pouze 18 procent respondentů. Při tom malé a střední firmy podle Českého statistického úřadu tvoří až 99 procent všech podnikatelských subjektů na českém trhu. Podnikatelé zaměstnávají kolem 60 procent Čechů v podnikatelské sféře a produkují 53 procent veškeré přidané hodnoty v zemi.
„Zejména ve venkovských oblastech je podnikání jednou z cest, jak v nich udržet mladé lidi. Také proto usilujeme o vytrvalé zlepšování podnikatelského prostředí. Menší producenti, například potravináři, dokáží vyrobit vysoce jakostní potraviny. Tím nejenom zpestřují nabídku na trhu, ale také poskytují pracovní místa lidem ve svém okolí a přispívají k rozvoji svého regionu,“ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.
Den pro podnikatele ve 25 zemích světa
„Podnikatelé pracují tvrdě každý den, překonávají mnoho překážek. Proto jsme se rozhodli je ocenit za toto úsilí a věnovat jim speciální den. Den soukromého podnikání se uskuteční v 25 zemích po celém světě. Věříme, že se nám povede zavést tradici a budeme slavit každý rok,“ vysvětluje Guillaume Chêne, výkonný ředitel MAKRO ČR/METRO SR.
V tento den (v úterý 11. října 2016) budou mít podnikatelé po celé České republice připravané speciální nabídky a slevy pro své zákazníky. Zájemci je mohou jednoduše najít na přehledné interaktivní mapě na webu www.denpodnikani.cz. Společnost MAKRO podpořila projekt reklamní kampaní tak, aby se o ní dozvědělo co nejvíce zákazníků malých podnikatelů.
Den soukromého podnikání pořádá společnost MAKRO Cash & Carry. Partnerem akce je Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Asociace společenské odpovědnosti, United Nations World Food Programme a Nadační fond pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením s projektem Srdcerváči.
***
METRO/MAKRO Cash & Carry provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů ve 25 zemích. Společnost celosvětově zaměstnává přibližně 110 000 lidí a za fiskální rok 2014/2015 dosáhla prodejů v celkové výši 30 miliard EUR. METRO Cash & Carry tvoří prodejní divizi skupiny METRO GROUP, která je jednou z největších mezinárodních retailových společností. Za fiskální rok 2014/2015 dosáhl její obrat 59 miliard EUR. Společnost působí ve 29 zemích, má 220 000 zaměstnanců a provozuje zhruba 2 000 obchodů. Výkon skupiny METRO GROUP je založen na síle obchodních značek, které působí nezávisle ve vlastních tržních segmentech: METRO/MAKRO Cash & Carry jako světový lídr v oblasti samoobslužných velkoobchodů, Media Markt a Saturn jako evropský lídr v oblasti prodeje spotřební elektroniky a Real hypermarkety.
(tz)