INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Letní sezóna dovolených se u Čechů i letos nesla v duchu osvědčených evropských destinací. Mezi nejoblíbenější dovolenkové země se tradičně zařadilo Řecko a Chorvatsko. Nárůst objednávek o celých 30 % pak cestovní agentura Invia zaznamenala v případě Bulharska a Španělska. Češi pro svou dovolenou nejčastěji volili stravování v podobě all inclusive služeb a leteckou dopravu, ubytovávali se především ve tříhvězdičkových hotelech. Využít mohli také snížených cen zájezdů, některé meziročně zlevnily až o dva tisíce korun.

Tradičně nejvyhledávanějším cílem turistů jsou řecké ostrovy. Řecko tak v létě tvořilo 26% podíl na celkovém prodeji dovolených u cestovní agentury Invia. Druhou příčku v žebříčku nejoblíbenějších destinací zaujalo Chorvatsko s 15% podílem a třetí pozici obsadilo Bulharsko se 14% podílem na prodeji zájezdů u cestovní agentury Invia. „Právě v případě Bulharska došlo k výraznému nárůstu poptávky oproti loňskému roku. Cestovní agentura Invia registrovala meziroční zvýšení v počtu objednávek dovolené do bulharských letovisek o 31 %. Obdobný nárůst zájmu zaznamenala agentura i v případě prodeje zájezdů do Španělska,“ vysvětlil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem zájezdů přes internet na tuzemském trhu.

Výrazné zvyšování poptávky v letošní sezóně bylo možné pozorovat i v případě České republiky a okolních států jako Slovenska, Rakouska či Maďarska. Ze vzdálenějších destinací pak rostla poptávka po Kanárských ostrovech, Černé hoře nebo též po Spojených arabských emirátech. Zájem o Turecko, Egypt a Tunisko naopak v letních měsících poklesl.

Zájezdy oproti loňsku zlevnily

Češi letos v létě utráceli za dovolenou v průměru 12 232 Kč na osobu, což je o 676 Kč méně než v loňské letní sezóně. Za poklesem průměrné ceny prodaných zájezdů stojí především snižování cen pobytů, k němuž v letošní sezóně došlo. „Z desítky nejpopulárnějších turistických cílu bylo nejvíce zlevněno Turecko. Průměrná cena prodaného zájezdu do této destinace letos činila 14 548 Kč na osobu, což je o 1 933 Kč méně než loni. Čtyřčlenná rodina tak na své dovolené mohla oproti loňsku ušetřit bezmála 8 tisíc,“ dodal Michal Tůma z cestovní agentury Invia, která letos v létě zprostředkovala dovolenou pro více než 200 tisíc lidí.

Češi si dopřávali stravu all inclusive, 40 % turistů volilo tříhvězdičkové hotely

Největší zájem byl v létě o pobyty se stravou all inclusive, které tvořily 50 % ze všech prodaných zájezdů. Klienti cestovní agentury Invia v průměru utráceli za all inclusive zájezdy 15 609 Kč na osobu. V letošním roce rostla rovněž poptávka po dovolených s polopenzí, které zaujímaly 24% podíl na prodeji dovolených. Oproti loňskému roku registrovala cestovní agentura Invia zvýšení poptávky po zájezdech s polopenzí celkem o 12 %. Dovolenou bez zajištěné stravy pak v letní sezóně preferovalo 18 % turistů. 6 % cestovatelů mělo zajištěné pouze snídaně.

Turisté se nejčastěji ubytovávali ve tříhvězdičkových hotelech, které tvořily 40 % z celkové poptávky u cestovní agentury Invia. Čtyřhvězdičkové hotely volilo 29 % a pětihvězdičkové 7 % cestovatelů. Právě podíl prodeje zájezdů s ubytováním v pětihvězdičkových hotelech meziročně mírně klesl, a to o 1,5 procentního bodu. Průměrná cena zájezdu s ubytováním ve tříhvězdičkovém hotelu činila 11 661 Kč na osobu, za čtyřhvězdičkový hotel si lidé připláceli v průměru 3 853 Kč a za pětihvězdičkový 6 630 Kč.

Doprava letadlem zůstala nejoblíbenější, zvolily ji dvě třetiny turistů

Zákazníci cestovní agentury Invia se v létě dopravovali na svou dovolenou nejčastěji letadlem. Letecké zájezdy tvořily na celkovém prodeji dovolených dokonce 65 %. Průměrná cena prodaných leteckých pobytů pak letos činila 15 546 Kč na osobu. „Turisté si oproti loňskému roku také častěji zajišťovali dopravu sami. Zájem o vlastní dopravu meziročně stoupl o tři procentní body, tento druh přepravy tak tvořil 27% podíl na celkovém prodeji dovolených,“ doplnil Michal Tůma z cestovní agentury Invia a dodal, že za zájezdy s vlastní dopravou zaplatili turisté letos průměrně 5 711 Kč. Autobusovou dopravu pak v letošní sezóně volilo nejméně turistů, tvořila pouze 8 % z celkového prodeje dovolených.

10 nejoblíbenějších destinací v letní dovolenkové sezóně

 

 

Podíl na prodeji léto 2016

Průměrná cena na osobu 2016

Podíl na prodeji léto 2015

Průměrná cena na osobu 2015

Řecko

26 %

15 173 Kč

26 %

15 534 Kč

Chorvatsko

15 %

6 925 Kč

14 %

6 981 Kč

Bulharsko

14 %

12 904 Kč

11 %

13 256 Kč

Itálie

12 %

8 142 Kč

11 %

7 348 Kč

Španělsko

7 %

17 423 Kč

5 %

18 040 Kč

Egypt

5 %

14 281 Kč

5 %

15 360 Kč

Turecko

4 %

14 548 Kč

12 %

16 481 Kč

Tunisko

3 %

12 285 Kč

4 %

12 774 Kč

Česká republika

2 %

3 377 Kč

1 %

3 092 Kč

Kypr

2 %

15 321 Kč

2 %

16 706 Kč

Prodej dovolených podle typu stravy

Typ stravy

Podíl na prodeji léto 2016

Průměrná cena na osobu 2016

Podíl na prodeji léto 2015

Průměrná cena na osobu 2015

All inclusive

50 %

15 609 Kč

53 %

16 201 Kč

Polopenze

24 %

10 383 Kč

22 %

10 949 Kč

Bez stravy

18 %

5 798 Kč

18 %

6 078 Kč

Snídaně

6 %

10 268 Kč

6 %

10 981 Kč

Plná penze

1 %

14 028 Kč

2 %

14 174 Kč

 Prodej dovolených podle typu dopravy

Typ dopravy

Podíl na prodeji léto 2016

Průměrná cena na osobu 2016

Podíl na prodeji léto 2015

Průměrná cena na osobu 2015

Letecky

65 %

15 546 Kč

68 %

16 065 Kč

Vlastní

27 %

5 711 Kč

24 %

5 761 Kč

Autobus

8 %

7 499 Kč

8 %

7 408 Kč

 Prodej dovolených podle úrovně hotelu

Typ stravy

Podíl na prodeji léto 2016

Průměrná cena na osobu 2016

Podíl na prodeji léto 2015

Průměrná cena na osobu 2015

Hotel 3*

40 %

11 661 Kč

39,5 %

12 368 Kč

Hotel 4*

29 %

15 514 Kč

28 %

15 927 Kč

Hotel 2*

8 %

9 401 Kč

8 %

9 482 Kč

Hotel 5*

7 %

18 291 Kč

8,5 %

19 856 Kč

Bez označení

16 %

6 591 Kč

16 %

6 896 Kč

Zdroj: Statistiky Invia

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3