INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Od 31. května platí v Česku zákaz kouření v restauračních zařízeních. Na základě zkušeností ze zahraničí předpokládají analytici ze společnosti BDO, že pokles tržeb u restauračních zařízení bude v řádu jednotek procent a nepřesáhne dvoucifernou hranici. Objem prodaných tabákových výrobků sice mírně klesne, ale v následujících letech se předpokládá návrat na původní úroveň. I přes snížení daňových příjmů do státního rozpočtu způsobené poklesem tržeb, by měl být dopad na státní rozpočet z dlouhodobého hlediska pozitivní. Náklady spojené s léčbou nemocí přímo způsobené kouřením jsou pro stát vyšší než daňové příjmy. Tyto předpoklady vznikly mimo jiné na základě analýzy z dopadů u států, jež v minulých letech zákaz také zavedly. Jedná se o Irsko, Norsko, Itálii, Skotsko a Anglie.

Propad tržeb pravděpodobně nepřesáhne 10 %

Zákaz kouření představuje pro provozovatele restauračních zařízení zásah do jejich podnikání. Většina podniků, kde se doposud smělo kouřit, s napětím očekává, jak se zákaz promítne do jejich tržeb. „Česká restaurační zařízení čeká dočasný pokles tržeb. U většiny by ale neměl přesáhnout 10 %. Stejný vývoj již proběhl v zemích, které zákaz zavedly dříve. V Anglii poklesly tržby v barech o necelých 5 %, v Irsku o 3 %, ve Skotsku o 10 %. V Norsku se situace v barech výrazněji nezměnila, jen restaurace vykázaly snížené tržby o 3 %,“ uvádí Lukáš Hendrych z auditorské a poradenské společnosti BDO.

Spotřeba tabáku klesne, ale jen dočasně

Analýza dat agentury Euromonoitor ukázala, že ve většině evropských zemí, které zavedly zákaz kouření v restauračních zařízeních, došlo k průměrnému snížení prodeje cigaret o 4 %. Velmi výrazný pokles prodejů cigaret zaznamenalo Španělsko (20 %) a Řecko (15 %). Naopak velmi nízký pokles tržeb do 2 % vykázalo Rakousko, Belgie, Holandsko, Finsko, Norsko, Itálie a Francie. Ve většině zmíněných zemí se ale objem tržeb za tabákové výrobky vrátil na úroveň před zákazem již do dvou let.

Tržby navýší nekuřáci

Největší obavou provozovatelů restauračních zařízení je úbytek kuřáků. Zároveň se obávají, že nekuřáci tento úbytek nevykompenzují. „Starost provozovatelů o své podnikání je pochopitelná a mírný úbytek tržeb od kuřáků je nevyhnutelný. Hlavní výzvou pro provozovatele a jejich marketingové dovednosti bude zacílení na více jak polovinu Čechů, kteří cigarety k životu nepotřebují. Zejména pak na nekuřáky, kteří restaurační zařízení doposud navštěvovali jen sporadicky,“ uvádí Lukáš Hendrych z BDO. Na základě dat ze zahraničí, lze navíc usuzovat, že počet kuřáků, kteří navštěvují restaurační zařízení se přibližně po roce vrátí na úroveň, jež byla před zákazem kouření v restauracích a barech.

Ondřej Hubatka, BDO

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3