INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

ProfesiaCZSituace v gastro segmentu a ubytovacích službách je podle informací z mnoha provozoven kritická. Soudě podle počtu nabídek v tomto oboru na pracovním portálu Profesia.cz bylo množství pracovních nabídek v loňském roce sice vyšší, ale oproti loňsku značně kleslo množství reakcí. Jinými slovy – restaurace a hotely sice nabízejí podobné množství pracovních příležitostí jako v loňském roce, ale zájem o ně projevuje výrazně méně lidí.

A to situaci v segmentu, který se potýká s dlouhodobým nedostatkem lidí – zejména číšníků, kuchařů, pomocných kuchařů a recepčních – ještě zhoršuje.

„Nedostatek lidí v gastronomických a ubytovacích službách má několik důvodů: jde o fyzicky i psychicky náročnou práci, která není dostatečně finančně ohodnocená, pokud pomineme špičky v oboru. Je zde tradičně velmi vysoká fluktuace, z povahy práce vyplývá, že pracovní doba je často delší než 8 hodin denně,“ rozkrývá specifika tohoto oboru Zuzana Lincová, ředitelka pracovního portálu Profesia.cz.

Nejvíc vydělají šéfkuchaři

Jak vypadá finanční ohodnocení v tomto oboru? Podle údajů na Platy.cz si nejvíce vydělají šéfkuchaři, u nichž se průměrná měsíční hrubá mzda pohybuje v ČR okolo 30 000 Kč, pak someliéři s průměrem kolem 25 000 Kč. Na opačném konci žebříčku jsou číšníci s průměrnou mzdou 15 000 Kč, pokojské a pomocní kuchaři s necelými 13 000 Kč. Z regionálního pohledu jsou v gastro a hotelnictví nejvyšší mzdy v Praze (21 000 Kč), v krajích Plzeňském (18 000 Kč), Karlovarském (17 200 Kč) a Vysočina (17 000 Kč). Nejnižší průměrné mzdy ve výši 15 000 Kč jsou v krajích Moravskoslezském a Pardubickém.

Růst mezd u vybraných pozic 

Současný stav v tomto segmentu má negativní vliv i na stávající zkušené zaměstnance. „Z mnoha stran slyšíme, že v dnešní době restaurace a hotely zaměstnají prakticky kohokoliv, kdo zvládne odnést talíř, objednat jídlo, oškrábat brambory nebo umí mluvit německy či anglicky. To ale znamená větší nápor na dlouhodobé zkušené zaměstnance, kteří nezodpovídají jen za sebe, ale také za lidi, kteří zdaleka nedisponují zkušenostmi, které ke kvalitně odvedené práci potřebují. Proto je pro majitele a manažery stěžejní si své kmenové zaměstnance udržet,“ varuje Zuzana Lincová.

A jak získat nové, pokud možno kvalitní zaměstnance? Možnost konkurovat nabídkou vyšších platů je v tomto oboru poměrně malá, proto je třeba řešit situaci jinak. „Lidé stále více slyší na značku – proto snáze sežene zaměstnance podnik, který má dobrou pověst a nabízí kvalitní služby. Mnoho zájemců přitáhne i možnost kariérního růstu – investice do vzdělání také zaměstnance dobře stimulují k věrnosti,“ uvádí Zuzana Lincová. „Vyplácí se také spolupráce se školami – některé provozovny například nabízejí studentům v oboru číšník/servírka motivační příspěvek už v době studia.“

K řešení problémů s nedostatkem lidí pomůže i originální nápad. Příkladem je aktuální akce služby DámeJídlo.cz. „Napadlo nás nabídnout zejména studentům, kteří v letním období užívají prázdnin, možnost přivydělat si, a navíc získat k zapůjčení vlastní dopravní prostředek,“ říká Jan Matějů, CEO DámeJídlo.cz. „Každý, kdo u nás odpracuje do konce září alespoň 24 směn, získá na léto bezplatně zapůjčený skútr.“

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3