Zájem o lokální produkty stoupá. Především ženy by české autorské produkty chtěly kupovat. Nejen na internetu jsou ale lokální obchodníci vidět málo. Téměř tři čtvrtiny zákazníků by raději koupilo originální výrobek od českého prodejce než od velké zahraniční značky. Kde ale tyto lokální obchodníky najít?
Zákazníci stále častěji vyhledávají specializované obchody. Tento trend je nejvíce vidět v textilním průmyslu a módě. Alespoň občas nakupuje on-line více než 70 procent Čechů. V šatnících sice stále převládají zahraniční značky, zájem o ty české je ale velký. „On-line nákupy jsou pro lidi pohodlnější a šetří jejich čas. Obzvlášť ženy v dnešní době často pracují na plný úvazek, zároveň pečují o rodinu a na hledání originálních butiků nemají čas. ABC Českého Hospodářství sdružuje ve své databázi právě menší lokální firmy, české výrobce a poskytovatele služeb. Přehledné třídění a základní informace o firmách zákazníkům usnadní vyhledávání. Od roku 2013 navíc nabízí tvorbu e-shopů na míru, a to nejenom pro český, ale i německý a polský trh,“ uvedl Predrag Dukič, spolumajitel internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.
České lokální výrobky jsou často originálnější i kvalitnější než ty zahraniční. Největší problém mají malé firmy s propagací. Více než polovina menších firem nemá vlastní webovou stránku. Pokud už nějakou mají, informace na ní jsou často naprosto nedostačující a nepřehledné. „Základem je být vidět na sociálních sítích. Velké procento spotřebitelů by uvítalo podrobnější informace o firmách i jejich výrobcích. Právě ABC Českého Hospodářství to spotřebitelům poskytuje. Navíc nabízí i prostor k diskusi u každé z registrovaných firem. Názory ostatních spotřebitelů jsou dnes pro orientaci v nabízených službách a výrobcích zásadní,“ řekl Predrag Dukič.
„Doba, kdy vám sousedka doporučila kadeřnici, ke které jste pak chodili po zbytek života, je pryč. Dnes lidé na internetu tráví spoustu času pročítáním diskusí a názorů ostatních spotřebitelů. Chtějí kvalitu, ale zároveň i přijatelnou cenu. Jeden špatný příspěvek v diskusi může malé firmě zničit jméno. Lidé přestávají být loajální ke svým ozkoušeným poskytovatelům služeb. Klientela se přelívá neuvěřitelnou rychlostí. Být vidět by tak mělo být především pro menší a střední podnikatele zásadní,“ vysvětlil Predrag Dukič. Otevřený diskusní prostor, který internet nabízí, velkým firmám ubírá na důvěryhodnosti. Každý přešlap je daleko více vidět. Více zákazníků s sebou totiž nese i větší riziko špatných recenzí. I proto lidé stále více hledají v nabídce lokálních dodavatelů. Malé firmy v nich vzbuzují větší důvěru.
Lidé stále nejčastěji nakupují v hypermarketech a nákupních centrech. Skoro třetina kupujících některé produkty – především maso, ovoce a zeleninu – raději koupí na farmářském trhu nebo ve specializovaném místním obchodě. Stále důležitější je pro spotřebitele zejména u potravin prokazatelný původ a způsob pěstování rostlin či chovu zvířat. „ABC Českého Hospodářství prošlo v roce 2007 celkovou inovací. V současné době nabízí databázi široké škály nejrůznějších českých prodejců a poskytovatelů služeb. V letošním roce evidujeme v systému více než 80 tisíc aktivních firem a podnikatelů. Najdete tu tradiční dodavatele, zajímavé tipy, kam na masáž nebo kosmetiku, ale i velmi netradiční a stále vyhledávanější nabídky. V Česku se znovu objevují modistky, bylinkářky, léčitelé. V databázi máme například i firmy, které vyrábějí kvalitní pomůcky pro lidi s handicapem. Obecně přestává platit tvrzení, že co je zahraniční, je automaticky lepší,“ popsal Predrag Dukič, spolumajitel internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.
(tz)