Několikaletý pokles vzájemného obchodu mezi Českou republikou a Ruskou federací je minulostí. Po čtyřletém pádu našich exportů do Ruska bude rok 2017 opět rostoucí. Tempo vývozů do největší země světa za prvních devět měsíců překračuje celkovou míru růstu našich exportů více jak dvojnásobně.
Mimořádně dobrý bude i náš import z Ruska, kde vlivem růstu cen klíčových komodit rosteme meziročně o více jak polovinu. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a Komerční banka (KB) představují u příležitosti návštěvy prezidenta ČR Miloše Zemana v Ruské federaci Analýzu vzájemného obchodu a investic.
Analýza ukazuje, že zatímco v roce 2012 byly naše vývozy do Ruska ještě ve výši 118 miliard korun ročně, v roce 2016 už to byly pouze 75,2 miliardy. Poruchy ve struktuře ruského hospodářství ve vazbě na ceny ropy a plynu, propad rublu nebo sankce, znamenaly změnu chování bank, financujících exporty do Ruska z celého světa. To v důsledku znamenalo propad obchodů i našich vývozců, a to až na 60 % hodnoty dosažené před pěti lety. Zlom nastal až v letošním roce, kdy opět rosteme, a to tempem 12,1 %, zatímco náš celkový export do všech světových destinací roste v tomto roce zatím tempem 5,4 %.
Výsledkům odpovídá i průzkum AMSP ČR na vzorku 500 malých a středních podniků, který prováděla agentura Ipsos. Z něho vyplývá, že plných 38 % exportérů dodává na trhy SNS a dalších 6 % vývozců hodlá do těchto teritorií vyvážet v nejbližší době. Země SNS se tak staly po státech EU druhou nejvýznamnější skupinou našich exportních partnerů. Podle stejného výzkumu je právě Rusko hned po Německu druhou nejzajímavější destinací, kam hodlají naši vývozci rozšířit svoje obchodování.
Nejčastějšími výrobky, které exportujeme do Ruska, jsou díly a příslušenství motorových vozidel a obecně dopravní prostředky, dále ICT, průmyslové stroje, kočárky, hračky a sportovní potřeby nebo elektrické přístroje. Tři čtvrtiny našeho vývozu tvoří zboží a výrobky, čtvrtinu potom služby, zejména v oblasti cestovního ruchu, dopravní služby, služby z oblasti spojů nebo stavebnictví.
Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR k analýze a průzkumu uvádí: „Rusko se po letech půstu začíná stávat opět velkou výzvou našich exportérů. Lepšící se ekonomická kondice Ruské federace, chuť dovážet průmyslové komodity a investiční celky a vyšší ochota bank podílet se na financování exportů do tamních destinací znamená, že naši výrobci a obchodníci opětovně berou našeho tradičního průmyslového partnera útokem. Zaznamenáváme nejvyšší zájem o marketingovou a exportně-finanční podporu do Ruska za poslední léta.“
Ještě větších nárůstů dosahujeme v oblasti dovozů ruských produktů do ČR, kde jsme za poslední čtyři roky poklesly ze 154, 9 miliard korun v roce 2012 na 83,9 miliard korun v loňském roce. Jen za prvních devět měsíců ale rosteme tempem 52,9 % a již ke konci září byla naše dovozy z Ruska vyšší než za celý uplynulý rok. V dovozových položkách převažují produkty na bázi zemního plynu a ropy, jejichž cenový nárůst je hlavním důvodem mimořádně zvýšeného importu z Ruska.
Z pohledu investic nepatří Rusko mezi nejaktivnější investory v ČR. Podíl ruských investic na všech zahraničních investicích v ČR činí pouze 0,61 % a je v celkové výši na úrovni necelých 18 miliard korun. Přímé české investice v Rusku jsou s celkovým objemem sledovaným ČNB pouze na úrovni 4 miliard korun, nicméně toto číslo nezobrazuje vývozce investičních celků ani koncernové investice (např. Škoda – Volkswagen).
Na zvýšenou aktivitu mezi českými a ruskými podnikateli reaguje i resort průmyslu a obchodu. Ten koordinuje společně S AMSP ČR zřízení pracovní skupiny pro malé a střední podniky v rámci česko-ruské Mezivládní komise.
Evžen Reitschläger, člen představenstva AMSP ČR zodpovědný za oblast exportu, analýzu komentuje: „Poslední data signalizují, že jeden s největších tradičních exportních trhů se po delší době opět probouzí. Po letech propadů se tak vývozní aktivita na tento trh začíná opět zvyšovat. Lepší znalost sankčního systému, posilující rubl, lokalizace výroby a celkově lepší kondice ruského trhu jsou budoucím příslibem pro české exportéry.“
(tz)